Staart probleem

Hoi vraag:
Heb vandaag mijn heli gecrasht ivm staart rotor problemen.
Na enkele stall turns Gavin een rechte vluchtbplots de staart een kick naar rechts , gevolgd na enkele meters door geen staart functie meer.
Ik vlieg met een align 600 e , beastx en torque tube, nooit problemen gehad.
Verder zitter een western robotics bec in , en align 610, 650 servo staart.
Alle werkte nog correct na de crash, iemand een idee, autorotatie gear probleem?
Suggesties welkom.
Gr. Rinie

slechte DS650? Er zouden er wel meer van zijn !
Ken er wel enkele die onmiddellijk mochten omruilen, probleem zou gekend zijn.
Hoe oud is de servo? Hoeveel vluchten reeds gedaan?
Ik wil niet zeggen dat dit het probleem, maar het is wel denkbaar.:rolleyes:

Luc

Na enkele stall turns Gavin een rechte vluchtbplots de staart een kick naar rechts , gevolgd na enkele meters door geen staart functie meer.

Wat deed hij nadat de staart ophield met reageren?
Je schrijft "een kick naar rechts" wat ik vertaal als, de staart zwiepte kortstondig naar links (neus rechts).

Maar ik weet niet wat ik moet denken bij "daarna geen staartfunctie meer"....
Bleef de staart toen in positie en kon je niet meer sturen, of ging de staart daarna alle willekeurige kanten uit?

Reden voor vragen is dat als de staart daarna in positie bleef maar niet meer te sturen viel, dat er op lijkt te duiden dat de HH functie en servo nog gewoon functioneerden, maar dat jouw commando's niet meer door kwamen. Dat komt meer overeen met dat alles na de crash nog werkte....

Een willekeurig zwiepende staart of een onregelmatig tollende heli wijst op een hekservo die niks meer doet...

In het eerste geval zou de fout ook in de zender, of in het signaal kunnen zitten....

In het tweede geval sta ik ook voor een raadsel.

Groet, Bert

Hoi staart bewoog eerst 90 graden om naar rechts , neus naar links dus, gevolgd in oncontroleerbare pirouette van de staart andere kant op na stuurpuls voor correctie.
Reageerde dus heel even nog op de stuurbeweging van de staart.
Rest werkte wel nog. Servo is goed gebruikt, maar niet voor 3 d. Wel loops rollen en stalturns met piroette. Heb nog geen oorzaak gevonden.
Stekkers zaten gelockt met een beetje lijm langs de stekkers behuizing, zoweL op ontvanger als beastx
Gr. Rinie

Had je nog gekeken of je staart een stuk uit het boom block is gekomen, want als ik het goed heb(anders corrigeerd iemand dit wel;)) dan krijgt je heli ineens een stuurbeweging naar links zonder stuurinput als hij bijv 5mm eruit komt gaat de gyro dit wel proberen te corrigeren maar middelpunt is weg en gyro blijft proberen te corrigeren middelpunt is eigenlijk nu het eindpunt van wat het origineel hoorde te zijn dus naar rechts sturen haalt hij niet meer, hij blijft alleen nog redelijk recht zonder input.

Reden waarom ik het vraag is ik heb hetzelfde gehad met mijn 450, in een bocht maakte hij ineens een zwieper van 90 graden ik kreeg hem wel recht echter heb ik hem gelijk neergezet toen bleek dat ik geen tail control meer had zoals het moest zijn. bij inspectie zag ik dat mijn tail boom 3-4mm uit het block was gekomen.

Als je servo in het frame zit dan wel,

Hoi staart bewoog eerst 90 graden om naar rechts , neus naar links dus, gevolgd in oncontroleerbare pirouette van de staart andere kant op na stuurpuls voor correctie.
Reageerde dus heel even nog op de stuurbeweging van de staart.
Rest werkte wel nog. Servo is goed gebruikt, maar niet voor 3 d. Wel loops rollen en stalturns met piroette. Heb nog geen oorzaak gevonden.
Stekkers zaten gelockt met een beetje lijm langs de stekkers behuizing, zoweL op ontvanger als beastx
Gr. Rinie

Bovenstaand kan ik niet rijmen met het feit dat na de crash nog alles bleek te werken. Het klinkt alsof de hekrotor in de hoek gelopen is.
Als je een probleem met de staartaandrijving had (wegvallen aandrijving) had je linksom moeten blijven tollen.
Bij losgeschoten aansturing had je ook (langzamer mischien) linksom moeten tollen, maar je hebt nog naar rechts kunnen sturen, en daarna zat de boel "vast"...

Lijkt mij een beetje alsof er wat mis ging met je zender (rotte stick potmeter mischien?) maar om eerlijk te zijn kan ik hier niet echt soep van maken....

Groet, Bert

Heb nog eens nagedacht, zou het de autorotatie gear kunnen zijn?
Ik lees veel over lock ups of the gear, met kicking en pirouettes tot gevolg.
Wat zijn de symptomen van een auorotation bearing lock?
Gr. Rinie

Dat gaat alleen fout als je throttle hold gebruikt, maar zou geen problemen mogen geven zolang je gewoon vliegt. Sowieso heeft je heli een meedraaiende hekrotor in AR. Bij een lock-up is het enige wat gebeurt dat de motor mee aangedreven wordt. Daardoor raak je al veel energie kwijt, maar de hekrotor moet de weerstand van de motor ook tegensturen, dus je rotor staat tamelijk snel stil....

Vroeger vlogen we volledig zónder AR vrijloop, en zolang je motor bleef draaien was er weinig aan de hand.... Een lock-up mag dus weinig uitmaken....

Groet, Bert.

Heb de heli inmiddels onderzocht, autorotatie gear was nog heel , ook de tail gears waren nog heel, en 1 staartbladen, wel was de main gear gestript, en ook de heck aandrijving was stuk, beide tandwielen kapot.
Het lijkt dus dat de heck aandrijving is kapot gegaan, met als gevolg de pirouette.
Klinkt dat logisch voor de kenners?
Gr. Rinie

Ff wat doms...

Ik heb eens 4 servo's in 1 keer uitgefikt.. Slechte batch blijkbaar...
Na een jaar vliegen waren 3 610's compleet toast.. Na open,aken allerdrie een brandlucht.
Ook geen 3d, gewoon beetje sportvliegen

De staartservo bleek naderhand ook kapot.

Ik kwam hier achter doordat het spul in vlucht slecht reageerde (al had ik van de staart weinig last)
En na een daalvlucht mn swash niet meer omhoog wilde
Thuis deed alles het gewoon. Maar met een beetje tegenhouden bleven alledrie de 610's onderin zitten. En dat met 1 duim en wijsvinger licht tegenhouden! Die 610's doen 12 kilo per stuk!

Staartservo doet 4 kilo dacht ik
Houd hem eens een beetje tegen, en veel roeren op de staart.
Blijft hij na 20 sec oid opeens in de hoek staan, is de servo gewoon kapot.

Back