st cantute romp beginners probleem

• Topicstarter Topicstarter leeuwa
  • Startdatum Startdatum
L

leeuwa

Guest
Beste modelbouwers

Beetje asso om zo met deur in huis te vallen. Normaal gesproken ben ik nog al een lezer, wat ik met groot plezier doe op dit forum. Allemaal leuke iedeeen.
Anyway. Ben begonnen met de anja als probeer boot

Klikkerdeklik voor groot

en dat heb ik met groot plezier afgerond, dus nu een echte, oog is gevallen op de st canute van billing boats

Nu stuit ik op het probleem om de romp te bouwen, Ik krijg die 2m/5mm strookjes met geen mogelijkheid achter goed

foto022large.jpg

Sterker nog heb al 4 plankjes gebroken.
Op dit forum las ik hier dat iemand het al had opgegeven en de voor en achter kant van volledig balsahout had gemaakt.

Vraagjes, zo uit me hoofd want ik zoek een manier om dit toch voor elkaar te krijgen.
- Hoe moet ik die plankjes plaatsen ? Overelkaar, naast elkaar, schuin ?
- De plankjes zijn 2mm dik, is 2mm te dik voor deze bochten
- Moet je de plankjes acter in, over elkaar laten gaan ?
- Is er misschien een oude rot in de buurt van Kaatsheuvel waar ik eens langs kan voor advies ?

Ja en als je andere tips heb, ik hou me aanbevolen. Wil hem graag volledig beplankt maken, want ik wil de romp niet verven, wil de beplanking zien.

Zit nu eigenlijk volledig vast en die handleiding van billing boats is echt absurt kort, 1 a5 blz met een stuk of 20 regels er op.

edit, Alex is de naam

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Alex, een goede manier om deze plankjes om de scherpe bocht te leggen is ze een tijdje in de week te zetten in warm water. Als ze goed doorweekt zijn worden ze soepel. Dan met spelden op de spanten zetten en in die positie laten drogen. Als ze droog zijn houden ze deze kromming aan. Dan kan je ze vastlijmen. Om meer houvast te krijgen kan je inderdaad bij grotere kromming balsablokjes tussen de spanten lijmen. Het zal voorkomen bij voor- en achterschip dat je de latjes in de lengterichting moet verjongen. Vooral in het achterschip zal het gebeuren dat je latten uiteenlopen, deze openingen moet je nadien met spits toelopende planken opvullen. Bij de echte in hout beplankte schepen gebeurde dat ook zo. Een alternatief voor het in water weken van je planken is het stomen van je planken, b.v. boven een waterkoker. Het nadeel van deze methode is dat je vlug een brandblaar oploopt, maar het werkt wel sneller. Is de grote charme van de modelbouw niet dat je langzaam ( heel langzaam ) iets mooi ziet groeien? Geduld is een van de belangrijkste eigenschappen van een goede modelbouwer. Een laatste tip, lijm de latjes niet alleen vast op de spanten maar ook aan elkaar, je schip zal er veel sterker door worden. Hopelijk heb je iets aan deze korte beschrijving.
Groetjes, Jos

Was mijn eerste model erg leuk. Heb de latjes ingeknipt met een latjes buigtang, zodat je aan de binnenzijde deukjes krijgt en het latje buigt. Met een mesje kleine V vormpjes maken kan ook. Zou dit alleen doen als je de buitenzijde nog gaat bekleden met glasvezel oid of dat de boot voor statisch is. de andere techniek met weken of stoom is beter, het hout blijft heel, duurt alleen langer. Onder spanning lijmen was een ramp vooral het stukje boven het dek. Er staan hier en daar op mijn site wat foto's van de Canute. Mijn zoon vaart er nu mee!

Yes, de spreekwoordelijke plankjes vallen op zijn plek en heb er gevoel bij.
Dat water dompelen was een life saver. Gelijk een rode wijs fles vol met water en vol geduwd met latjes, daarna verjongen en rammen maar.
4 latjes er op, gelukkig wil ik er 6 maanden over doen, dus heb de tijd.

dank voor de reactie

Back