stabilo op z'n kop of niet

Ik heb tot mijn grote verdriet de hinge line op zowel mn roer als stab aan de platte kant gelegd. Voor roer is dat geen super ramp al hoewel mn landingsbumpert nu aan de bovenzijde komt en dat best suf is. Maar wat te doen met mn stabilo? Er zijn ook lieden die het stabilp omgedraaid gebruiken. Hebben jullie daar ervaring mee? Ik heb het freak profiel gebruikt en heb me laten vertellen dat deze lift neutraal is wanneer er geen uitslag is (?)

Of toch maar nieuw setje maken?

IMG_6439.JPG

Is een langere roerhevel of servouitslag en een gapseal geen oplossing voor je stabilo.

Op mijn Helios kielvlak zat zo geen bumper en die was 'afgesleten' tot de vorm die jij nu ongeveer hebt. (En ik zou de bumper bovenaan roze verven ofzo en daar een gesofistikeerde uitleg voor geven… :))

Ik heb tot mijn grote verdriet de hinge line op zowel mn roer als stab aan de platte kant gelegd. Voor roer is dat geen super ramp al hoewel mn landingsbumpert nu aan de bovenzijde komt en dat best suf is. Maar wat te doen met mn stabilo? Er zijn ook lieden die het stabilp omgedraaid gebruiken. Hebben jullie daar ervaring mee? Ik heb het freak profiel gebruikt en heb me laten vertellen dat deze lift neutraal is wanneer er geen uitslag is (?)

Of toch maar nieuw setje maken?

Bekijk bijlage 201309

Gewoon gebruiken en een iets langer heveltje nemen. En als het je stoort gewoon helemaal doorsnijden en plakband gebruiken om op te scharnieren.
Wat je zegt, het is wel suf.

dat lange heveltje snap ik niet?

Hebben jullie geen ervaring met het stabilo op zijn kop gebruiken?

De romp is er een van de helios...

Ik denk dat ik lekker een nieuw setje ga maken

Gewoon lekker gebruiken hoor, dan maar de scharnierlijn aan "de verkeerde" kant. zal in vlucht vast niet uit maken.
Zolang je de afstand van de scharnierlijn naar het gaatje in het hoorntje gelijk houd zie ik geen probleem. daarom het langere hoorntje.

hoorntjes.jpg

Je kunt hem volgems mij gewoon gebruiken. Alleen zie je dan aan de bovenkant de scharnierspleet die je evt kunt sealen.
De afstand van het gat in het hoorntje naar de scharnierlijn moet hetzelfde zijn als anders. Dat betekent dat de dikte van het roer terplekke bij de lengte van het heveltje komt.
Overigens zou ik het wel een mooie test vinden om het op de kop te monteren. Ben wel benieuwd wat het resultaat is.

Ik weet t nog niet, experiment is wel leuk, alleen wel zonde van mn romp. Want die moet ik voor het kielvlak anders uitzagen dan normaal. Stabilo is dan eigenlijk het minste probleem.

Bedankt voor jullie tips wetenswaardigheden in ieder geval!

groetjes, Edwin

Ja lijkt mij ok. Gewoon gebruiken.
Het scharnier zit alleen aan de andere kant.
Bij de ailerons zittten ze nu standaard aan de "verkeerde" kant.
Dit alleen om het mogelijk te maken dat je voldoende uitslag naar beneden hebt voor het remmen.
Gapseal erop en klaar.

Kan mij wel indenken dat je liever de staartdeeltjes goed hebt op een nieuwe kist.
Dan rest alleen nieuwe maken.

Waarom de opening voor het kielvlak anders?
Je moet het kielvlak natuurlijk niet 180 graden gedraaid monteren, dat lijkt mij niet goed werken.

Frans

inderdaad, je profiel oriëntatie is gewoon exact volgens de conventionele montage manier. De montage aan de romp blijft dus ongewijzigd. het is echt alleen het hoorntje wat je aan past.

Waarom de opening voor het kielvlak anders?
Je moet het kielvlak natuurlijk niet 180 graden gedraaid monteren, dat lijkt mij niet goed werken.

Frans

Het flapje moet naar zodanig veerdruk krijgen dat deze bij rechtsgooiert door de stuurdraad naar rechts wordt getrokken. En dat kan alleen zo. Mn bolle kant van mn roer komt dan wel verkeerd te zitten.

Kortom ik ga nieuwe maken!

Jullie gaan allemaal (behalve Kristof) voorbij aan het feit dat met een veer aansturing en een spleet aan de bovenkant het roer down gaat staan. Er is op deze manier alleen met bowden kabels te werken. Een veertje dat de spleet dicht trekt is theoretisch wel te maken alleen zal heel lastig te monteren zijn.

Of toch maar niet, ik kies voor de luie variant van Loet voor het roer. Heb ik doorgesneden en aan de andere kant geplakt met spleet tape. Het stabilo ga ik op z'n kop monteren, eens kijken wat dat voor nieuwe inzichten dat gaat brengen. Jullie zullen het wel merken in Swalmen ;-)

Waar de scharnierlijn zit maakt volgens mij in dit geval niet veel uit. Natuurlijk moet de de veer in de juiste richting werken. Het plaatsen van de veer is een ander verhaal, dat zal wat lastiger zijn dan normaal. (understatement)
Los snijden en het roer 180 graden draaien (moet die wel symmetrisch zijn) en met tape monteren is de beste optie. Wellicht bij het veertje een klein folie scharniertje plaatsen zodat de veerkracht de tape niet loswerkt.

"Wellicht bij het veertje een klein folie scharniertje plaatsen zodat de veerkracht de tape niet loswerkt."
Ga ik zeker doen, goeie tip!

Back