Staart draait weg in Rate Mode

Hallo, ik heb altijd al in Head Holding mode gevlogen en wilde vandaag eens vliegen in Rate mode. Op die manier denk ik dat het voor mij leuker vliegen is in Fast Forward Flight omdat de staart dan altijd mooi vanzelf bijtrekt (in mijn simulator dan toch....).
Nu blijkt dat mijn staart onmiddellijk naar links wegdraait wanneer ik tijdens het hoveren de Gyro schakelaar op Rate Mode zet. Als ik dit met rudder input corrigeer, moet ik echt wel veel rechts geven. In Head Holding is er geen probleem en hangt hij mooi stil.
Wat ben ik vergeten?!
Mijn bescheiden setup: HK450GT, HK401B Gyro, HK15158A Digitale Servo

Simpel, je setup is niet gedaan met rate modus in het achterhoofd. De pitch bij een standaard hover zal wel 0 graden zijn wat bij heading hold prima werkt, echter bij rate modus moet je bij een hover wat pitch op de staart hebben zodat ie zonder extra sturen gewoon blijft staan.
Kortom, je zult mechanisch de staart beter moeten afstellen of rate modus blijft onvliegbaar.

Heading Hold heet niet voor niets zo,... :rolleyes: In rate mode geeft de gyro wel tegengas maar je zal zelf moeten zorgen dat de staart ook gaat waar je hem wil hebben. Veel moeilijker vliegen, en voor old skool piloten, de manier om te vliegen.

Ik persoonlijk vlieg altijd in HH mode, en gebruik rate alleen voor het afstellen van de staart op de werkbank.

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Kan je dan een mechanische setup uitvoeren waarbij je zowel in HH als in Rate kan vliegen? Eigenlijk is "0" in Rate mode dus meer uitslag van de staart naar rechts? Maar blijft hij in HH dan nog mooi stil hangen? :confused:

Je tailblades moeten ongeveer een bladhoek van een graad of 3 hebben bij midstick en de servohorn moet mechanisch zo staan dat je perfect 90 graden hebt op de rod.

De staart moet standaard voldoende tegen duwen om de torsiekrachten van de hoofdrotor te neutraliseren ZONDER dat de servo moet werken (daarmee bedoel ik, gecentreerd staat).

Gewoon opstijgen, draait hij een beetje weg, rod een beetje aanpassen, terug opnieuw opstijgen, kijken, aanpassen indien nodig, ..

Je heli moet ongeveer stil blijven hangen. Staart mag heel lichtjes afdrijven want echt perfect krijg je dat niet, maar moet toch zo goed mogelijk voor optimale werking :)

Ja hoor....
Als je de gyro in rate zet, en de trim in het midden zet,
en dan net zo lang met de staartservo schuiven (of de pushrod verstellen) tot de heli netjes recht blijft in hoover, kun je probleemloos in beide modussen vliegen en gewoon omschakelen tijdens de vlucht.

Het enige is, dat bij heftig pitch geven of terugnemen zal de staart nog een klein beetje weglopen. Dat zou je weg kunne halen met revo-mix, maar daar kan je HH weer niet mee overweg.

Ook daar kun je weer wat op doen (als je zender dat aan kan, lang niet alle zenders kunnen dat) als je de revo-mixer kunt koppelen aan dezelfde schakelaar waarmee je van HH naar rate schakelt. zo niet, dan zul je met dat lichte wegdraaien bij hard pitchen moeten leren leven.

Groet, Bert

Voilà, weer veel bijgeleerd. Ik deed altijd de mechanische setup verkeerd dan. Ik zette de staart gewoon midden-midden, maar idd, die moet tegenwerken alleen al met die torsiekrachten. Straks eens proberen sé.
Voor dat revo-mixen: daar had ik al eens over gelezen. Met mijn DX6i moet dat wel lukken.

Let wel: Als je de revo-mix niet uit kan schakelen via dezelfde schakelaar als HH/rate, dan heeft Revo geen enkele zin, want met continue actieve revomix is HH niet meer bruikbaar.

Op zich deed je niet veel verkeerd: de tegenwoordige heli's zijn gewoon niet meer ontworpen op rate mode.

Groet, Bert

Ok bedankt allemaal, daarnet wat getest en inderdaad; eerst wat voor-en achteruitgeschuif van de staartservo tot het bijna goed was en daarna aan de link draaien om fijn af te stellen. Ging heel goed, ook in HH!

