Staartproblemen bij high throttle

  • Topicstarter Topicstarter evpro
  • Startdatum Startdatum
E

evpro

Guest
Een tijdje geleden hebben ze ingebroken in mijn garage en hebben de oa. mijn kds-450c gestolen.
Na 2 weken kreeg ik bericht van de politie dat ze mijn gestolen goederen hebben terug gevonden.
Ik heb de heli moeten binnensturen voor herstelling daar ze er blijkbaar geprobeert hebben om er mee te vliegen.
Hij vliegt terug prima alleen bij full throttle begint na een paar seconden de staart hevig van links naar rechts heen en weer te bewegen.
Na loskoppellen van de staartservo is dit probleem niet meer waarneembaar dus ik veronderstel dat het probleem bij de gyro zit.
hoe kan ik dit oplossen ??
 
Kan je de gyro gevoeligheid wellicht aanpassen? Dit duidt er meestal op dat of de gevoeligheid(gain) van de gyro te hoog staat ofwel dat er een vibratie in de heli is die uiteindelijk tot resonantie leidt.

1 van de 2 lijkt me.

Groet,

p.s.
Hoe kan je de heli vliegen zonder staartservo ?????
 
Hoe kan je de heli vliegen zonder staartservo ?????

:cool: ik heb hem boven mijn hoofd vastgehouden (alleen met flybar) en dan full throttle gegeven.

Je kan er pal opzitten van wat je zegt met vibratie die tot resonatie kan leiden.
Tijdens het optoeren heeft die een punt waar die serieus begint te trillen.
Als ik de heli van vooraan bekijk dan trilt de onderste staartvin hevig.

Deze heli hebben ze mij een tijdje geleden gestolen.
Na een paar weken heb ik bericht gekregen van de politie dat ze hem gevonden hadden.
De dief had er blijkbaar mee (willen) vliegen want hij ging alle kanten op tijdens een testvlucht.
Ik heb hem dan voor herstelling opgestuurt naar V-NIX maar daarin ben ik teleurgestelt, sinds dan heb ik het bovenvermeld probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarover kan je eigenlijk niet veel tegen de hersteller zeggen, aangezien hij er waarschijnlijk niet veel mee gevlogen heeft..

Zeker van die lekker vage staartproblemen zijn dingen waar je soms er lang mee bezig bent om er achter te komen wat het punt is.

Ik bedoel dus dat het niet perse aan de herstelling hoeft te liggen.

Punten om even naar te kijken, ongeacht wat de dieven hebben gesloopt/veranderd:
- Trilling in de heli (uitbalanceren bladen, zijn de hoofdas en feathering shaft nog recht, bladspoor)
- loopt de staart soepel (even de staartservo loskoppelen, en zelf even de staart besturen. dat moet heel erg soepel lopen, zonder stroeve punten)
-speling (hoort er niet, moet zoveel mogelijk eruit)

Dat zijn een beetje standaard eerste dingen die erg meehelpen een strakke staart te krijgen..
Daarna:
- gain (gevoeligheid gyro) aanpassen. Het heftig heen en weer slaan van de staart noemt men een hunt, oftewel de gyro overcorrigeert constant, waardoor hij constant van links naar rechts schiet. Verlaag de gain, dan wordt dit als het goed is minder tot het stopt.

- je hebt het over full throttle. waarschijnlijk vlieg je in normal mode, oftewel gas onderin is wieken stil, gasstick bovenin is vol vliegen?
Dit vind een gyro meestal niet grappig..
Een gyro vind het prettig om 1 toerental te hebben, en daarop wordt alles afgestemd. Wordt het toerental opeens heftig hoger, moet eigenlijk de gevoeligheid van de gyro omlaag.
Het kan dus zijn dat je hiermee moet leren leven. in een 3d stand (idle up) staat meestal een vlakke throttlecurve (meer 1 toerental), hiermee kun je dan de staart strak zetten en knallend rondvliegen

Voor je onderzoeksmethode...
Hou alsjeblieft geen heli's vast om op te laten toeren
Heli's zijn er niet op gemaakt om vast te staan, grote kans dat er iets breekt of te zwaar belast wordt.
Als er iets breekt, kun jij een heftig uit de baan vliegende heli met 1 hand corrigeren? Antwoord voor degenen die hier ja op zeggen, dat lukt je niet. Ze zijn doorgaans erg overtuigend. Zeker 3d heli's zijn vaak lekker snel en met genoeg roll en nick snelheid afgesteld, en zijn erg sterk in hun richtingveranderingen.

Als je kunt vliegen, vlieg er dan gewoon mee. Niet vasthouden, en zeker niet boven je hoofd. Als de heli spontaan omslaat oid zitten de wieken in je gezicht. Nu zijn er mensen die er best knapper van worden, maar daar kan ik in jouw geval geen uitspraak over doen :mrgreen:

Wel prettig dat ze het spul hebben terug gevonden trouwens..
En succes met zoeken van je probleem.
Ik vermoed dat je het in de gevoeligheid van de gyro moet zoeken.
Zeker als hij in hoover en rondvlucht normaal doet, en alleen bij volgas vliegen gaat hunten..
 
O ja

Tijdens optoeren/aftoeren heeft iedere heli een punt waarop de trilling van de bladen etc hetzelfde is als de eigen frequentie van de heli.
Dan trilt hij opeens gigantisch, maar als je snel door dit punt heen kan is er niets aan de hand.
Beetje trilling heeft iedere heli wel.

En zonder hoofdbladen is er ook geen koppel, dus hoeft de gyro eigenlijk niets te doen. zeker als jij hem rechthoud.
Dit moet echt vliegenderwijs afgesteld worden...
 
Back
Top