Staartboom reparatie xxlite

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Super Lex, 4 nov 2019.

  1. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Forumleden,

    Ik wil graag mijn DLG xxlite dlg repareren. Hij is ongelukkig geland en daarbij is de staartboom geknakt. Ik heb expoxhars, carbon tow en een carbon "sok", glasmat en ook microballoons. Genoeg denk ik om de reparatie uit te kunnen voeren, qua materiaal dan.

    Ik kon op modelbouwforum geen "reparatiethread" vinden maar las wel dat je niet "wat aan elkaar moet plakken". Het beste wat ik kon vinden:
    chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://www.torreypinesgulls.org/wp-content/uploads/2016/11/GullWings2016-11.pdf

    Kan iemand mij een instuctie geven? Simpel gaat bij mij voor supernetjes. Stevig voor Licht.

    alvast bedankt.
    mvg,
    Alex
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Er zijn meerdere wegen naar Rome.... Maar hoe ik het doe:

    1. Eerst goed uitlijnen, met bijvoorbeeld een aluminium profieltje.
    2. Provisorisch de twee stukken romp aan elkaar lijmen met dunne CA. Handig is om de romp met drie balkjes van stevig balsa (2 mm x 2 mm x 15 mm) met CA vast te zetten.
    3. Tussen de balkjes licht opschuren en in de lengte strengen van carbon lijmen - kan in dit stadium ook met CA lijm. Die strengen carbon (Engels: ‘Carbon roving’) zijn erg belangrijk om in de lengte sterkte te creëren.
    4. Nu kun je de balsa balkjes wegschuren en vervolgens op deze drie open plekken, in de lengte weer carbon roving plakken. Dit doe je met epoxy. De epoxy smeer je op de plek, de roving smeer je ook eerst in. Dan de roving in de lengte op de romp en met keukenpapier aandrukken. De overtollige epoxy wordt door het keukenpapier opgenomen. Dan plastic keukenfolie eroverheen en met plakband heel strak om je romp wikkelen.
    5. Goed laten uitharden en vervolgens beetje schuren, je schuurt dan carbon roving weg, maar dat mag want je herhaalt stap 4. Rondom dus in de lengte meer roving aanbrengen met epoxy. Het is een beetje aanvoelen hoeveel je nodig hebt. Je romp moet natuurlijk dikker worden - maar heel veel meer dan de dikte van de romphuid hoeft niet.
    6. Dan doe ik er meestal nog een laag 39 grams carboweave overheen. Eerst epoxy rondom uitsmeren. Carboweave eroverheen leggen, en met keukenpapier de epoxy door je weefsel drukken. Afdekken met plastic en heel strak plakband eromheen. Goed laten uitharden.

    Een mooi pakket an reparatie materiaal kun je hier kopen: https://www.hyperflight.co.uk/produ...IT&name=dlg-small-glider-composite-repair-kit

    Succes,

    Roger
     
  3. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Oh, en verder:

    - je kunt ook (nadat je roving in de lengte van de romp hebt aangebracht) ook nog een stukje roving als een spiraal om je romp wikkelen. Je krijgt dan ook sterkte in andere richtingen dan alleen over de lengte van je romp. Daarna nog wel een matje van 39 grams carboweave.

    - de boel netjes afplakken met schilderstape, van die moderne. Ik gebruik de makkelijk te verwijderen schilderstape van het eigen merk van de Gamma. (Kleur is roze ). Wanneer je dit gebruik en er valt wat roving of carbon weave overheen dan schuur je dat stukje carbon (met het tape nog op je romp) weg. Daarna de tape verwijderen.

    - voor het plakken, ontvetten met alcohol (koop je bij het Kruidvat, 70 %), NOOIT wasbenzine gebruiken. Dan hecht je epoxy veel minder goed

    - en als je helemaal klaar ben schuur je het op met steeds fijner schuurpapier - ik ga tot 7000. En dan als laats witte polijst pasta. Dan wordt het echt strak - voor het mooie.....
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
  4. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ik vond nog een mooie foto van een (bijna) perfecte staartboom reparatie.....

    Super goed uitgelijnd, mooi gepolijst, gewoon errug strak!



    C03B6E22-7D10-4D38-82C9-530D3BF8F199.png
     
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Bijna perfect........

    Want na een paar keer werpen ging ik volluit en toen bleek de reparatie te licht te zijn uitgevoerd. De romp brak terwijl mijn dlg naar boven vloog en klapte vervolgens tegen de grond. Total loss.

    Dus liever net iets meer carbon, en wat dikte creëren op de plek van de breuk, dan een supergladde maar te dunne reparatie...


