SS-Furie 1:25 Restauratie project

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Erwin van Leeuwen, 18 apr 2016.

  1. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    wel een probleem ontdekt het raam bij de schroef en roer is van aluminium en het triplex is er tegen aan gelijmd
    en is gescheurd ,lijmen is geen optie .
    Ik kies ervoor om met een dremel het slechte stuk aan beide zijde eruit te zagen en te vervangen met keperdoek en epoxyhars .
    Ik ga het aluminium rondom in de epoxy zetten zodat het steviger is en niet meer scheurt.
     
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Kun je zonder veel geweld te gebruiken met de schroefas langs de spijl in het schroefraam en zo proberen de binnenste bus uit de askoker te tikken? Kun je beter nu doen dan na de reparatie met epoxy en doek. Als er nu iets losraakt neem je dat dan gelijk mee om te repareren? Of haal je de gehele askoker er uit? Kun je dan als je toch met epoxy in de weer bent gelijk weer afwerken. Gr. Klaas.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Was toch immers door je Pa gebouwd? Had niet anders verwacht in de doorgegeven genen.
    'Strakke bak!'
    Bijna zonde te lakken. Je ziet door de gangen prachtig de gestalte van de romp, als hoogtelijnen in een kaart.
    Het is bijna een van de mooiste fases in de bouw, heel tastbaar om het zo maar uit te drukken. 'Bootje' om verliefd op te worden.

    Prachtige scheg. Maar inderdaad lastig met de schroefas en lagerwissel. Maar ik denk dat dat met een (aangepaste) ruimer wel op te lossen is? En dan een nieuwe bus er in verlijmen. Met regulier epoxy of een Loctite product? Denk dat best haalbaar is?
    Je wilt dan zo veel mogelijk laten zitten, zonder te slopen.

    Een andere mogelijkheid is een stap groter te ruimen, en dan een opdikkende buis/ring om de bestaande schroefas te verlijmen.

    In het ergste geval zal je de scheg voor een deel kunnen demonteren, en in plaats van uitstoken de messing buis uithonen via een boormachine. Lang stuk rondstaf in de boorkop en over het staf, zeer strak machine-schuurlinnen als een serpentine om heen wikkelen. Beide uiteinden zet je vast met tape. Is geen messing tegen bestand.
    En anders het staf als doe het zelf vijl gebruiken.
    In het nieuwe gat kan dan een nieuwe as worden verlijmd?
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
  6. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Klaas , de lagerbus is al vervangen door het tikken is de scheur ontstaan niet erg stevig helaas .
    De as kan binnen langs worden verwijderd ik heb een gat geboord in het waterdichte schot waardoor de as eruit kon.
    warm stoken was geen optie om de as te verwijderen , de hele hak is vol gegoten met polyester en ik kan alleen bij het uiteinde buitenzijde van de as om te verwarmen .
    maar het is gebeurd !
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Bas in alle schuurdrukte vergeten te vermelden dat het achterste glij lager al is vervangen door een zelf gedraaid exemplaar van sintelbrons de as met een grote bout verwarmd en daarna erin geklopt .
    Op die manier is de schade ontstaan door het kloppen , het aluminium is erg zwak ,niet mijn keuze maar het zit eraan en loopt helemaal door tot boven .vervangen zou teveel schade brengen.
    toch weer bedankt voor het meedenken Klaas en Bas :thumbsup:
     
  8. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    voor vervanging van de lagerbus heb ik gekozen voor de weg van de minste weerstand een gat geboord in de wand onder de opbouw. DSC_1947.JPG
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Vandaag het probleem bij het frame van het roer onder hande genomen , eerst slopen van het houtwerk .
    Met de Dremel eerst zaagsnede's aangebracht en daarna met de beitel weg gehakt. DSC_1948.JPG
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Na alle restanten te hebben verwijderd en opgeschuurd te hebben kan Het keperweefsel op maat worden geknipt .
    Gebruik een vlijmscherpe schaar anders is het niet te knippen en krijg je rafels .
    als dat is gebeurd kan je de epoxy mengen , voor het doseren gebruik ik een spuitje.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fijn dat het met het lager (ondanks de kleine schade) is gelukt. Hoeft de hele koker er niet meer uit. En je wilde er toch een epoxy huid omheen trekken. Als de epoxy tussen het hout en aluminium loopt zit het weer muurvast. Zou niet te dik doek nemen. Hoe dunner, hoe minder vervorming en verband zit er genoeg in de romp zelf.
    3 lagen 80 gr. doek met een extra laag epoxy om het glad te maken geeft ongeveer een 1 mm dikke huid. Met zo'n behandeling wordt de romp min of meer onverwoestbaar en kan weer generaties vooruit. Mooi om naar te kijken en fijn om mee te varen. Zal met jouw ervaring best wel iets moois worden. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
  13. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Eerst gebruikte ik epoxy van West systems tegenwoordig een goedkopere variant ik had nog een reparatie setje staan. DSC_1951.JPG
     
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Klaas de eerste laag is al aangebracht en ligt te drogen er komt nog een laag overeen en misschien wel 2 om de juiste dikte te verkrijgen , het wisselen van de lager bus ging perfect nog bedankt voor het advies.:thumbsup:
    Pech van de kleine schade maar dit is simpel te herstellen gelukkig .
    het weefsel dat ik heb is zwaarder 160 gr m2 maar voldoet prima de zeven provinciƫn is hier ook mee verpakt .
     
  15. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Het keperweefsel gisteren nog 1 m2 bij besteld terwijl ik nog 3 m2 had liggen lekker slim :hammer:
    dus voorlopig kan ik er tegenaan .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Die heb ik ook gebruikt voor mijn coastertje. Vond het fijn spul om mee te werken. Voor het doseren gebruikte ik een digitale keukenweegschaal. Eerst even ingepakt in huishoudfolie. Gr. Klaas.
     
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Als de epoxy is aangebracht dep ik het weefsel aan met een wegwerp kwastje , de 2e laag wordt door het frame aangebracht zodat het aluminium helemaal in het weefsel met epoxy is verpakt DSC_1954.JPG
     
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Zo nu wachten tot het hard genoeg is om te schuren en dan de volgende laag . DSC_1955.JPG
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Erwin, je kan eventueel de volgende laag ook aanbrengen zonder te schuren. Nat in nat werken. Je eerdere laag moet dan wel bijna hard zijn maar nog net wel kleven vergelijkbaar met een kleefband. Het spaart je heel wat tijd en schadelijk schuurstof.
    vgr Marc
     
    MikeMohawk en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Marc bedankt voor de tip !! i ik gebruik het al lang maar dat wist ik niet ,ik laat het altijd uitharden en dan schuren en op nieuw een laag .
     

Deel Deze Pagina