Staat mijn sleephaak goed !

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door @peter@, 12 jan 2006.

  1. @peter@

    @peter@ Guest

    Ik ben volop bezig met mijn big lift sleper van 2.5m.

    Als ik goed geinformeerd ben is het beter de sleephaak achter het zwaartepunt te plaatsen dan erboven zoals voorzien op het bouwplan van de big lift.

    IK heb mijn haak nog niet ingelijmd maar ik dacht hem te plaatsen zoals op de foto.


    Wat vinden jullie over de plaatsing. Goed, tever naar achteren of moet de sleephaak verder naar voor.

    Thx peter



    [​IMG]
     
  2. Ron Beekes

    Ron Beekes

    Lid geworden:
    17 okt 2005
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Veenendaal
    Peter,

    Op deze plaats monteren wij ook altijd de sleephaak, om precies te zijn zo dicht mogelijk bij de achterkant van de vleugel.

    Gr.

    Ron
     
  3. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Peter,
    Dat is inderdaad de beste plaats voor je sleephaak te zetten (veeeeel beter dan recht boven het zwaartepunt)

    succes met de rest van de bouw

    (ps wat voor motor ga je op je biglift zetten?)
     
  4. @peter@

    @peter@ Guest

    Bedankt Ron,

    Dan kan ik mijn haak eerdaags inlijmen.

    Nog een vraagje :
    Moet je de sleephaak extra verstevingen ?

    Ik heb de haak op 2 stukken multiplex die ik tegen elkaar heb gelijmd aangebracht.

    Als ik aan de binnenkant van de romp 2 blokjes plak en daarop het multiplexlatje lijm, is dat voldoende stevig of hebben jullie een andere oplossing, voorstel :idea: :idea:
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Peter,
    Ik heb afgelopen zomer voor het eerst gesleept met mijn BigLift. De sleephaak bevindt zich standaard boven het zwaartepunt, en ik heb niets kunnen merken van ongewenst gedrag.
    Ik ben geen expert op dit gebied maar de BL vliegt naar mijn mening perfect met de sleephaak zoals door Multiplex voorzien.
     
  6. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik ben geen echte expert, maar volgens mij is het altijd het beste om vanuit je zwaarte punt te slepen. Bij een laagdekker trek je vanuit het zwaarte punt een denkbeeldige lijn schuin naar achteren (in de lijn van de sleep met dus de zwever iets boven de sleper) Dan kom je dus boven op de romp achter de vleugel uit. Er wordt dan dus, ondanks dat de koppeling verder naar achteren zit, toch vanuit het zwaartepunt gesleept. Als je bij een laagdekker de haak recht boven het zwaartepunt boven op de romp zou monteren , zul je dat wel degelijk merken in het vlieggedrag. Bij een Big lift is boven op het Zwaartepunt dus volgens mij de beste plek.
     
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik ben ook geen expert maar uit ervaring kan ik vertellen dat bij een toni clark piper 2.8mtr duidelijk verschil is als je de sleephaak recht boven het zwaarte punt zet of 15-20 cm verder naar achter. Als je de sleep haak boven het zwaarte punt zet trek je bij het slepen de sleper achterover.
    De zelfde regel geld hier van uit het zwaartepunt een schuine lijn naar boven (het zwaarte punt ligt bij een hoogdekker niet in de vleugel maar een stuk eronder) en dan kom je ergens uit op het einde van de vleugel, daar ergens waar de konstructie het toelaat(het komt niet aan op 5 cm) Maar je moet er wel aan denken dat als je een zwever sleept, de haak behoorlijke snukken kan krijgen, als er niet helemaal perfect gesleept wordt .
    minimaal is dat je de sleeplijn vast kunt houden en dan vol gas moet kunnen geven als je daar aan twijfelt moet je de sleephaak constructie zeker verstevige)

    Succes
    Eric
     
  8. @peter@

    @peter@ Guest

    @ jetpropdlx


    OP mijn big lift komt een 38cc motor te staan. Deze wordt misschien volgende week proef gedraaid als mijn bestelde 90° bochten van het uilaat systeem zijn toegekomen.

    @ Hans Meij
    Inderdaad de sleephaak staat origineel volgens het plan boven het zwaartepunt. Dit zal bij mij moeilijk gaan daar ik met een vleugelbuis systeem werk voor de vleugels die net boven het zwaartepunt ligggen.



    Uit jullie reacties heb ik besloten om de sleephaak te gaan plaatsen zoals afgebeeld op de foto.

    Nu nog even nadenken hoe ik de haak extra kan verstevingen want er zullen wel geregeld zwaardere belastingen op de haak komen.

    Groeten Peter
     
  9. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    welke foto? Overigens met voldoende power is het geen probleem om de haak achter de vleugel te plaatsen. Toen de Big Lift bedacht werd, zat er vaak niet meer dan 10cc 2T op. In dat geval is het CG de beste plek voor de haak.
     

Deel Deze Pagina