    Voor mij een dure les, voor jou gratis

    34F80DB3-B30D-4CE0-A1D6-E673950EDFE7.png
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
    spedter en Wubbe vinden dit leuk.
  6. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Ik heb meerdere malen een romp gerepareerd door er een carbon buisje in te plakken.
    Een ander stuk staartboom of een stuk hengel van carbon zoeken, zo dicht mogelijk bij de dikte van het deel waar je romp gebroken is. Een stukje van een cm of 5, 6 over de lengte aan 1 kant insnijden. Als je die spleet maar breed genoeg maakt, kun je het buisje dan iets inknijpen en aan de binnenkant van de romp/staartbuis met epoxy vastlijmen, hoe strakker hoe mooier natuurlijk.
    Dan aan de buitenkant 1 x omwikkelen met carboweave die vochtig is van epoxy en lekker strak keukenfolie eromheen. Dan zit het als een huis en als het dan weer breekt dan gebeurt dat op een andere plek. Niet waar je hem hebt gerepareerd.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2019
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Dat is wel zuur, mooi gerepareerd. Er dus veel tijd, aandacht en energie in gestopt........... en dan toch (weer) stuk!

    Dan moet je wel een volhouder zijn .... of worden.

    Erik
     
  8. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi,

    Bedankt voor de reacties! Ik heb uiteindelijk hulp gehad van Jeroen Kole en ik wil graag zijn kennis delen, vandaar dit korte verslag. @Jeroen; bedankt!!!
    Jeroen heeft mega-veel ervaring en ik had dit zelf niet gered. Ik heb geprobeerd alles wat hij zei zo goed mogelijk op te schrijven maar als er aanvullingen zijn let me know dan pas ik dit verslag aan.

    Spullen voor deze reparatie kunnen veelal worden gekocht op carbonwinkel

    De reparatie bestaat uit het volgende: een buisje in de romp en dan een carbon laag eroverheen. Zonder buisje erin wordt de reparatie niet stevig genoeg.

    Allereerst heb je carbon weave nodig, 30 gram of 40 gram. Geweven carbon dus en erg licht. Hyperflight of carbonwinkel ... even googlen denk ik.
    IMG_20191115_145829149.jpg
    Deze moet je inspuiten met 3m super 77, een spuitbus met een soort spuit bison kit. Er zijn ook andere merken. Deze 3m heeft als voordeel dat het ook met XPS schuim werkt (hier niet van belang natuurlijk). Inspuiten bedoel ik dus mee dat je het bovenstaande stukje carbon moet sprayen met de spuitbus:
    upload_2019-12-13_10-9-2.png

    Voordat de romp aan elkaar wordt gelijmd zijn de stuurkabels verwijderd! Deze kunnen anders per ongeluk worden vastgelijmd. Ik zag er tegen op deze later terug in de romp te doen maar dan is erg makkelijk gegaan. Gewoon de romp op de kop houden en de stuurdraden erdoor laten vallen en zorgen dat deze "goed" vallen. Beetje gepiel maar ging makkelijk. Je kunt dit ook doen door een draad (vislijn bijvoorbeeld) met een stukje lood er door te laten vallen. Zelfs zou je metaal aan deze draad kunnen en deze met een magneet "door de romp" kunnen begeleiden als het moeilijk gaat.

    Helaas heb ik geen foto gemaakt van het buisje dat Jeroen in de romp heeft gemaakt. Daarom een beschrijving. Je kunt hiervoor een stuk staartboom van een andere dlg gebruiken of een stuk vishengel. De staartboom van de xxlite is ovaal, dus moest het stukje buis dat erin kwam in de lengte worden doorgedremeld om deze flexibel in de ovale pasvorm te krijgen. Daarom een illustratie (5 minuten epoxy en hoe je het buisje moet dremelen en fixeren met epoxy):
    IMG_20191115_152102515.jpg upload_2019-12-13_10-31-25.png
    De expoxy en het buisje zijn een fixering van de romp die ervoor zorgt dat er later makkelijk het carbon weefsel overheen kan. Jeroen deed iets door de expoxy, "glasmeel".
    IMG_20191115_152309237.jpg IMG_20191115_154908512.jpg IMG_20191115_155011069.jpg
    We hebben het toen even gehad over hoe je de romp nou recht kunt fixeren. Het probleem bij mijn breuk was dat de hele romp door was inmiddels en je daardoor moeilijk door nog vastzittende vezels kunt controleren of het nou exact aansluit. Jeroen gaf aan dat je daarvoor als je nog een xxlite romp hebt een kleiafdruk kunt maken. Toch zei hij dat het ook prima uit de hand gaat door er gewoon 5 minuten mee stil te staan totdat de eopxy hard is. Dit kan kleine afwijkingen veroorzaken waardoor je bijvoorbeeld de stabilo (hoogteroer) later iets moet bijstellen en misschien wat rudder trim moet doen. Hij gaf aan dat dat echter ook bij een andere manier van reaparatie bijna niet te voorkomen is. Dus 5 minuten wachten. De afgebroken vezels en in het geval van de xxlite een naadlijn gaven een goede indruk of de rompdelen goed pasten qua aanlsluiting. Dan verder op het oog de romp goed in een rechte positie houden:
    IMG_20191115_153612332.jpg

