Staal een goed materiaal ???

Hallo beste duikboot fanaten,

zoals een enkeling onder jullie weet dat ik van plan ben om een Walrus sub te gaan maken, heb ik een vraag over over materialen.
Vandaag heb ik met een klasgenoot een beetje over model subs gepraat waarin hij vroeg of staal geen goed materiaal was om te gebruiken.
Graag hoor ik jullie mening hierover en wellicht ook wat dan de beste techniek is om het geheel af te sluiten.

Floris

hoi floris
natuurlijk is staal goed ik neem aan dat je dun plaatwerk bedoeld,als je ervaring hebt met plaatwerk kan dit .
je zal waarschijnlijk wat meer te maken krijgen met gewicht en drijfvermogen maar dat zou ook nog wel mee kunnen vallen,mijn ervaring is alleen met polyester.
in belgie'is er ook een met een plaatwerk boot.
afdichting ja de een vind dit en de ander vind dat, rond is altijd het beste met of zonder bajonet sluiting het is maar net wat je belangrijk vind of wat voor eisen dat je steld en wat zijn je eigen mogelijkheden.
fantaseer er maar eerst op los zo ben ik ook begonnen en al die idee'n di ik had konden naderhand de vuilniston in maar je krijgt er wel nieuwe bruikbare idee'n voor terug.
succes met het onderzoek we horen je wel weer.
groeten fred

maak eerder je boot van plastic/pvc, veel makkelijker te bewerken en je kunt geen last krijgen van kortsluiting als de bedrading tegen de wand komt.
bovendien gaat staal roesten als het onbeschermd is.

Gr. Rik

Ik heb vroeger toen ik op een tanker voer een boot gemaakt van gladde concerven blikken want blikken had je genoeg tijdens die lange reizen van soms drie weken aan een stuk op zee,na een week waren de verse groenten al op en dan kwamen de blikken te voorschijn.

Ik heb die boot toen helemaal in elkaar gesoldeerd en het leek net echt met al die overlappende plaat solderingen,het voordeel van conservenblik is dat het van beide kanten bewerkt is,de ene kant vertint en de anderekant met ander spul dat niet roest ,het enige wat je moet doen is de solderingen goed schoon maken want daar roest het wel.
De spanten had ik van dik verkopert autgeenlasdraad gemaakt,is gemakkelijk te buigen.
Met die boot heb ik maar kort meegevaren want toen ben ik met verlof gegaan en de boot achter moeten laten.
Het nadeel was omdat het blik zo dun dat er snel deuken in kwamen.

Ik heb al mijn boten nu van polyester gemaakt omdat het wel sneller werkt en mijn vrouw een hekel aan blikgroenten heeft,dus te lang wachten op materiaal.

Gr.Joop

Allereerst bedankt voor de reactie's,

als antwoord op jullie vragen:

De schaal is 1:50 dus ergens tussen de 1,3M en de 1,5M, de romp wil ik van 2MM plaatstaal maken(spanten 2/3MM) , de romp wordt het druk gedeelte,bewerken zal geen probleem zijn, op mijn school zijn alle spullen aanwezig.
voor de afsluiting lijkt mij een bajonetring het beste idee (ook dit kan ik op school maken,en gezien dat ik mijzelf "machinaal verspaner" mag noemen moet hier geen probleem zijn.
Het gewicht tja... dan zal ik toch eens gaan moeten uitzoeken wat voor spullen er in moeten en ik kan hem ook nog van aluminium maken, word het geheel weer wat lichter, is het roest probleem ook opgelost(ik ga hem wel verven uiteraard).

en nu nog een feitje ivm messing tot staal; messing heeft een groter soortelijk gewicht dan staal. (dat heb ik ook op school geleerd)

mvg Floris

Hallo,

Ik heb er nog eens een nacht en een dag over nagedacht maar ik denk dat ik
er uit ben.
ik wil/ga de romp deels van aluminium deels van een ander materiaal maken,het rechte middenstuk wordt van Alu de uiteinden van hout of een kunstof.
Nu heb ik meteen nog een vraag: hoe zit het met dingen zoals water/lucht in- en uitlaat en periscopen, masten, en snorkel aangezien ik deze functioneel wil maken, hoe kan ik dit zodanig maken dat het niet 3 uur duurt voordat ik bij het binnenwerk kan komen,ik ben (nu nog) van plan de boot met een bajonetring af te sluiten

mvg Floris

Hallo Floris

Voor dat je begint met het bouwen zou ik toch de artikelen op DUIK-VAARGROEP en op dit forum beter bestuderen want daar staan toch echt wel nuttige tips op en antwoordt geeft op de vragen die steld,succes.

Gr Joop

Back