spuiten van heli romp

He hallo daar,

Ik had een vraagje aan jullie lezers dit geweldige forum.

Ik heb misschien interesse in een romp voor de hirobo shuttel.

Het gaat om een ongelakte romp van een Bell 222.

Mijn vraag is :hoe kan ik het beste te werk gaan om deze romp zo goed mogelijk te spuiten. Dus voorbereiding,korrel,etc.

Heb zelf geen spuit gereedschap en vroeg mezelf af of het ook gewoon met een spuitbus te doen is.

wil er graag een ' airwolf ' van maken.

voorbeelden (foto's)van deze heli in aanbouw zijn ook welkom uiteraard.

Met vriendelijke groet fireman bonkie.
 
Hoi,

je kan doen wat ik gedaan heb, resultaat zie je in dit draadje:star-ranger-graupner-met-heim-mechaniek-5

dus romp mooi glad afwerken, met een scotchpad een tikje opruwen, dan een kunststofprimer spuiten en verder de kleur met spuitbussen acrylverf aanbrengen, reken op twee stuks per kleur, er waren twee bussen zilver nodig om goed te laten dekken.

Even tussen haakjes, (als ik de klus nog eens moest doen zou ik geen metallic meer nemen, een crime om bij te werken en het verkleurt als de blanke lak erop gaat, echt lachen als je eerst doorzichtige transfers aangebracht hebt want onder de sticker verkleurt de boel uiteraard niet :-( )

Ik heb zelf motip gebruikt, verkrijgbaar bij de meeste automateriaalzaken, als laatste breng je een 2 componenten blanke lak aan, word heel hard en benzinebestendig, waar je dat kopen kan staat ook in de link

gr, Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Romp spuiten

Zo, mooie 3D-er dus jij denk al aan een Airwolf.

Ik gebruik epoxyprimer uit de spuitbus, deze kun je nl. afwassen met thinner en hij hecht goed. Hierna ga ik voor spuitbussen 2K-lak die ik haal bij de autolakkenspecialist in Roosendaal. Deze moet je binnen een beperkt aantal uren wel opbrengen. Dan decals erop en dan weer een 2K blanke lak. Als laatste weatheren met mat zwart met de airbrush.

Simpel.
 
Die luchtwolven zijn razend populair de laatste tijd.

Je kan gewoon motip spuitbussen gebruiken. Als je het nog nooit hebt gedaan ga dan eerst even oefenen op iets anders dan de helicopter.

Maar, het eerste wat ik wil zeggen is dit:

Zorg dat je ten alle tijden vetvrij werkt. Was je handen om de haverklap of doe van die strakke "chirurgen" handschoetjes aan. Een vingerafdruk kan de boel flink verstieren. Voor het ontvetten van het model moet je oppassen voor ontvetters als aceton, thinner, wasbenzine, terpentine, mek etc. De meeste plastiekrompen lossen hier razensnel in op. Bij abs en aceton vaak al in een enkele veeg. Het best is om gewoon afwasmiddel te gebruiken in een lauw sopje.

Voor je gaat spuiten moet alles afgewerkt zijn, controleer het hele model op eventueel achtergebleven braampjes etc.

Het model moet de juiste ruwheid hebben. Die bereik je door nat te schuren met watervast schuurpapier niet kleiner dan korrel 400. Doe dit voor je eventuele klinknagels aanbrengt.

Bij deze werkwaamheden is het goed om af en toe het model weer even een sopje met afwasmiddel te geven zodat er zich nergens vet kan ophopen.

Lees voor je gaat spuiten goed wat er op de spuitbus staat. De kans is het grootst dat het acryl lak zal zijn, maar sommige kleuren kunnen alleen in nitro cellulose worden gemaakt. Deze werkt iets anders, vooral wat betreft de tijd dat de volgende laag mag worden gespoten.

let goed op welke primer (grondlaag) je moet gebruiken. En vooral hoe. Primers werken vaak even anders en moeten meestal volledig uitgehard zijn voor je eerste kleurlaag aanbrengt. Die droogtijd kan 2uur zijn, maar ook 24 uur. Soms kan het worden verwerk als kleurlak en is het na 10 tot maximaal 20 minuten overspuitbaar.

Denk altijd aan de drie belangrijkste vuistregels:

1: werk schoon en vetvrij
2: heb geduld, wil niet snel klaar zijn.
3: 6 flinterdunne lagen worden strakker en sterker dan 1 of 2 dikke lagen.

Bij het spuiten moet je altijd dezelfde volgorde van je werkstukken aanhouden. Dit is belangrijk ivm de tussentijd voor de volgende laag. Bij acryl is dat minimaal 10 en maximaal 20 minuten. Bij nitro cellulose 24 uur.

Ga alles goed voorbereiden tot aan het schudden van de bussen aan toe. Je kan dan binnen de tijd werken en hoeft dan niet voor elke laag te schuren en opnieuw te wassen (ontvetten)

Houd afstand, niet dichter bij dan 20cm en niet verder dan 30cm.

Spuit de lagen kruislings op volgens een + en daarna x patroon om de laatste laag gewoon - te spuiten of als het er twee zijn weer een +. Je spuit dus eigenlijks zo:

Laag: richting
1: -
2: |
3: /
4: \

Eventueel:
5: -
6: |
7: /
8: \

Hoeveel lagen er op moeten hangt geheel van de gebruikte kleur af. Mat militair zwart of donkergroen dekken gelijk al. Zelden zijn er meer dan 2 lagen nodig. Ook is die lak vrij dik en blijft goed zitten. Geel en rood zijn vrij dun en slecht dekkend. Deze moeten soms in wel 8 of meer flinterdunne lagen worden gespoten. In dat geval is het beter om een neutrale dekkende onderkleur te gebruiken zoals mat licht grijs, dan mat wit en vervolgens de juiste kleur. Maar ook dan kom je snel aan 6 lagen totaal.

In scherpe hoekjes gaat de lak snel lopen. Spuit dit met een heel dun dotje van een seconde. Doe dit verschillende malen met een minuut er tussen, ook tussen de lagen door.

Maak rustige bewegingen.

Start de spuitnevel voor het werkstuk en stop hem na het werkstuk. Ga nooit zoals je wel eens ziet met snelle heen en weer schuddende polsbewegingen over het oppervlak van je werkstuk. Daar waar de beweging stopt om weer terug om te keren naar de tegenovergestelde richting komt een extra dikke laag die gaat lopen. En als die niet gaat lopen zal je het altijd blijven zien. Dus: start de nevel 10 cm voor je werkstuk en stop 10cm na je werkstuk.

Als je moet afplakken met tape op een gespoten laag, wacht dat zeker een week. Gebruik tape met een geringe kleefkracht en verwijder die zo snel mogelijk. Opschuren van de laag hoeft in principe niet, opnieuw in de vloeibaar dreft wel.

Dit geld ook al je om welke reden dan maar ook die maximale tussentijd overschrijd. Alleen hier bedraagr de wachttijd meestal 24 uur.

Nogmaals lees goed wat er op die Motip spuitbussen staat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Romp spuiten

He hallo daar met z'n allen,

Bedankt voor jullie spontane reacties!;)

Er zitten veel bruikbare tips bij, en bonne?, ik denk dat ik die 222 wel van je ga kopen.Heb ik van de winter ook wat te doen.(als de aanbieding nog geld natuurlijk.)

Trouwens eerst die hughes 500 E ff opbouwen en dan weer verder kijken.

Hoop hem bij te hebben in September in Hulten.

Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage en misschien tot ziens in Hulten.

FIREMAN BONKIE.
 
Back
Top