Staart Trex 450 schokt soms

Ik heb sinds enige tijd een probleem met de staart van mijn Trex 450x. In principe staat hij mooi stil als ik hoover, maar af en toe is het alsof ie een tik naar links krijgt. De heli draait dan van bovenaf gezien een graad of 10, 20 naar rechts. Het is niet het probleem dat ik vaker op dit forum gezien heb, van een waggelende staart. Hij waggelt in principe helemaal niet, maar af en toe een tik naar links. Soms een paar achter elkaar.

Ik heb al gedacht aan een doorslippende snaar, maar dan zou ik juist een tik naar rechts verwachten: de staartrotor duwt de staart al naar links, dus als hier plotseling vermogen wegvalt, draait ie juist naar rechts.

Als gyro heb ik een MS-44. De gain staat op ongeveer 60 (100 is max). Ik heb er al jaren niet aangezeten, dus volgens mij stond ie altijd al zo. Tenzij hij door trillingen verlopen is.

Servo lijkt goed, geen trillingen of schokjes.

Storing lijkt me ook onwaarschijnlijk, ook al vlieg ik op 35 mhz. Alle andere kanalen werken prima.

Ideeën?

hallo pieter,

vliegen met een 450 belt? dan zou het statische electrische ontlading kunnen zijn van de belt. aarden van de tailboom zou een oplossing kunnen zijn, of belt met siliconenspray inspuiten. is altijd het proberen waard :-)

Hallo David,

Bedankt voor je reactie. Statische electriciteit had ik nog niet aan gedacht als optie. Is zeker het proberen waard!

Stomme vraag: hoe doe ik dat aarden in een heli? Tailboom verbinden met de min van de accu of zo?

voor het aarden zijn verschillende manieren. Ik heb zelf baat gehad bij klein stukje draad op kaal stukje tailboom onder bijv onder de servo houder en deze verbonden naar een schroefje en kaal stukje carbon van het frame. Maar nogmaals ik had hier zelf voldoende aan (zodat hij niet oversloeg naar de Gyro). Ik heb zelf nooit de boom aan de -min geaard en weet niet 100% zeker of dit aan te raden is ivm evt. kortsluiting, maar misschien kan hier iemand anders uitsluitsel over geven.

bijv voor het idee:D

a2694923-148-P8130010.JPG

Dankje, plaatje is duidelijk. Alleen heeft mijn 9 jaar oude Trex nog een plastic frame :-). Ik ben nu op vakantie en heb ook niet veel gereedschap en materiaal bij me. Maar ik ga straks bij de Carrefour eens kijken of ze misschien siliconenspray hebben.

Ik heb naar aanleiding van je berichtje eens gegoogled en er is ontzettend veel te vinden over glitches door statische electriciteit. Veel mensen melden dat het inderdaad is opgelost na wat siliconenspray. Dus ik heb goede hoop!

Ik laat het weten als het gewerkt heeft.

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, ook bij mij tikken naar links, werd steeds erger tot hij uiteindelijk bijna een hele pirouette maakte, vooral bij wind. Bij mij lag het aan trillingen naar de Gyro: ik heb er extra foam onder gezet en sinds dien opgelost.

wel apart dat het een probleem is, wat zich blijkbaar jaren niet heeft voorgedaan..

en "spontaan" komt dit omhoog
toevallig geen wijziging aan de heli gedaan? reparatie, onderhoud, zoiets?
soms zijn het kleine dingen..
Kan best dat door een dergelijke onderhoudskwestie iets in de staart is veranderd, waardoor je nu opeens wel last hebt van statische electriciteit.

al verwacht ik van niet...
probleem bij statische electriciteit zit hem in het frame. carbon geleid stroom. staartbuis bouwt de statische electriciteit op, en opeens springt het als een vonk over op de frameplaten. en daarnaast ligt de ontvanger weer, die daar best last van kan hebben.
Zeker 35 mhz heeft er vlot last van.

kunststof geleid niet, dus heeft die vonk uit de staart niets om over te springen.
of het moet naar de gyro of bedrading overspringen..
of naar de antenne (als je op 35 mhz vliegt), dan kan dit vrij vlot problemen geven

Het zou best kunnen dat het probleem er altijd al was, in bepaalde mate. Maar het irriteerde me nooit zo. Nu treedt het echter vaker op en erger: soms een paar keer vlak achter elkaar. Een pirouette maakt ie nog niet, maar als ie uit zichzelf bijna een kwartslag draait, is dat toch erg onprettig.

Ik heb wel onlangs een reparatie gehad, namelijk vervangen van main gear. Maar daarvoor had ik het probleem ook al.

