Staartservo vario benzinetrainer

Maatje van me heeft een aerobatic benzineslagroomklopper ding , daar zit de GY401 op , maar niet met de bijbehorende servo maar een retetrage 9255 .
Nu is t probleem dat de staart zelfs in HH mode wegdrift , dat heb ik vroeger nog niet meegemaakt met de 401 gyro`s .
Ik heb t idee dat t komt omdat de servo die er nu opzit 0,16 sec doet , en de 9253/54 slechts 0,06 .
Zou dat t probleem echt zijn , en zo ja wat is een leuke betaalbare servo die daarop kan .
Er zijn in de jaren zoveel goede snelle servo`s bijgekomen dat ik t zo snel even niet weet .

als hij wegdrijft, maar niet hunt of wappert heeft het niet zoveel met de snelheid van de servo te maken

zeker in heading hold zal een trage servo constant achter de feiten aanlopen, en dus een tail wag veroorzaken.
als hij netjes stabiel wegloopt, denk ik eerder aan een trim die fout staat, of basisafstelling die niet goed is.

Wat wel kan, is dat hij te zwak is. maar dan zou hij de staart ook niet terug moeten krijgen..

Basis is als volgt gedaan : In normal mode met neus in de wind de servo steeds wat verschoven op de staartbuis tot de staart er netjes achter bleef hangen .
Delay op nul , max uitslag begrenst op de gyro .
In de zender T14 , staat rudder op 100% links en rechts , gevoeligheid hebben we al van alles geprobeert , t enige wat veranderde was t slaan van de staart .
Alles loopt soepel , ik blijf t een raar iets vinden .
9255 is een 9 kilo servo , dus die staart gaat echt wel om .

Die gyro en die servo passen niet bij elkaar.
Voor HH heb je een snelle servo nodig, voor Rate kun je bijna alles gebruiken.... (servo's die nog op stoom werken, die vallen buiten de boot, maar alles wat moderner als dat is, is OK....)

Je kunt prima met die combi vliegen, mits je de gyro op analoog zet, en uitsluitend in Rate mode gebruikt

(en om de verhalen te vlug af te zijn: je kunt een GY401 gewoon in rate opstarten, gebruiken, en trimmen, etc etc.... Ik doe dat al jááááááren.... er gebeurt dan niets vreemds!)

Wil je HH vliegen, voldoet iedere servo die sneller is dan ongeveer 0.1 sec, en voor de BT heb je een servo nodig met minimaal 3 kilo/cm.

Je moet dus NIET de 9254 gebruiken, die is met zijn 1.7 kg/cm voor de BT écht te zwak!!!! Dat heb ik al meerdere keren fout zien gaan...

Welke servo's daar allemaal wél geschikt voor zijn, tsja.... zoeken maar, er zijn er tientallen!

Groet, Bert

Ik weet niet waar jij die 1,7 kilo vandaan haalt ??
3,38 kilo op 4,8 volt geeft futaba op hoor , dus dat is ruim voldoende .

Ik zie het....

Dan zijn blijkbaar de specs ooit veranderd, de getallen die ik in mijn hoofd had, zijn 0.04 sec en 1.7 kilo. Maar die getallen zijn alweer wat jaartjes oud, ik heb ze uitgezocht voor mijn Cobra, en die is van midden 2003 tot eind 2004 gebouwd en in 2005 in de lucht gekomen.

En ik heb het in de praktijk echt meerdere keren fout zien gaan, de S9254 was voorheen hooguit bruikbaar tot .60 size max. Ook dat is toegegeven, al weer een tijdje geleden (minder lang geleden dan dat die Cobra gebouwd is)

3 kilo is inderdaad voldoende, al vind ik het voor een hekrotor van de BT afmetingen bepaald niet overhouden.... Een SkyFox heeft al een terugmeld kracht van tegen de anderhalve kilo, en "verbruikt" dus al de helft van de stelkracht, zonder dat er wat beweegt.
Benzinetrainer heeft ongeveer 2 a 2.3 kilo terugmeld kracht.

Ik zou het niet doen, ik heb er zelf in elk geval véél zwaardere servo's in zitten....

Groet, Bert

Kan altijd nog een volt erbij zetten om wat omhoog te gaan .
Ik denk dat jij de 9253 bedoelde , daar heb ik er toendertijd ook 2 van doorgebrand op mijn 90er .

Nee.... ik bedoelde écht de 9254, die in combo met de GY401 verkocht werd.

En die servo's kunnen geen 6 volt hebben....

Groet, Bert

volgens mij gaat die 9254 idd tot max. 4,8 volt,
goede combi met Gy 401, maar kracht weet ik niet voor de BT ...

ik vlieg met analoog Futabas, in normaal en HH,
de motor moet goed lopen, dat is bij mijn heli alles,

maar als bij de Vario de start wegdrift,
staat die dan ook echt in HH mode ???

Back