Daar zijn hele boekwerken over geschreven... en hele draadjes aan gewijd geweest op dit forum

Elektro of brandstof?
Klassieke methode is in de weer te gaan met spanlak en poriënvuller - rijtpapier/zijde. En dan aflakken met acryl...
Of de aloude Graupner gekleurde spanlakken... (beperkt kleuren pallet... bestaat het nog?)
Ga je voor methanol... spanlak en epoxylakken. Onthoudt dat PU-lak op thinnerbasis bijt met spanlak. G4 tast dus spanlak aan... het gaat blazen. Waterbasis natuurlijk niet, maar dat water... en balsahout... dat gaat trekken?
Of... je gaat de boel glassen met glasdoek. 25 - 50 grams doek. G4 of epoxy.
Spanlak-basis poriënvuller, om te zorgen dat er miniem epoxy in het hout trekt als voorstrijk, dan verder met epoxy en glasdoek werken.
Doek zo schraal mogelijk met epoxy aanzetten. Na harding structuur met spuitplamuur en schuren tot glad oppervlak uitwerken. Gewicht goed in de gaten houden. Glasdoek dient als bewapening van de laklagen, grotere eindsterkte is fractioneel.
Zie ook de technieken die Ramses toepast in zijn schaalprojecten... zoals de Dornier Wal.
Stel je zet de geperforeerde romp in spanlak en zijde, waar mee de gaten opgespannen worden, zou je deze nogmaals met dun glasdoek en epoxy kunnen overtrekken en eindafwerken in lak.
Nog een optie is de zaak in Oratex te zetten (of vergelijkbaar product... het sterft allemaal een beetje uit)...
Oratex is ook overschilderbaar. Wel oppassen met gewichtstoename...
Deze Abachi schuimkernvleugel heb ik in de G4 met 25gr glasdoek gezet. 1 laag. Vervolgens in de 2K De IJssel jachtlak gerold. Twee lagen. Eerste laag als primer. Dus flink wezen schuren.
Gewoon gerold met lakroller. Kan gladder, maar poets ik weer uit...
Zo... even kort door de bocht genomen...
Groet Bas