Ik heb een eerder overgekochte trex 500 voorzien van fbl controller. Nu heb ik paar testvluchten gemaakt maar de staart en kop van de heli gaat lichtelijk op en neer. Dus niet de staart heen en weer wat met gain te maken kan hebben.Op en neer duid toch meestal op een te lage headspeed of problemen in de hoofdas/kop. Die kan dan lage trillingsfrequentie geven die dit veroorzaakt. Na eindeloos zoeken eens een andere kop erop gezet met een andere as.Nu het probleem niet meer. Kan het dan echt komen door een iets in de kop/as??
Jammer dat je beiden hebt vervangen, nu weet je niet waar het probleem zat. De as kun je over een glasplaat rollen, ook de dwars as. Zo zie je of hij een haartje krom is of niet.
Je had een van de 2 moeten vervangen (kop / as) en niet meteen allebeide. Dan had je kunnen verifieren waar het aan lag. In ieder geval is het opgelost nu. Dan zou ik er niks meer aan doen en gaan genieten van het vliegen.
maar voor je vraag, ja daar kan het heel makkelijk aan liggen.. ik heb al eens gezien dat een verkeerd geplaatst kabeltje trillingen in het frame rechtstreeks doorgaf aan de stabilisatie, waardoor de stabilisatie hele bijzondere dingen ging doen. kabeltje 1 mm weggeduwd. en het werkte zoals het hoort..
Ik heb nu weer eens een paar dingen geprobeerd. DFC kop van een collega vlieger geprobeerd...nog steeds gaat heli op en neer Splinternieuwe as erop gezet ...nog steeds op en neer. Nieuwe bladen...nog steeds op en neer Zou het dan aan de lagers kunnen liggen als het dit gedrag vertoont?? Misschien dat de andere kop hier minder trillingen van doorgeeft omdat de as niet rust op het bovenste lager met de 2 washers zoals bij DFC kop. De ander kop is een RJX en wordt met een stelring vastgezet op het bovenste lager.
het was toch over? is het weer terug? wat is je toerental? gaat het rustig op en neer, of snel? staart op en neer in hoover kan ook aan een laag toerental liggen, dit is kop afhankelijk.. beter gezegd, demping in de kop afhankelijk. DFC heeft gewoon een hoog toerental nodig dankzij de knoerharde rubbers in de kop. pak je een flybar 500, zet er een DFC kop op zonder het toerental te verhogen, krijg je een springende staart. misschien is de RJX kop geen DFC kop.. die zal misschien meer demping hebben? geen idee wat je er allemaal op gezet hebt.. er zit zoveel verschil in koppen.. Behalve die DFC koppen, ongeacht merk: dat is in de regel allemaal bijna hetzelfde punt met de keiharde rubbers( eigenlijk gewoon plastic) Kan ook een heel foute elevator gain zijn. maar toerental is verdachte nummer 1.