Spuiten van heli main rotorbladen

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Agusta, 1 mrt 2021.

  1. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Beste collega's, ik wil een paar hoofdbladen van mijn 700 size heli spuiten. Uiteraard moet ik goed opletten met overgewicht en dat ze uitermate goed gebalanceerd blijven.
    Hebben jullie suggesties?
    Moet de afwerklaag glanzend zijn of mag die mat zijn ( vraag ivm de vliegeigenschappen)?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je ziet voldoende kisten met matte bladen.
    ook de echte heli's hebben normaal gesproken geen glanzende bladen.

    qua vliegeigenschappen: zolang je geen 400 lagen en 3 kilo verf erop gaat spuiten, zal dit wel binnen de perken blijven.
    gewicht an sich is niet het probleem, zolang je normaal doet. het komt er immers rondom bij.
    als er relatief veel gewicht bij komt, is er een kans dat de heli wat rustiger reageerd op stuurcommando's.
    er zit immers meer gewicht in de rotor, groter centrifugaal effect, lastiger om de heli van positie te laten veranderen.
    maar, gevoelsmatig zou het me verbazen als je dit verschil zou merken tijdens het vliegen.
    je moet immers de boel zowieso balanceren door gewicht toe te voegen. en als je pech hebt, gewicht op het zwaartepunt EN op de punt.

    net name opletten niet teveel opstaande randjes te maken, of dit met een extra blanke laag overspuiten (is qua poetswerk en beschadigingen zowieso handig)
    ik zou met name opletten dat de verf echt goed hecht, als ik bij mijn 600 ziet wat voor hardnekkige zooi er op die bladen komt...

    nu is dit zo voor uit mijn hoofd gezegd, ik heb zat gespoten bladen gezien, maar nooit de achterliggende gedachten gevraagd :D
     
  3. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Bedankt voor de duidelijke uitleg.
     

Deel Deze Pagina