    Als de expoxy droog is niet vergeten de gefixeerder delen te schuren. Zowel om vlak te maken als later hechting van de aan te brengen carboweave te vergroten.

    Daarna de epoxy waarmee de carbon mat om de romp wordt gelijmd mixen. Jeroen liet mij een mixverhoudingstabel zien maar die geldt natuurlijk voor elke epoxy anders.Voor wat ik begreep kun je dezelfde epoxy gebruiken voor carbon maar ook voor glas ... ? Het luistert trouwens niet heel nauw wat voor epoxy je gebruikt maar de details van wat er allemaal wel en niet kan weet ik niet. Deze hebben wij gebruikt. Let op dus dat de mixverhouding specifiek is voor de gebruikte expoxy in de foto.


    IMG_20191115_162154794.jpg IMG_20191115_162207028.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2019
  9. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    IMG_20191115_162336327.jpg IMG_20191115_162410951.jpg
    Handschoenen zijn nodig voor de veiligheid. Epoxy is een giftig goedje.

    Voordat de weave erop komt moet het oppervlak van de gefixeerde romp worden geschuurd!

    Daarna het toepassen van de carboweave; twee (!!) lagen:
    IMG_20191115_163107509.jpg IMG_20191115_163109416.jpg
    Daarna met een kwast epoxy erin deppen en daarna met een keukenpapier overtollige epoxy afdeppen (belangrijk want extra gewicht moet worden gecompenseerd met lood en zeker bij een reparatie bij de staart levert dat via F=MxA een behoorlijke hefboom op waardoor 1 gram staartgewicht bijvoorbeeld 5 gram, dus totaal 6 gram extra gewicht is. Een reparatie is al snel een paar gram dus reken uit je verlies. Gelukkig bij deze reparatie niet zo erg omdat de breuk vlak bij de vleugel / COG zit.

    IMG_20191115_163254559.jpg IMG_20191115_163445134.jpg

    En nu een voor mij een onverwacht truucje: plastic folie erover om het resultaat mooi te maken. Voor grotere gladde oppervlakken zou je mylar 0.3mm kunnen gebruiken, in dit geval was de vorm te complex / gebogen en is deze folie een heel goed alternatief. Deze folie komt er uiteindelijk af (gewoon eraf trekken als het droog is) en doordat deze strak om de expoxy gewikkeld zit wordt het gerepareerde oppervlak dan heel mooi glad en zie je weinig van de reparatie. Schuren, wat het oppervlak ruw en lelijk maakt, hoeft dan niet.

    IMG_20191115_163630247.jpg IMG_20191115_163638753.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2019
    Huey vindt dit leuk.
  10. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Eindresultaat, bedankt Jeroen!

    Ik heb er nog niet mee gevlogen ... fingers crossed .. als t zover is geef ik een update.

    IMG_20191213_110252118.jpg
     
    Jeroen Kole, Huey en spedter vinden dit leuk.
  11. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    Hey, zo`n Bamf vleugel heb ik ook nog 1.... letterlijk.:hammer:
    mooi reparatie verslag btw. ;)
     
  12. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Precies gerepareerd zoals ik ook had beschreven dus!
    Is ook niet gek hoor. Zo heeft Jeroen het mij ook geleerd
     
    Jeroen Kole vindt dit leuk.
  13. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Exact! Allen dan de lange versie met fotos o_O
     
  14. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Mooi verslag. Alleen is het weefsel om de buis UD carbon, geen carboweave,met de vezels in de lengte richting. carboweave kan ook maar dan heb je iets meer lagen nodig.
    En de breuklijn aan de buitenkant hebben we nog geplamuurd met epoxy en microballoons.
     
  15. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Jeroen,

    Bedankt voor deze aanvulling! Ik kon het niet meer veranderen in het originele bericht.

    mvg,
    Alex
     

Deel Deze Pagina