St Hilda of Whitby - Billing Boats Royal Navy Lifeboat 1/40

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door zwartezee, 10 dec 2018.

  1. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Ik post niet veel op het forum maar gebruik het graag als naslag werk om ideeën op te doen van andere bouwers. Dus wordt het eens terug tijd om mijn ervaringen te delen met mijn laatste projectje. Ik wilde een klein rc model zodat mijn kinderen ook kunnen varen met een modelboot. Ik ben toch te voorzichtig met mijn overige modellen. Daarnaast wilde ik ook een model dat leuk neer te zetten is. Mijn keus was gevallen op de Billing Boats royal navy lifeboat schaal 1:40. Het is een eenvoudig model maar het soort schepen spreekt mij aan door hun vorm en hun vaardigheden op ruwe zeeën.

    Het model is een statisch model welke ik heb omgebouwd tot een rc model en nagenoeg nu klaar is.

    billing-boats-1-40-scale-rnli-waveny-lifeboat-model-building-kit-r.n.l.i-3461-p.jpg

    Er zijn een aantal voorbeelden te vinden op het internet over het ombouwen van dit scheepje naar een werkend exemplaar. Maar veelal is het eigen inzicht om te komen tot een stabiel rc model.

    Het model van Billing Boats is een basis model en derhalve ook erg karig qua onderdelen.

    Op het internet is veel te vinden over de waveney class schepen maar met name deze site heeft veel bruikbare foto's www.44mlb.com/rnli-photos.htm.

    En tijdens het zoeken kwam ik deze tegen die omgebouwd is als loods boot voor de haven van Whitby. Dit is dus het uitgangspunt geworden de St Hilda of Whitby. Ironisch genoeg is ze maar enkele keren gebruikt als loodsboot omdat er geen vraag naar een loods was maar dat terzijde.

    IMG_7215.JPG

    IMG_6864.JPG

    Het ombouwen van het model was minder eenvoudig dan gedacht. Het is een abs romp met veel plastic en een beetje hout. Als eerste heb ik de plastic cabine op de achterzijde verwijderd en er een nieuwe opgemaakt van multiplex. Vervolgens heb ik de stuurhut opnieuw gemaakt uit 1 stuk om zo maximale toegang te krijgen tot de motoren terwijl opstaande randen overkomend water ietwat moeten tegen gaan. Ook het luik op het voordek is verwijderd omdat dat een meegegeten stuk ABS is en het een losstaand exemplaar moest worden. IMG_3940.JPG IMG_3941.JPG IMG_3942.JPG
     
  2. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    De voorzijde van de stuurhut is balsahout en de rest is multiplex hout. De railing is opnieuw gemaakt en gesoldeerd. De mast is een eenvoudig stukje hout in het pakket. Deze is ook onderhanden genomen en gemaakt van messing buisjes en draad voor een meer realistisch model. IMG_3958.JPG IMG_3959.JPG IMG_3960.JPG

    Het echte model heeft rubber stootranden lopen over de romp. Deze heb ik gemaakt van kunststof strips van evergreen.

    CF6A4858-2D0E-440C-A976-38E0428E55F4.JPG

    De assen zijn van Graupner
     
  3. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Hierbij verdere foto's van het model in opbouw. IMG_3995.JPG
    IMG_3996.JPG IMG_3997.JPG IMG_3998.JPG IMG_3999.JPG IMG_4001.JPG
     
  4. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    De romp is gespoten met plastic Motip plastic primer en daarna met Motip primer rode matte kleur voor een diep donkere matte fouling laag. Het dek is grijze primer van de action geweest en de romp is gespoten met motip matte zwarte spuitlak. Stukjes schuurpapier zijn op de achterzijde en voorzijde geplakt voor de grip voor de bemanning IMG_5199.JPG IMG_6856.JPG

    De zwarte laag is aangebracht, Smit Nederland staat op de achtergrond ook in de werf.

