Stabiele quadcopter behalve op hoogte.

Goedenavond iedereen,

Mijn quadcopter vliegt super stabiel op normale hoogte, laten we zeggen zo hoog als een gemiddelde huis. Maar kom ik hoger dan gaat ie echt gigantisch driften en dan is ie amper te houden en te hoog is bijna gegarandeerd een crash.
Ook tijdens het dalen is ie zeer onstabiel, dan gaat hij wobbelen
Nu snap dat de wind boven ook wat harder maar een klein beetje wind moet ie toch tegen kunnen ?
Specificaties van de quad zijn :

Hobbyking 20a esc
4x Rctimer 2822 1200kv motoren
hobbyking control board.

Iemand tips hoe ik wat hoger kan gaan ? of andere motoren zodat ie wat meer wind kan hebben ?

Alvast bedankt mensen.

Ik denk dat de afstand tussen de props rond de 30 cm is met 10 inch gaui props ook al met de 8 inch geprobeerd maar weinig verschil.

Boven de huizen is idd meer wind maar hij word echt onbestuurbaar dan is geen pretje om te vliegen.

op zich zou de hoogte vanaf 1.5 meter niet uit moeten maken.
daaronder zou je evt een onrustige multi kunnen hebben door de prop wash maar daarna is de lucht niet verstoord.

30 cm prop-prop afstand (hart/hart) en 10" props zorgt er wel voor dat ze erg dicht bij elkaar zitten, de luchtstromen kunnen elkaar in de weg zitten.. maar daar heb je ook op lage hoogte last van..

ga eens ergens anders vliegen, bebouwde omgeving heeft hele rare lucht stromen.
de wind word tussen huizen door geperst en neemt in snelheid toe, op andere plekken neemt het weer af. de wind gaat over huizen heen en kan achter een dak naar beneden waaien. de lucht zit vol met draaikolken. helemaal in nederland waar er heel veel bebouwing is is de wind op verschillende hoogtes compleet anders en soms onberekenbaar.

zit je op een wind stil weiland ofzo en het probleem blijft (op hoogte wiebelen en lager niet, bij gelijkblijvende hoogte) dan is er iets heel raars aan de hand met je KK bord.
een KK bord heeft alleen giro's, dus er is eigenlijk niets wat "in de war" kan zijn door hoogte verschillen.

dat je multi wiebeld als je naar beneden gaat is een veel voorkomend probleem.
van wat ik ervan heb begrepen is dat tijdens het dalen de props versnellen door de luchtstroom, en de controller kan dit niet aan (auto rotatie van de props) en probeerd bij te regelen. hiervoor moet er een prop sneller draaien en de luchtstroom zorgt ervoor dat de prop nog sneller gaat draaien, de controller probeerd de prop te vertragen (minder stroom) en de multi gaat slingeren. streepje gas bij zodat hij weer stilhangt lost het probleem op als de wiebel heel erg word, hiernaa kan je weer rustig dalen.
met correcte PID settings kan dit probleem grotendeels weggenomen worden, maar een normaal KK bord heeft geen PID controller.

Bedankt voor de reacties iedereen.

Dutchcommando : Dit ga ik zeker eens proberen toch best apart idd.
Wat raad je aan voor frame om de afstand tussen de motoren te vergroten van as naar as ?
En hebben jullie misschien tips om de oriëntatie beter te bepalen vind dit erg moeilijk.
Het vliegen gaat allemaal prima maar vaak is de oriëntatie echt helemaal weg.

Nogmaals bedankt.

een grote bal wilt helpen met orientatie, ik heb er 1 achterop (vanwege een camera voorop) tussen de booms zitten en mij helpt het enorm. ik heb gewoon bij de action een "icecream game" gescoord voor nog geen euro en de bal eraf gesloopt. is vederlicht foam..

als je niet de props wilt veranderen (op een 300 frame is 8inch denk ik wel de max) dan zou ik naar de 400mm of 450 mm gaan..
ik heb ooit eens gelezen (zelf nooit geprobeerd dus geen ervaring mee) dat de ruimte tussen de props minimaal 20% van de prop moet zijn (bij multi rotors) om de luchtstromen elkaar niet in de weg te laten zitten.
nogmaals.. ik heb dat ergens gelezen (was wel netjes met vloeistof mechanika sheets en filmpjes ondersteund) maar heb er geen ervaring mee, of zelf uitgeprobeerd.

Ik heb ongeveer dezelfde setup (HK 20A esc, 4x2822 motortjes, 35cm tussen de motors en een zelfbouw control board) en ik heb er gisteren voor de eerste keer props met 3 wieken op gezet. Tijdens het dalen gaat die ook hard wobbelen (bijna fataal) voor de rest heb ik er geen last van. Ik zal de PID's moeten veranderen denk ik. Ervoor vloog ik altijd met 8045 en 1060 props (gewoon 2 wieken) en ik had geen enkel probleem, op hoogte of tijdens het dalen.

grtz

Back