Staart draait naar rechts

Ben nu een tijdje aan het "vliegen" met de zoom400. Kleine hovertjes maken is een beter woord.

Vandaag echter draait de staart enorm naar rechts. Zelfs bij volle uitslag naar rechts draait de heli nog naar links.

De gyro reageert in de juiste richting en ook de uitslag van de rotor is juist.

Nu moet ik zeggen dat ik er een trainingslandingsgestel heb ondergehangen omdat ik eergisteren gekanteld was bij het landen. Dit kan echter toch de oorzaak niet zijn????

Iemand ideeën...

Thanks.

Je kan de gyro gewoon instellen dat je staart motortje harder of zachter gaat draaien.

Zoom 400 heeft geen staart motortje. Zijn de tandwieltjes op de aandrijfas naar de staartrotor nog goed bevestigd? Ik wil zeggen zitten ze goed vast op de aandrijfas, kunnen ze niet vrij rond de as draaien??
Staat de gyro aan? Probeer anders nog een keer zonder de trainingslandingsgestel en kijk wat hij dan doet. Is het één voor de zoom?

@belair

Ik heb er inderdaad net een nieuw tandwieltje en een aandrijfas ingezet (voor het probleem zich voordeed), vermits dit bij een "harde landing" was afgebroken.

Op die as en dat tandwieltje zit wel een 6-kant en die passen mooi in elkaar. Beter toch wat secondenlijm op doen?

Dan heb je de tailboom eraf gehad en die waarschijnlijk niet meer juist teruggeplaatst. Als je hem niet op dezelfde plaats heb is de link van je servo naar achter langer of korter geworden.

Die link heb ik losgemaakt, en daarna weer afgesteld. Staat terug zoals het hoort.

Denk eerder dat het tandwiel inderdaad misschien een beetje doorslipt of zo. Zal der eens een druppeltje secondenlijm aandoen en dan morgen eens testen...

edit: In ieder geval al van harte bedankt voor de tip. Ik laat wel iets weten (Als het morgen niet te hard waait)

Moest er by th eway iemand zijn die kan en wil helpen om de zoom (en ondertussen ook de Caliber30 die hier afgewerkt staat) te helpen afstellen / invliegen...

Zijn het originele tandwielen? Juiste aantal tandjes?
Je spreekt van een harde landing, zou je gyro niet naar de vaantjes zijn? Is het één die je op de gyro zelf moet afstellen of remote op de zender, ik ken die gyro niet.

Ik heb de as en tandwielen besteld op nummer uit de bouwhandleiding van de heli dus verwacht ik dat deze goed zijn.

Als ik de gyro er tussen uit haal en de servo rechtstreeks op de ontvanger aansluit, dan nog hou ik de staart niet tegen, terwijl i.m.o de roeruitslag voldoende is. Ook corrigeert de gyro nog goed.

Mijn harde landing was eigenlijk een "staart eerst"-landing, niet overdreven hard.

De gyro kan je via een knopje afstellen op de gyro zelf of remote via de zender (zo staat hij bij mij).

edit: spijtig genoeg geen plaats om de GY401 uit de Caliber te installeren om te kijken of het dan beter gaat.

Moest je een steuntje maken kan je hem (de GY401)op de staartbuis monteren. Met wat vindingrijkheid kan je daar altijd een stukje voor maken.

Heb de 401 uit de Caliber gesloopt en met tape en een tiewrap op de staartbuis gezet: geen verschil.

Ook zonder gyro is de staart niet te houden (ik heb zelfs de indruk dat de gyro de rotaties een beetje beperkt. Zonder is het helemaal hopeloos)

Heb ondertussen ook de tandjes geteld van het nieuwe tandwiel en ook dat klopt...

heeft je heck servo nog de volledige slag? Er kan een tandje beschadigd zijn waardoor misschien blokkeerd. Het kan ook zijn dat de hoofd as lagers moeilijk lopen waardoor de staart enorm moet tegen werken, meer dan hij kan.

Je kan de werking van de staart mooi controleren door de heck servo los de koppelen en de hoofd bladen te verwijderen. Dan kan je met de stuurstang kijken of je de bladen op toeren goed kan verstellen en je genoeg tegendruk krijgt.

@Tadango

Hoe kan ik die hoofdaslagers controleren of ze niet te zwaar lopen?

Wat me ook opviel is dat bij het optoeren van de motor (throttle curve staat op 85% op hoverpunt) het ledje op de snelheidsregelaar onmiddellijk rood oplichtte, zelfs met een vol LiPo-pack. Kan dat ook een teken zijn dat de motor te veel moeite moet doen?

is de mesh van de hoofdmotor wel ok? door overbelasting gaat het rode lampje misschien branden... loopt verder alles soepel?

Zitten de rotorbladen er in de juiste richting in. Heb je ze er uit gehaald met de stukken te vervangen, en daarna er terug verkeerd in gezet?

Dat rode ledje laat zien dat de regelaar vol open staat, ik denk ook dat je gear mesh niet goed staat. alles moet superlicht lopen en de tandwieltjes moeten een klein tikje speling hebben. Dat is gear-mesh.

Ik gooi straks of morgen alles wel weer open. dan maar weer eens opbouwen en alles nakijken.

Blaadje papier tussen de tandwielen toch?

Hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de tips...

Back