Staartservo op elektroheli

Fotor

Forum veteraan
Ik heb pas 2 failures gehad van de staartservo op mijn SJM400. Het gaat hier om een goedkope digitale servo van Hobbycity icm een Logictech LT-2100 gyro. De gyro is ingesteld voor 'general digital servo'. Beide keren hing de heli in een hover, dus ik vroeg geen extreme arbeid van de servo (kan ik nog niet). De eerste keer heb ik de heli zonder schade op het asfalt kunnen zetten, de laatste keer tolde de heli al te erg (servo was slechts 3 vluchten oud!!). Nu wel schade. De staartservo voelde niet heet en stonk niet, dus ik denk niet dat doorbranden het probleem is.

Hoe kan dit zomaar gebeuren? Slechte kwaliteit van de servo of kan er een andere oorzaak zijn?

De gyro heeft 3 'standen' voor verschillende staartservo's. Voor analoge servo's, voor general digital en voor dedicated digital (speciale Logictech servo). Wat is het verschil in deze verschillende modi? Kan het zijn dat de servo niet tegen deze vorm (general digital) van aansturing kan? Heeft het zin om een digitale servo aan te sturen met de 'analoge' modus?

Ik begin pas met het normaal rondjes vliegen. Zwaar 3D zit er voorlopig nog niet in. Heb ik dan uberhaupt wel een digitale servo nodig op de staart? En als het digitaal moet, is de Futaba S3154 een goede optie?

Het is even de vraag wat de 2100 gyro precies doet als je hem instelt op "general digital servo". Maar de kans is groot dat de aanstuurfrequentie naar de servo hoger wordt. Goedkope zogenaamde "digital" servo's kunnen hier niet tegen en leggen dan het loodje.
Ik zou de gyro gewoon op "analoge" servo mode zetten, dan heb je meer kans dat die servo's heel blijven. De servo zal prima werken in analoge aanstuurmode.
Een echt goede snelle servo op de staart is natuurlijk altijd beter, maar als je nog beginner bent en rustig een beetje hovert en heen en weer vliegt, dan lukt het met een wat langzamere servo ook nog wel.

Laatst bewerkt:
Heren, bedankt voor de antwoorden.
Ik zie nu net dat de gematchte Logictech LTS3100G servo maar 40 euro kost. Ik denk dat ik die er maar op zet. Deze kan zeker weten tegen de gyro en zou de beste performance moeten geven (al heb ik die voorlopig nog niet nodig). Kosten vallen me heel erg mee, stuk goedkoper dan die speciale Futaba gyro servo's.
Op de swashplate ga ik ook meteen de gestripte cheapo servo's maar vervangen door HS-65HB.

Back