Staart van mijn trex 450xl se draait weg! Help

Hallo mensen...ik heb voor het eerst in een lange tijd mijn se weer eens proberen te vliegen.
het ging allemaal goed...op toeren komen maar dan als ik probeer te liften gaat
mijn hele staart rondjes draaien...ik verwacht dat het een klein probleem is maar ik kan het niet vinden

plzz hulp!

ietsje meer info...
watvoor gyro?, welke kant draait ie op?

Als hij tegen de klok in draait, heeft de staart te weinig kracht. Bij mij lag dat 2 keer aan de pully's. na een crash waren ze beide iets los gekomen en slipten door als ie op toeren kwam.

ik heb een 401 futaba gyro..
4x hs 56 servotjes

hij draait tegen de richting van de klok in idd

tot dat ik half gas geef is alles prima...bladspoort is redelijk...moet nog even iets bijstellen
maar ik zie nergens aanleiding voor het draaien van de gehele staart...

het is vast een domme vraag maar wat zijn de poolies...:$

thanx sietse btw

dat zijn de wieltjes waar de getande riem over loopt. Het lijkt erop dat die riem aan het slippen is. controleer eerst ff de spanning op de riem, daarna de staart vasthouden en voorzichtig proberen de hoofdrotor te draaien. Bij mij merkte ik toen dat die tandriemwieltjes (pully's) doorslipten op de asjes.. eerst 1, die vast gezet. Bleef het zelfde, bleek de ander ook los...

andere punten:
Staat je gyro wel goed ingesteld?
werkt de servo naar behoren?
Staat de pitch slider als je niet stuurt ongeveer in het midden van het asje?
Stuurt de staart de goede kant op als je tegen stuurt?
Stuurt de staart de goede kant op als de Gyro tegen stuurt?

Hallo, ik wilde net een soortgelijke vraag gaan stellen dus haak ik hier maar ff aan.
Ik heb een X400. Ik had er een GY240 gyro op maar die werkte niet goed, heb er dus tijdelijk de knots van CSM 540 aangehangen. De aansturing van de staart is spelingsvrij, riemspanning OK, de gele T-rex staartbladen.
Het probleem is dat de staart heen en weer blijft meppen. Gyro gevoeligheid omhoog lost niets op, wordt nog nerveuzer, gyro gevoeligheid omlaag dan slaat de staart weg bij elke verandering op de pitch.
Servo te traag ? Tis een S 3110, 0,1 sec/60 gr. en torque 1,6 kg. Zou moeten voldoen. Toch maar een langer servo-arm geprobeerd (sneller) maar toen werd het veel erger.
Kan het zijn dat de staartbladen te klein zijn om het moment bij pitchwissel op te vangen ? En waarom hebben andere dit probleem niet ?

Ik denk dat bij jou de regelaar te dicht bij de gyro zit.
Ik heb dat ook gehad met de 240 en was idd niet af te regelen.
Gyro moet midden onder en zover mogelijk naar achter, ongeveer bovenop de achterste skidbeugel.
De regelaar kun je onder of naast de accu kwijt.

De regelaar heb ik dwars in het mechaniek, direct achter de motor. De GY gyro had ik bovenop de staartbuis mbv zo'n alu gyrohouder. Dat zou ver genoeg uit elkaar moeten zijn. Verder dan dat krijg je de gyro niet uit de buurt van regelaar/motor.
De CSM knots kreeg ik niet op die gyro-houder en heb ik dus tijdelijk aan de zijkant van die houder gehangen.
Ik heb wel eens gelezen dat mensen grotere staartbladen monteerde (ik geloof van een robbe model, crown of spirit oid) zodat de staart beter het moment dat de motor veroorzaakt kon tegengaan.
Maar hebben andere dit probleem niet ???

Ik lees net in ROTOR een test van de Crown III.
Daar hebben ze het erover dat de regelaar niet in de toerenregelaarfunctie moet staan maar via gaskurve ingesteld moet worden omdat anders de staart te onrustig is.
Mijn regelaar is de Kontronik 40-6-18
Zou dat het kunnen zijn ?
Zal het eens proberen.

David, volgens mij wordt het weer eens tijd voor een bezoekje (zou je overigens nog doen om nog wat te brengen :wink: ).

Als de wind weer een beetje normaal is moet we maar weer eens kijken, hij komt echt wel weer in de lucht.

gr Remco

EC135 zei:
Ik lees net in ROTOR een test van de Crown III.
Daar hebben ze het erover dat de regelaar niet in de toerenregelaarfunctie moet staan maar via gaskurve ingesteld moet worden omdat anders de staart te onrustig is.
Mijn regelaar is de Kontronik 40-6-18
Zou dat het kunnen zijn ?
Zal het eens proberen.

We hebben al eens eerder zo'n discussie gehad over de interferentie tussen Governor-regelaar en Gyro! ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=38582&start=15 ). Is het de laatste uitgave van de rotor? Staat er veel info in over dit euvel, ook eventueel met verschillende regelaar/gyro combi's?

Greetz, Aldert

Aaalie, bedankt voor de link naar dat onderwerp.
Ja, het is de december uitgave, nee er staat verder niet iets in over dit onderwerp. In de test wordt terloops even vermeld dat de Align-regelaar beter niet in de regelaarmodus kan worden gebruikt maar "gas" beter via de gaskurve op de zender geregeld kan worden.

De Kontronik regelaar heeft een prima governerfunctie, die kun je het beste wel gebruiken.
Ik heb die ook en geeft geen enkel probleem op de staart.

Zoals Rheli aangaf heb ik gisteren de afstand gyro-regelaar vergroot en daarmee ook de afstand regelaar-ontvanger vergroot.
De regelaar helemaal voorin op de accu gebouwd.
Resultaat : .... geen enkele verbetering. helaas.
Ik ga nu de ontvanger eens verwisselen. Als het daar niet in zit weet ik het niet meer. Dus als iemand nog ideeen heeft, laat komen.

Als de staart heen en weer blijft meppen dan staat de gevoeligheid van de giro te hoog. Als de staart weg draait als je de gevoeligheid iets vermindert dan reageert de gevoeligheid te fors op de afstelling.
Je kunt dit veranderen door het servo armje flink in te korten of het armje bij je heckrotor aansturing te verlengen.
Hierdoor word de instelling minder kritisch. Probeer de lengte van de armjes zo te maken de de gevoeligheid minstens op 75% ingesteld moet worden. Hoe hoger de gevoeligheid moet staan hoe minder kritisch het afregelen word.

tieske

Ik las dit onderwerp vandaag en kwam opeens op het idee om een test "plank" te maken. Het lijkt me vrij lastig om je gyro goed te testen als je in de lucht bent, er zijn zat andere dingen waar je dan ook op moet letten :P

Ik heb een plankje gekocht, dikke bout doorheen en een klein plankje daar weer boven op die kan mee draaien met de heli. De heli zet je dus vast op het keine plankje. Hier een foto'tje voor de geïnteresseerde.

Back