    IMG_6865.JPG IMG_6866.JPG
     
    sjouke vindt dit leuk.
  5. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    De grootste uitdaging vormde een oplossing te zoeken om het dek en de romp aan elkaar vast te maken want dit past erg slecht op elkaar. Na lang zoeken heb ik een stootrand gevonden. Zo kon ik een mooi geheel krijgen en tevens bescherming van het scheepje. De rubber stoot rand heeft een 2mm inkeping en is er los opgeduwd en blijft goed zitten. test vaarten zullen uitwijzen of ik het moet verlijmen of dat het zo kan blijven zitten. De stootrand is niet eenvoudig te vinden maar na lang zoeken heb ik ze gevonden bij Rubbermax in voorhout. Is te krijgen per meter en past prima op het model en maakt het geheel solide en af. Met de 2mm inkeping past het perfect over de rand heen en sluit het direct aan bij het dek.

    Het touw op de sleeplier is bewerkt met natte koffie prut zo kreeg ik de bruine verweerde uitstraling.

    IMG_7012.JPG IMG_7013.JPG IMG_7014.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    De letters pilot zijn geplakt van pick up letters. Enkel de naam moet nog geplakt worden, heb zelf nog niet de juiste letters gevonden. Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag want met kras letters heb ik hele slechte ervaringen.

    IMG_7216.JPG

    Het model is op de letters na en de ruiten klaar. Over het monteren van plastic ramen ben ik nog aan het nadenken. Het is mooi maar lastig in de sponningen te monteren. Vaak lekt de lijm uit. Als iemand hier tips over heeft dan graag.
     
  7. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
  8. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Het model is af en staat te wachten om vaarklaar gemaakt te worden en hier heb ik jullie forum leden hun advies voor nodig

    Het is een licht model dus alles moet licht gemaakt zijn.
    1) Allereerst moeten de plastic BB schroeven aangepast worden naar messing links en recht draaiend.
    2) De aandrijving zijn 2 brushless micro motoren met een graupner flex koppeling op graupner assen van 2mm. Dit alles moet nog op zijn plaats worden gezet en worden aangesloten.
    3) De roeren worden door een micro servo bediend.
    4) De 2 vaarregelaars zijn ook micro regelaars. Zie foto
    5) De accu wordt een Lipo accu --> nog niet aangeschaft
    6) Een ontvanger --> nog niet aangeschaft

    Nu is het werken met Brushless motoren en Lipo accu's nieuw voor mij.

    Er zijn veel accu's te vinden en ontvangers, mijn vragen zijn
    1) welke accu zou je aanbevelen
    2) Hoeveel kanaalsontvanger heb je nodig, ik vermoed dat met 4 kanalen het niet goed gaat omdat je 2 vaarregelaars hebt en 1 stuur servo. Of mag je 2 vaarregelaars aan elkaar koppelen?
    3) Hoe sluit ik de 3 zwarte draden aan op de vaarregelaar welke 3 blauwe draden heeft? Zit daar verschil in? Ik neem aan van wel (Rode en zwarte gaan naar de accu en de wit/rood/zwart gaat naar de regelaar
    4) hoe maak je het beste een motor steun (bij mijn andere boten heb je veel ruimte
    5) ik heb een lipo waarschuwing melder, hoe sluit je die aan in het geheel.

    IMG_7776.JPG

    IMG_7778.JPG IMG_7779.JPG
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hiiervoor jun je het beste naar www.Raboesch.nl


