spuiten mislukt

Beste allemaal,

Bij het spuiten van een plastic model is er verf onder het afplakband gelopen en is alles verprutst. De gelekte verf heeft de oude verf opgelost en is gemengd. Ik heb met wat thinner de gelekte plekken kunnen verwijderen, en toen opnieuw gespoten. Maar nu is het weer gelekt en is de verf ook nog lelijk geworden door al het stof en er is ook een kleurverschil door verschillende diktes verf.

Ik heb drie vragen:

1. Ik wil alle verf verwijderen en helemaal opnieuw beginnen. Aangezien de verf vrij dun is omdat ik het gespoten heb moet dit volgens mij wel lukken. Waarmee kan ik dit het beste doen zonder mijn model te beschadigen.

2. Ik wil dat dit niet nog een keer gebeurt, dus waarmee moet ik de stukken bedekken die ik niet wil verven?

3. Hoe kan ik zorgen dat ik geen stof krijg bij het spuiten?

Alvast bedankt!

1. Model in een vuilniszak, en er flink wat ovenreiniger overheen spuiten (Mr. Muscle). Zak dichtknopen, en 24 uur wachten. Na 24 uur de zak weer open, en het model schoonborstelen onder de kraan of tuinslang. Evt herhalen voor hardnekkige plekken.

2. Goede afplaktape. Geen papiertape, dat is enkel leuk om het afplakpapier bij elkaar te houden. Bedrijven als Sikkens maar ook autospuiterijen hebben goede tape. Deze is vrij smal, maar zodra je deze tape geplakt hebt langs de scheidingslijn, kan je wel weer papiertape gebruiken om afplakpapier op die smalle tapelijn te plakken.

3. Spuiten is 90% voorbereiding, 10% is het daadwerkelijke spuiten. In het ideale geval sta je in een spuitcabine, maar dat is meestal niet haalbaar. Zorg in ieder geval voor:

-een stofvrij model. Model goed spoelen onder water, en ontvetten met water en ammonia. Daarna niet meer aanraken, of enkel met handschoentjes. Eventueel kan je een kleefdoekje gebruiken om te ontstoffen. Niet op duwen, de was in het kleefdoekje wil je ook niet op je model.
-stofvrije kleding. Trek desnoods je T-shirt uit, als je tenminste niet voorzien bent van een dikke laag lichaamsbeharing.
-stofvrije ondergrond. Maak de vloer nat.
-weinig luchtstroming. Een beetje luchtstroom is niet erg, zelfs goed om de spuitnevel af te voeren, maar het moet niet te gek worden, want dan neemt de verse lucht weer stof mee. Zorg dat huisgenoten niet komen kijken (deuren open en dicht, stof vliegt in de rondte) en als je buiten spuit, dat je een windstille hoek opzoekt. Een beetje luchtverplaatsing is niet erg, maar geen windvlagen.

Als je die dingen in het achterhoofd houdt, dan moet het lukken.

Het werkt niet, heb een onderdeeltje als test even gespoten en in een plastic zakje met wat ovenreiniger gedaan. Maar na 36 uur in het zakje zit de verf nog even vast als daarvoor. Ik heb deze ovenreiniger gebruikt:
ovenreiniger.jpg

hallo
de opgedroogde verf proberen weg te schuren en als dat ook niet lukt,
het model in een vuilniszak doen en er in laten,nooit meer uithalen,
als het een niet al te duur model is wegdoen en een nieuwe aanschaffen,
en gebruik als maskingtape tamiya tape en ook hun verf voor kits,
wel grondverf spuiten,
voor de rest de perfecte tips opvolgen van Skiff,
mvg markioo

Hoi,

ik heb wel eens van de "treinen" bouwers gehoord dat je met een badje remvloeistof alle verf van je model afkrijgt.

Grtz,
Menno

hallo
remvloeistof werkt met bepaalde kunstoffen heel oplossend,
dus probeer een stukje voor je de hele onderdeel erin onderdompeld,
mvg markioo

WAT heb je proberen te spuiten ?

als de naden nog goed zichtbaar zijn dan het hele model dof schuren met schotch brite of zo.
GEEN schuurpapier gebruiken want dan schuur je alles vlak en worden de naden minder scherp.
en snel drogende verf gebruiken dan kan er ook geen stof op vallen.
vooral niet met de huidige temperatuur
ik gebruik zelf voor kleinere modellen tamiya en dat gaat gewoon goed.

maar nogmaals ik heb geen flauw idee wat je probeert te spuiten

Het gaat om een volkswagen samba, die ik met tamiya spuitbussen heb gespoten. Waarom kan ik het er eigenlijk niet gewoon met thinner afhalen?

inderdaad.

de kans dat het kunststof oplost is te groot om het risico te nemen.

maar als het metaal is dan zal het geen problemen opleveren.

ik neem wel aan dat het een model is en geen echte want daar zijn de echte te kostbaar voor

Wat ook goed werkt tegen doorlopen kleuren.

Eerst een laag blanke lak daarmee sluit je overgang af.
En daarna pas de echte kleur.

Al is goed materiaal als goede tape al een vereiste.

eerst blanke lak en dan de kleur ???

eerst 1 kleur en goed laten drogen.
dan afplakken en zorgen dat er geen openingen zitten aan de kant waar de 2de kleur moet komen. en de rest natuurlijk afdekken maar dat lijkt me logisch.
dan spuiten en licht laten drogen maar dat is afhankelijk van de buiten temperatuur.
mocht je metalic kleuren gebruiken dan zodra de lak dof wordt de tape VOORZICHTIG verwijderen.
dan zou ik het model minimaal 1 dag wegzetten om uit te harden maar langer mag natuurlijk ook.
als je het model dan wilt afwerken met blanke lak het hele model dof maken zoals al eerder beschreven en in de blanke lak spuiten.
ik zou dan eerst de onderkant doen (kun je het model evt. met de hand vasthouden )en dan zo neer zetten dat je de rest van het model kunt spuiten zonder dat je het hoeft aan te raken.
ik gebruik hier zelf een andere tamiya bus voor want die passen meestal perfect onder het dak van een 1/24

eerst blanke lak en dan de kleur ???

eerst 1 kleur en goed laten drogen.
dan afplakken en zorgen dat er geen openingen zitten aan de kant waar de 2de kleur moet komen. en de rest natuurlijk afdekken maar dat lijkt me logisch.
dan spuiten en licht laten drogen maar dat is afhankelijk van de buiten temperatuur.
mocht je metalic kleuren gebruiken dan zodra de lak dof wordt de tape VOORZICHTIG verwijderen.
dan zou ik het model minimaal 1 dag wegzetten om uit te harden maar langer mag natuurlijk ook.
als je het model dan wilt afwerken met blanke lak het hele model dof maken zoals al eerder beschreven en in de blanke lak spuiten.
ik zou dan eerst de onderkant doen (kun je het model evt. met de hand vasthouden )en dan zo neer zetten dat je de rest van het model kunt spuiten zonder dat je het hoeft aan te raken.
ik gebruik hier zelf een andere tamiya bus voor want die passen meestal perfect onder het dak van een 1/24

blanke lak als eerste spuiten is zo gek nog niet hoor daarmee voorkom je de kruipers onder je afplaktape. tevens zie je de blanke lak niet zo snel terug in de ander laag.

uiteraard is voorkomen met goede tape een betere optie.

Back