Hallo,

bij grotere helis zit de pitchslider prezies in het midden
bij 3 tot 5 graden pitch aan de heckrotor,
dit omdat grote helis en schaalhelis vaker in rate mode vliegen,
en omdat die wegen van de slider ook verschillen van rechts en links

is de pitch goed ingestellt, mag je (zo als Bert al schreef)
probleemlos omschakelen van rate mode naar HH,
en je kan zelfs in rate mode iets bijtrimmen
met de Rudder Trim Lever aan de voorkant van je zender,
maar bij omschakelen naar HH moet de trim weer op 0 zijn.

suc6 met testen, groetjes van Heli-Uwe

Hoewel Burtus volledig gelijk heeft is mijn tip:
NIET MET REVO-Mix gaan werken !!!!

De kans dat je het fout doet is TE groot en dan heb je een probleem in Heading Hold.
Je moet wel hard pitchen of een slechte tailservo hebben dat hij in rate mode significant weg draait. Als je dat doet kun je beter HH gebruiken.

Eigenlijk ben ik sowieso voor HH omdat je dan de staart MOET sturen waardoor je beter leert vliegen. Maar iedereen zijn voorkeur natuurlijk :p

Hoewel Burtus volledig gelijk heeft is mijn tip:
NIET MET REVO-Mix gaan werken !!!!

De kans dat je het fout doet is TE groot en dan heb je een probleem in Heading Hold.
Je moet wel hard pitchen of een slechte tailservo hebben dat hij in rate mode significant weg draait. Als je dat doet kun je beter HH gebruiken.

Eigenlijk ben ik sowieso voor HH omdat je dan de staart MOET sturen waardoor je beter leert vliegen. Maar iedereen zijn voorkeur natuurlijk :p

Daarom zeg ik ook dat je Revo uitsluitend moet gebruiken als je die mixer aan en uit kunt schakelen tegelijk met HH, met dezelfde schakelaar. Als dat niet kan, zul je zonder moeten leren vliegen. Waarom de kans dat je dat fout doet "TE groot" is, weet ik niet: zulke dingen controleer je op de bouwplank, en het is vrij makkelijk te controleren: als in rate de hekrotor reageert op pitch, en in HH de hekrotor stil blijft staan als je pitch beweegt, is het goed.

Helaas valt dat wegdraaien NIET mee: in een volle pitchpump houden de meeste betere gyro's het wel aardig, zeker bij lichtere heli's, maar dat komt omdat de meeste pitchpumps maar kort duren en het wegdraaien een functie van tijd is. Bij een langere daalvlucht en zeker met grotere schaalbakken, houd hij het niet. En in geval het wegdraaien door een slechte servo komt, gaat HH je ook niet "redden", integendeel: in Rate stelt je heli heel wat minder hoge eisen aan de servo, dan in HH: Ik krijg een heli van formaat T-rex 600 in Rate al rustig op de staart met een S3001, hoef ik met HH niet eens aan te beginnen....

:D Grappig, ik gebruik altijd precies het zelfde argument voor Rate :D : Het dwingt je om echt te sturen, waardoor je beter leert vliegen. Ga maar eens dwars op de wind hoveren in rate, of een beetje achteruit stuiven... Vertel me dan nog eens in welke mode je meer moet sturen.....
Ik merk zelf bij rondvliegen weinig verschil in sturen met de staart, tussen rate en HH. De heli komt inderdaad in HH de bocht NIET door en in rate op zijn best beroerd, maar sturen moet je in beide gevallen, en in ongeveer dezelfde mate. Het voelt wat anders, meer niet.

3D is de enige reden die ik kan verzinnen, die HH noodzakelijk maakt, in alle andere gevallen geldt dat Rate feedback geeft, HH niet. Als je niks voelt, kun je ook niks leren. Sterker nog, ik heb sterk het vermoeden, dat een hoop "onverklaarde" crashes bij zulke ogenschijnlijk simpele dingen als hoveren met de staart in de wind, het gevolg zijn van een piloot die bij gebrek aan feedback een beetje de kluts kwijt raakte.

Maar dat moet iedereen voor zich weten.

Groet, Bert

Waarom de kans dat je dat fout doet "TE groot" is, weet ik niet: zulke dingen controleer je op de bouwplank, en het is vrij makkelijk te controleren: als in rate de hekrotor reageert op pitch, en in HH de hekrotor stil blijft staan als je pitch beweegt, is het goed.

Ik heb gewoon vaak gezien dat mensen toch revo mix aan hadden bij een HH gyro waardoor de staart raar reageert.
Ik zeg ook dat je gelijk hebt en het wel kan. Maar IK zou het niet doen.
Als je dan toch strak wil vliegen ga je direct voor goed= HH :p

Ik heb ook een Caliber30 gevlogen met een 3001 staart servo. HH ging inderdaad niet zonder een "out of control" zwiepende staart.
Maar als je dan een wegdraaiende staart hebt ligt het gewoon aan de setup. Misschien ga ik te veel uit van een high-end setup ;)

Laatst bewerkt:
Back