Spur en pinion

Discussie in 'Electro auto's' gestart door bubba, 14 apr 2021.

  1. bubba

    bubba

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Noord brabant
    Hallo allemaal, ik ben nieuw in de electrische auto's en ik zit met een vraagje die jullie zonder twijfel kunnen beantwoorden.

    Ik heb om te beginnen een tweede hands Kyosho Sandmaster gekocht, en ziet er nog goed uit.
    Qua snelheid viel deze auto een beetje tegen dus al gauw had ik een tweede hands brusheless motortje met daarbij een esc op de kop getikt om wat uit gaan te proberen.
    Ik wilde hierbij ook het spur tandwiel en pinion veranderen in een stalen variant.
    Nu kwam ik tot de ontdekking dat het spur tandwiel (91T) een zeskant gat heeft en wordt opgesloten middels 2 borgclips.
    Is dat normaal altijd zo of is dit puur een Kyosho design? Ik krijg een stalen spurwiel hexagon nergens gevonden.

    Hoe doen jullie dit, of halen jullie deze as er uit en zet je een andere erin?

    Alvast bedankt
     
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Als de tandwielen goed zijn afgesteld is een stalen versie naar mijn mening niet echt nodig.
    Ik zou gewoon een paar plastic spurs als reserve houden en ze goed afstellen.

    Maar de manier van monteren klinkt mij niet echt bekend, ik denk dat dit vooral voor dit type is.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien er ook nog eens een stofkap over de tandwielen zit zou ik niet eens aan staal denken. Zo'n plastic spur gaat gewoon wel eens kapot maar als je de slijtage van de pinion in de gaten houdt en ook de gear mesh regelmatig controleert gaan de spurs best lang mee.

    Het ontwerp is indrdaad specifiek van die auto en voor bijna alle 1:10 elektro auto's zal je ook geen stalen spur vinden.
     

Deel Deze Pagina