    Dat ligt aan het gewicht was het bootje nog mag hebben én de combinatie motoren en schroeven.
    Zo'n scheepje zal al vrij snel op schaalsnelheid varen; met twee BL motortjes heb je aan een 2S lipo vaak genoeg.
    Om met je laatste vraag te beginnen: Ja, dat kan wél, als je met een V-snoertje beide regelaars op hetzelfde kanaal van je ontvanger zet. Is dat slim? Niet echt; je beperkt jezelf. Leuker is het (vind ik tenminste) als je beide regelaars op aparte kanalen zet, waarbij je de regelaars én het roer met elkaar mixt. Een beetje moderne zender heeft mixers waarmee je dat voor elkaar kunt krijgen. Dan kun je namelijk veel beter manoeuvreren op lage snelheid en het scheepje om z'n eigen as laten draaien. Daarvoor moeten je regelaars overigens wél vooruit en achteruit kunnen regelen... Kunnen ze dat?
    Ik neem aan dat je de motordraden bedoelt? Zo ja: dat maakt niets uit. En als je motor de verkeerde kant uit draait is de oplossing heel simpel: verwissel 2 van de 3 motordraden en je motor draait 'de goeie kant' op.
    Tja.... en daarmee heb je jezelf een beetje in de nesten gewerkt; de meeste scheepsbouwers zorgen eerst dat de aandrijving in de romp zit (en goed werkt) en gaan dan verder met de opbouw. Bij de meeste BL-motoren zit een 'montagekruis'. Dat kun je gebruiken om je motor aan een motorspant vast te maken, wat je zelf zult moeten fabrieken. Maar dat gaat je wel lukken, schat ik zo. Zorg wel voor voldoende domping va het motorspant, zodat je geen 'knik' in de overbrenging hebt.
    Elke lipo heeft een balanceerkabel. Sluit die aan op de melder (wel even goed op de polariteit letten) en het ding zal aangeven hoeveel volt er in elke cel zit, en beginnen te gillen als het voltage te laag is.
    By the way: heb je ook een lader die geschikt is voor lipo's? Anders heb je een brandrisico...
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2018
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Zwartezee,
    Leuk verslag! En wel om - voor mij - verschillende redenen.
    Namelijk Whitby was voor mij ooit - toen Zeeland en onze eigen Nederlandse of Belgische kust te klein voor me leek te worden - de eerste Engels haven waar ik op eigen kiel naar toe voer. Het was in de tijd dat er nog geen GPS bestond en een overtocht als deze dus gewoon uit heel veel eigen rekenwerk bestond.
    Met zijn van ver kenmerkende abdij-ruïne en vele andere gebouwen voor destijds best wel een ver maar vooral verschrikkelijk mooie kust en plaats om naar toe te varen.
    Nu is het al weer lang geleden dat ik er voor het laatst geweest ben, maar destijds was het vooral een vissershaven met hoofdzakelijk eigen lokale schepen en schippers, dus die behoefte van wel of geen Pilot kan ik - als leek en terugkijkend op hoe het toen was - ergens wel plaatsen.
    De andere reden van mijn leuk vinden is dat er van een bestaand schip en model een andere uitvoering van schip en model gemaakt wordt.
    Dat komt best wel eens vaker voor, maar de meeste bouwpakketten worden toch over het algemeen volgens de bestaande handleiding al dan niet nummertje voor nummertje in elkaar gezet.
    Te zien hoe of een ander voor de variatie een bestaand bouwpakket naar eigen inzicht transformeert naar een ander model is gewoon prachtig :thumbsup:.

    Wat je uiteindelijke vraag over het plaatsen van de ramen betreft? Kijk als je wilt eens in het bouwverslag van mijn Victoria (ergens in de buurt van pag. 8). Het is wel wat werk en vooral geduld voor nodig maar daarna mag het gezien worden.
    De uitleg op je overige vragen zie ik dat je net van Roel hebt gekregen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2018
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je hebt een lader nodig die LiPo's kan laden, want andere elektrochemie en laadproces dan NiCd/NiMH of Pb accu's.
    Mocht je zo'n lader nog niet hebben, een 50watt lader lijkt me voldoende, zoals één van de vele B6 of B6AC laders (maar ik ben geen botenman).

    Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader.
    Laadt accutypen LiPo, NiMh/NiCd, LiFePo4/LiFe en Pb (lood).
    www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

    'Verplicht' leesvoer voor het werken met LiPo accu's, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's

    Handige multiple choice bedradingsplaatjes, en lader- en voedingscalculator
    home.kpn.nl/ronvans/scriptasylum (gaat, ooit, ook naar home.kpn.nl/scriptasylum, zo gauw KPN zaken op orde heeft)
    [​IMG]RC calculations → electrical → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...

    p.s. Hoe is je Engels? Heb behalve NL ook nog wat EN brushless uitleg liggen maar ben te lui om te vertalen.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2018
  12. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie

    Goedenavond, alleerst allemaal bedankt voor de leuke en enthousiaste reacties. Erg leuk om te lezen en direct al een groot aantal goede tips bedankt daarvoor.

    Ik kijk op rabousch

    Ik heb regelaars voor auto's gekocht dus ze kunnen voor en achteruit varen. Over de zender / ontvanger dat is een onbekend terrein voor mij. Waar zou je adviseren om te kijken? en eventueel welk merk. Ik ben ook de smit nederland aan het bouwen. Deze nadert zijn voltooing en die heeft ook brushless motoren dus de zender zou dan ook prima voor deze boot gebruikt kunnen gaan worden. Ook voor deze boot is het enkel 2 motoren en de roeren dus geen aanvullende werking nodig maar idd als de ene motor vooruit kan en de andere achteruit dat zou super zijn

    De accu - perfect die bestel ik en zal ook de juiste lader bestellen. Had ook begrepen brandzakken te bestellen en een metalen kist om zeker te zijn.

    De motor draden aansluiten - perfect dan probeer ik het en verwissel de draden indien nodig

    Plaatsing zal ik uitvogelen gelukkig kan het hele dek ernog van af dus ik heb maximale ruimte pfff. Het motor kruis zit er aan. Gewoon rustig passen en meten dus.

    Lipo meter weet ik nu ook aan te sluiten . Super . Ik laat weten hoe het vordert.
     
  13. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Goedenavond bert, ook bedankt voor je leuke reactie. Volgens mij hebben we elkaar in goes gesproken op de stand van jullie vereniging. Ik kijk je verslag erop na, ook voor de smit nederland moet ik de ramen gaan plaatsten dus elke tip zoals je geeft is meegenomen.
     
  14. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Super deze links en info. Het helpt enorm om al een aantal juiste verwijzingen te krijgen. Het forum is dermate groot dat het soms lastig is om te beginnen. Mijn engels is prima dus graag alles wat ik kan lezen is meegenomen. Dat van de lipo en veiligheid zal ik dubbel lezen. Had al een en ander begrepen over veiligheid en risico's erom trend. Geldt ook hier beter een bekend merk batterijen kopen ipv onbekend?
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De aandacht ligt op vliegen, maar de elektronica en accu' s zijn hetzelfde.
    Over accu's regelaars, LBEC/SBEC, LVC enz.enz.

    The Ampeer
    → Articles: Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
    Table of Contents, a.o.
    • What You Need To Know About Receivers
    • Battery Basics, Battery Chargers
    • Amps Versus Volts Versus C
    • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
    • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
    • Who Needs a Wattmeter/Powermeter?
      (Everyone! But don't buy one if you plan on sponsoring motor and ESC manufacturers [​IMG] RvS)

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days.
    Will save you, and us :D a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Willen versus kunnen.
    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, max. motor-stroom (in ampère) en max. vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Kv dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen, da's alles.
      Kv = rpm_onbelast / spanning
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      stroom = koppel × Kv
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.