Ik heb op vakantie nog geen silicone spray kunnen vinden, dus gaat nog een paar dagen duren voordat ik dit kan uitproberen.

Storing op ontvanger lijkt me niet, aangezien ik alleen problemen heb met rotatie om topas. Andere kanalen werken probleemloos.

Trillingen zal ik ook als optie in gedachten houden. Zodra ik meer weet, meld ik het hier.

het kan best zijn dat het verergert na verloop van tijd (heb het zelf ook gehad, eerst niet toen wel), iets slappere belt dichter tegen binnenkant boom. En plastic geleid niet maar als het esd is wil die vonk ergens naar toe en als je gyro op je tailboomblock zit is die weg maar kort, dan ook nog afhankelijk wat voor gyro metalen huisje, plastic huisje, etc hoe liggen de draden kan overal naar toe als het maar dichtbij is om de ontlading tot stand te brengen:-)

Trouwens dat plaatje wat ik had gepost is ook niet echt een geleidend frame. ;-)

wel goed kijken wat voor silicone , want de eerste keer dat ik het gebruikte op de belt ontbond mijn belt

dat is trouwens het leuke van statische electriciteit en de ontvanger...

op 35 mhz slaat deze vaak op maar 1 kanaal.
bij mij sloeg het toendertijd op het motorkanaal, dus de motor ging in vlucht een tel uit.
verder bleef alles gewoon perfect werken.

op 2.4 ghz hoor je een stuk minder problemen, die ontvangers zelf zijn beter afgeschermt, en de antenne is een stuk minder gevoelig.

Wat je kunt doen trouwens, ff voor de test, is de riem een beetje nat sprayen.
plantespuit, gewoon water.
niet verzuipen, dan zit alles eronder.
het doel van de siliconespray is om de riem zelf een beetje geleidend te maken, waardoor de electriciteit via de riem naar de tandwielen weg kan.

met water lukt dat ook. alleen veel korter, aangezien water doorgaans opdroogt.
maar voor de test kan het.
zeker als het iedere vlucht voorkomt, kun je zo wat uitsluiten.

qua spray, vaak bij fietsenboeren etc zie je het. wordt veel voor kettingen gebruikt, omdat het vuilafstotend is.

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, ook bij mij tikken naar links, werd steeds erger tot hij uiteindelijk bijna een hele pirouette maakte, vooral bij wind. Bij mij lag het aan trillingen naar de Gyro: ik heb er extra foam onder gezet en sinds dien opgelost.

Foam wordt door ouderdom stugger, probeer eens een vers stukje foam en misschien is het opgelost.

Jan

dat is trouwens het leuke van statische electriciteit en de ontvanger...

op 35 mhz slaat deze vaak op maar 1 kanaal.
bij mij sloeg het toendertijd op het motorkanaal, dus de motor ging in vlucht een tel uit.
verder bleef alles gewoon perfect werken.

Wat je kunt doen trouwens, ff voor de test, is de riem een beetje nat sprayen.
plantespuit, gewoon water.
niet verzuipen, dan zit alles eronder.
het doel van de siliconespray is om de riem zelf een beetje geleidend te maken, waardoor de electriciteit via de riem naar de tandwielen weg kan.

met water lukt dat ook. alleen veel korter, aangezien water doorgaans opdroogt.

Ah, dat wist ik niet, dat statische electriciteit effect kan hebben op slechts 1 kanaal. Weer wat geleerd!

Ik heb de test met de plantenspuit (water) gedaan, en het werkte! Vandaag even gevlogen, en geen rare tik meer. Niet dat ie heel rustig vloog, maar het waaide vrij hard. De duidelijke, snelle draai naar rechts heb ik in elk geval niet meer gezien!

Nu heb ik geen siliconenspray in de garage staan, maar wel PTFE spray. Ik snap wel dat dat heel iets anders is (er staat zelfs expliciet op dat er geen siliconen in zitten), maar zou dit ook kunnen werken? Heeft deze spray wellicht ook stroom geleidende eigenschappen?

Vast een stomme vraag, maar wie weet :oops::D

Zo niet, dan haal ik in het weekend wel ff siliconenspray.

Bedankt in elk geval allemaal voor jullie reacties!

Siliconenspray vreet normaal je kunststof en snaar niet op.
Vaak is het ook vuilafstotend.

Als jouw spray kunststof niet aantast, en vuil afstoot moet het kunnen

Bij de ALDI is nu voor een paar eurootjes eeen spuitbus siliconenspray te koop!

Back