Staart servo afregel vraagje icm DX7 - Wat doen jullie?

Ik heb een vraagje wat betreft het instellen van de staart servo icm Spektrum Dx7.

Ben al een tijdje aan het vliegen, maar ben er niet zeker van of ik de goede manier van inregelen van de staart servo hanteer.

Ik zoek graag liever alles zelf uit :) omdat ik het dan het beste begrijp , maar ben hier niet echt zeker van :S

Wat doe ik:

1. In de zender zorg ik dat de travel adjusts op 100% staan.

2. Ook zorg ik ervoor dat mechanisch de servo in zijn volle uitslag,
ook zoveel mogelijk de maximale uitslag op de staart evenaart.

3. Stel de maximale travel bereiken in op de Gyro (GP750/DS760)

Maar nu komt het.

Als ik nu de stick beweeg ongeveer -10% en +10% is dit al maximale uitslag op de staart.
(Dit als voorbeeld.)

Wat ik zelf nu doe is: Travel adjust zo instellen dat ik daarmee de maximale uitslag voor de stick corrigeer. voor linksom en rechtsom.
Dit komt als voorbeeld op +30 en +25

Klopt dit?

Of zou ik de Travel Adjust op 100% moeten laten staan en met Dual Rate en Expo aan de gang moeten

gaan?

Wie o wie kan mij uit deze questie verlossen :)

Laatst bewerkt:
Als de gyro in H.H. modus staat, is deze reactie normaal, de heli staat immers op de grond en de gyro neemt dus geen beweging waar, gevolg is dat de servo naar het eindpunt loopt zodra jij stuurt. Niet gaan knoeien met expo of dual -rate. Zodra je de gyro in "rate "modus zet, zul je zien dat de servo terug naar het midden loopt.

Als de gyro in H.H. modus staat, is deze reactie normaal, de heli staat immers op de grond en de gyro neemt dus geen beweging waar, gevolg is dat de servo naar het eindpunt loopt zodra jij stuurt. Niet gaan knoeien met expo of dual -rate. Zodra je de gyro in "rate "modus zet, zul je zien dat de servo terug naar het midden loopt.

Ok, maar is dan de manier hoe ik het afregel dan de meest gebruikte manier?
Traveladjusts weer zo instellen dan ik met max stick uitslag de maximale staart uitslagen behaal?

Of juist de Travel adjusts op 100% laten staan?

Laatst bewerkt:
waarom zou je die uitslag willen verminderen?
als je op de grond staat is je uitslag altijd maximaal (als je daar nu 140 of 100% aan geeft)
tijdens de vlucht echter is het anders: 100% is "gewone" pirouette snelheid, ga je hoger bv 125%, hoe sneller je pirouette is.

expo kan je wel doen, dan is ie minder gevoelig in het center van je stick.
ik vlieg om mijn Logictec 6100 gyro met 60% EXPO! omdat ie zo gevoelig is

waarom zou je die uitslag willen verminderen?
als je op de grond staat is je uitslag altijd maximaal (als je daar nu 140 of 100% aan geeft)
tijdens de vlucht echter is het anders: 100% is "gewone" pirouette snelheid, ga je hoger bv 125%, hoe sneller je pirouette is.

expo kan je wel doen, dan is ie minder gevoelig in het center van je stick.
ik vlieg om mijn Logictec 6100 gyro met 60% EXPO! omdat ie zo gevoelig is

Ok, dit maakt mijn vermoedens al wat duidelijker..

Je past met travel adjust alleen de max piroutte snelheid aan, en op gevoel pas je je expo aan.. duidelijk! :)

De max. uitslagen stel je in op de gyro zelf, daar zit toch een potmetertje op ?

Nee mijn gyro's zijn volledig electronisch, je moet ze programmeren. Align GP750 en Spartan DS760

Zoek even naar dit filmpje van bob/helifreak:

tailgyrostock.wmv

Maakt zoveel duidelijk en zorgde "eindelijk" voor een goede instelling...

Back