St. Canute 700

ben sinds een paar weken bezig met de bouw van de St. Canute van Billing Boats.
op dit moment heb ik de spanten al bekleed met de latjes, de bouw is anders dan de vroegere bouwdoos.
daar bouwde je in twee helften terwijl nu het weer hele spanten zijn.
heb inmiddels al wel wat foto's en zal die hierbij ook plaatsen.

DSC00876.jpg

DSC00877.jpg

DSC00879.jpg

DSC00875.jpg

DSC00886.jpg

DSC00887.jpg

DSC00889.jpg

DSC00892.jpg

DSC00893.jpg

groetjes piet

Laatst bewerkt:
als straks de achterkant klaar is wordt de romp behandeld met poriën vuller en daarna eerst de binnenkant met tixotrope epoxy plus mat en als dat droog is de buitenkant schuren en ook daar weer epoxy op echter zonder mat.
de schroefas van BB ga ik niet gebruiken ik heb een onderhoudsvrije as van Raboesch hiervoor.
wacht nog op de motor en de schroef.
voor de energie ga ik gebruik maken van twee NimH accu's, 7,2V-5000mA.
maar eerst even iemand verhuizen en dan weer verder.
groetjes piet

Is het origineel toevallig een ijsbreker/sleper? Te oordelen naar de boeg onderwater?
Mooi bootje, ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

ja het is een ijsbreker, (al heb je daar nu weinig aan bij 30 graden).
en zeker ga ik er een mooi gedetaileerde boot van maken.
en het wordt zeker geen haastwerk.

JPEG146.jpg

groetjes piet

ik heb de zijboorden gemaakt van kunststofplaat dit in verband dat de zijkanten dan gelijk glad zijn, na het schilderen is de kunststof toch niet meer zichtbaar.
ook in de motorruimte de spanten wat weggehaald omdat daar de accu's dan beter in kunnen.
minder zichtbaar is dat ook het gat voor de schroefas en de roerkoker geboord zijn de originele schroefas was 6mm en dat is nu 8mm.

DSC00897.jpg

de zijboorden

DSC00898.jpg

de uitgeslepen ruimte voor de accu's, twee maal 7,2volt-5000mAh

groetjes piet

roer servo bevestigd, en de schroefas op maat gemaakt alleen nog niet vastgezet.
het wachten is op de motor.
volgende stap is eerst de binnenkant behandelen met epoxy en dan de buitenkant schuren.

DSC00899.jpg

groetjes piet

de Canute is 56cm lang 42cm hoog en 15,5cm breed.
de servo is weliswaar klein maar heeft kogellagers, metalen tandwielen en trekkracht van 2.kg.cm.
de overbrenging is vrij kort en het roer draaide in proefstand erg soepel, weet natuurlijk niet wat er straks in het water gebeurd.
en mocht het straks niet goed gaan is deze gemakkelijk te vervangen, de servoplaat zit maar met twee schroefjes vast.
groetjes piet

Verhoudingsgewijs is het roeroppervlak niet zo groot en waarschijnlijk trekt deze servo het wel. Een en ander is ook afhankelijk van de hoeveelheid schroefwater dat tegen het roer wordt gedrukt. Gr. Klaas.

ik heb even een foto gemaakt van het roer met de meetlat ernaast.
de schroef is een vierblads, 40mm, van Raboesch.

DSC00900.jpg

groetjes piet

binnenkant van de boot behandeld met twee lagen epoxy met glasmat.
volgende stap is het schuren van de buitenkant.
groetjes piet

DSC00917.jpg

Ha dit bootje roept herinneringen op. was mijn eerste RC bootje. De kit was toen nog inderdaad twee helften bouw. Jaren gevaren op een 6V lood accu tot een keertje omgeslagen. Door zijn romp is hij nogal een waggel en je moet de bovenbouw zo licht mogelijk maken. Het gewicht ook goed onder de waterlijn zien te houden. Ik had de originele opbouw geplamuurd en de schoorsteen zoals aangeleverd gebruikt. Als ik 'm over zou maken zou ik de opbouw uit plastic maken en de schoorsteen ook minder zwaar maken. Geef het maar mee als tip het is een gevoelig bootje.

bedankt voor de tip, ik ga het in ieder geval in de gaten houden.
het is wel zo dat beide accu's vrij laag aan de zijkanten van de romp komen te liggen, en er zal zeker nog wel wat lood in moeten komen om de waterlijn goed te krijgen.
groetjes piet

motor en schroefas gefixeerd in de boot, later deze nog vast zetten met Stabilit.
de motor zet ik vast met vier kleine puntjes siliconenkit, dit kan als het nodig is vrij gemakkelijk weer los.

DSC00927dZ7xh.jpg

groetjes piet

romp is geschuurd en staat in de primer, de schroefas zit vast gelijmd.
ben al vast begonnen met het lijmen van de dek latjes (0,7x3mm) met G3 houtlijm gaat dat uitstekend.
ook het dekhuis begint al aardig vorm te krijgen, het gat voor de schoorsteen en daaronder past precies de rookgenerator.
ik heb ook de achterkant waar het roer zit iets moeten aanpassen omdat anders het roer er niet uit kon ik en ik ook de schroef niet kon bevestigen.

DSC00929.jpg

DSC00928.jpg

DSC00930.jpg

groetjes piet

ps de achterzijde moet nog wat geschuurd worden!

het dek is helemaal bekleed met de deklatjes, op de voorplecht heb ik een stukje gaas geplakt en dit vast grijs geschilderd.
op de bodem een demontabel plaatje voor motorregelaar en ontvanger accu.

DSC00933.jpg

groetjes piet

zo weer even bezig geweest, was wel een priegelwerk maar ook wel weer leuk.
de kajuit gebouwd en beplankt en ook de hekjes en het trapje gemaakt (hekjes gelijmd en trapje gesoldeerd).
groetjes piet

DSC00934.jpg

Back