Gisteren enorme flutter op de staartgroep van m’n Turbo 2007 tijdens de start. Tijdens een eerste inspectie bleek dat de hengel (unidirectioneel koolstof met hieromheen Dural aluminium) op sommige plaatsen nogal week was en ook waren er onheilspellende kraken te horen.
Thuis heb ik het aluminium op de verdachte plekken verwijderd, hetgeen extreem makkelijk ging, waarna er een breuk van 5 cm in vezelrichting zichtbaar werd en twee breuken 3 cm uit elkaar loodrecht op de vezelrichting over ongeveer ¼ van de omtrek.
Oorzaak van dit defect is naar mijn inschatting de slechte verbinding van het aluminium op het koolstof waardoor de hengel op druk gebroken is. Verderop zat het aluminium wel muurvast.
Ik heb de volgende vragen:
1. Zijn er meer mensen die een soortgelijke ervaring hebben?
2. Wat is het voordeel van aluminium t.o.v. een koolstof kous?
Thuis heb ik het aluminium op de verdachte plekken verwijderd, hetgeen extreem makkelijk ging, waarna er een breuk van 5 cm in vezelrichting zichtbaar werd en twee breuken 3 cm uit elkaar loodrecht op de vezelrichting over ongeveer ¼ van de omtrek.
Oorzaak van dit defect is naar mijn inschatting de slechte verbinding van het aluminium op het koolstof waardoor de hengel op druk gebroken is. Verderop zat het aluminium wel muurvast.
Ik heb de volgende vragen:
1. Zijn er meer mensen die een soortgelijke ervaring hebben?
2. Wat is het voordeel van aluminium t.o.v. een koolstof kous?