    Belangrijk
    Uit bovenstaande moge blijken dat de Kv motorconstante he-le-maal niets zegt over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje met een vermogen van slechts 10watt als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2018
    kaapstander vindt dit leuk.
  17. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Tijd stil gelegen omwille van andere werkzaamheden. Nu toch een keer alles afmaken. Lader en accu's zijn gekocht. ik heb onderstaande schema gemaakt. Alles is vrij duidelijk enkel de aansluiting van de voeding van de ontvanger is mij onduidelijk. Bij de reguliere borstelmotoren gebruikte ik een aparte houder met 4 penlites om de ontvanger en daarmee de servo aan te sturen maar in dit geval met de lipo accu en de brushless motoren zou ik graag willen weten hoe ik dit moet oppakken en welk stekker ik moet pakken. De spullen van hobbyking zijn idd goedkoop maar voor een leek niet makkelijk te begrijpen. Schermafbeelding 2020-04-03 om 11.47.10.png IMG_5279.jpg IMG_5280.jpg
     
  18. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    en ik wil graag weten wat deze data betekent. Het is een 2s lipo accu 1300mah / 7,4volt.

    Als ik de spanningsmelder aansluit is de eerste lezing 8,37 / cel 1 4,2 en cel 2 4,16.

    Is de accu dan volledig opgeladen of is de accu teveel opgeladen? Ik gebruik een Turnigy lader P606 die automatisch laad en automatisch stopt power systens.jpg power systems 3.jpg HIGH DISCHARGE.jpg Power systems.jpg power systems 2.jpg
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zwartezee, Heb je de gebruiksaanwijzingen doorgelezen en begrepen? De dunne draadjes aan je regelaars gaan net als die van je roerservo naar de ontvanger. Op welk kanaal moet je zelf even uitvogelen. Belangrijk is of de regelaars (ESC) een BEC voorziening hebben. In dat geval levert de regelaar (ESC) de stroom voor de ontvanger en roerservo. Zijn de regelaars voorzien van een BEC, haal dan bij één van de regelaars het rode draadje uit het stekkertje, dat in de ontvanger gaat, terug. Hebben de regelaars geen BEC, dan heb je een aparte ontvangeraccu nodig. Die komt bij de ontvanger op de pennen, die gemerkt zijn met B. Zo te zien de rechtse. Let er op dat je de stekkerjes op de juiste manier in de ontvanger steekt. M.b.t. de Lipobewaker kan ik je geen advies geven. Kijk eens wat er in de gebruiksaanwijzing staat. Hoop dat het zo wat duidelijker is. Hoeveel KV zijn die brushless motoren eigenlijk? Hopelijk niet boven de 1000, anders maken ze veel te veel toeren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  20. zwartezee

    zwartezee

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    153
    Locatie:
    Essen Belgie
    Hallo Klaas,

    de specificatie is als volgt:

    Standard 10A auto esc met vooruit achteruit en een goed aanbod van functies, zoals timing aan te passen en te breken.

    Kenmerken:
    Volledige bescherming functie met inbegrip van lage spanning, oververhitting, gaspedaal signaal verloren, startup
    bescherming en self-check.
    Compatibel met sensorloze borstelloze motor.
    Uitstekende opstarten prestaties, lineaire en een snelle reactie op het gaspedaal.
    Ondersteunt de hoogste snelheid van de motor 240,000RPM (2 polen), 80,000RPM (6 polen) en 40.000 (12 polen).
    Gemakkelijk te configureren met programma-kaart.
    Systeem kan automatisch detecteren gas neutraal punt en neutrale range is instelbaar.
    Drie werkstanden voor verschillende omgevingen.
    4 stap omgekeerde kracht aanpassing
    5 stappen beginnen kracht aanpassing.
    3 stap remkracht aanpassing
    5 stap drag remkracht aanpassing,
    4 stap eerste remkracht aanpassing.

    Specificatie:

    Ingangsspanning: 1-2s Lithium batterijen / 3 ~ 8 Ni-xx
    Cont. Stroom: 10A
    BEC output: 1A / 5V (lineair)
    Maat (X breedte x hoogte hoog): 22x17x7mm
    Gewicht: 8g

    Dus de regelaar heeft een bec spanning dus als ik je goed begrijp geen extra accu nodig. Maar hoe zit het met de roer servo? waar haalt die zijn spanning vandaan?

     

Deel Deze Pagina