STAKA 27 juli 2013

FOX35

PH-SAM
De volgende aflevering van de STAKA, de laatste weer van dit seizoen, komt er met rasse schreden aan. De Webra's moeten nog wel los zijn van de vorige keer, dus ik hoop u allen weer in Stadskanaal te kunnen verwelkomen. Voor info over het adres, de route en de regels meen ik u naar vorige topics te kunnen verwijzen.

Helaas is de nieuwe milieuvergunning nog niet van kracht, zodat we toch pas om 13.00 uur kunnen beginnen. Om dezelfde reden lijkt het mij voor de meesten niet erg zinvol te kamperen op het veld, maar mogelijk is dat wel. Gerben overnacht wel in de buurt van Stadskanaal, maar naar ik begreep niet meer op het veld en zeker niet in het Best Western Hotel ...

Alhoewel, gezien het huidige weer en de hoop dat dit volgende week nog aanhoudt, zou het op de vrijdagavond geweldig sportmodellenweer kunnen zijn, dus dat zou mensen wellicht kunnen aansporen toch op het veld of in de buurt te kamperen en vrijdagavond mee te gaan sportmodellen vliegen als je een geschikt model beschikbaar hebt (type Tomboy of Cardinal, uitsluitend vrije vlucht en voorzien van een dieselmotortje van max. 1cc). Ik stel voor om dit keer af te spreken op vrijdag 26 juli op de carpoolplaats langs de N34 bij Annen om 20.00 uur, maar stel het wel op prijs als nieuwe deelnemers zich even zouden willen aanmelden per PM of email.

Op zaterdag de 27e voor de Record-cup graag proberen om uiterlijk 12.00 uur aanwezig te zijn, zodat alles klaar ligt om klokslag 13.00 uur te beginnen.

Ook al kan het krap worden met de beschikbare tijd, toch wil ik de Record-cup, voor de liefhebbers, graag combineren met de Tupker-cup, zoals u weet "een eenvoudige stuntwedstrijd". In feite kan met alles wat een looping kan draaien worden meegedaan, dus eigenlijk kan niets u weerhouden, toch? Ik ga bijvoorbeeld gewoon met de ARF Nobler meedoen denk ik. Als je wilt winnen, geen door Paul Tupker ontworpen model hebt en toch optimaal van het op de Tupkerontwerpen gebaseerde handicapsysteem wilt profiteren, is de afgelopen jaren wel gebleken dat je met het kleinste (goede) stuntertje de beste kansen maakt. We zouden natuurlijk erg graag Bruno voor de waardering contracteren.

Misschien kunnen we tussen elke ronde van de Record-cup één stuntvlucht in de Tupkercup vliegen?

Hopelijk tot zaterdag 27 juli en mogelijk tot vrijdag 26 juli.

Laatst bewerkt:
Er wordt voor zaterdag 30 graden voorspeld. We moeten dus met zijn allen een beetje oppassen voor de zon en de hitte. Ik adviseer iedereen hoeden en voldoende water mee te nemen. Het afdak van het clubhuis zal enige schaduw bieden, maar voor zover mensen eigen schaduw kunnen meenemen lijkt met dat zeer verstandig. Omdat het in Stadksanaal bijna altijd waait en we niet kunnen hebben dat er parasols over modellen en in de cirkel waaien, lijken me een beetje windvaste partytenten of iets dergelijks het mooist.

Ik ga vanavond een sleutel halen ...
Ik heb alleen ook even zelf gekeken voor een partytent of zo, maar het meeste ervan is uitverkocht.

Ik heb een sleutel van het clubhuis!
Omdat het Truckfestival plaatsvindt op het TT-circuit in Assen kan dat daar verstoppingen opleveren. Misschien is het daarom beter op de A28 bij Hoogeveen rechtdoor te rijden richting Emmen en dan van de andere kant de N34 op te gaan richting Stadskanaal.

Veel beter!
En dan de afslag Borger, het dorp doorrijden, rechtdoor de Hondsrug over en dan richting Stadskanaal aanhouden.

Staka 2013 27 juli

Vandaag heb ik genoten en daarom wil ik de organisatie en de deelnemers allemaal bedanken voor hun bijdragen (en vooral hun aanmoedigingen!).
Groet, JW

verslag STAKA 27 jului 2013

Bij het uitzetten van de cirkel tijdens de ochtend was het nog puffen. Voor we om 13.00 uur mochten beginnen betrok het echter al en werd het weer wat draaglijker. Ik had voor deze keer besloten de pitman- en pilootcup te integreren, zodat de tijden van een vlucht voor zowel de pitman als de piloot meetelde, dit omdat er eigenlijk weinig vaste teams zijn. Dat is me wel goed bevallen. Dit keer namen deel: Bruno, Tom, Gerben, John Steffers, Erik en ikzelf. We deden allemaal mee voor zowel de piloten- als de pitmancup. Toen we voor iedereen in elke cup één tijd hadden neergezet kwam er een onweersfront aangewaaid. Daarna heeft het geruime tijd geregend, maar het samenzijn in het clubhuis was gezellig. Daarna was het koeler en stond er wat meer wind. Gezien de tijd en die wind besloten we de Tupkercup te laten zitten. Nadat we voor iedereen een tweede tijd hadden kunnen noteren vond John het voor die dag genoeg. Omdat er toch nog tijd voor een derde ronde was besloot ik daarom ‘best two of three’ te doen voor de klassering.

Bij de pilotencup vielen Erik (344), Gerben (367) en Bruno (410) buiten de bekers en bij de pitmensen waren dat John (124), Bruno (356) en Tom (367). Bij de piloten werd ikzelf 3e met 438 punten, John Steffers werd 2e met 440 punten en Tom werd 1e met 443 punten. Bij de pitmensen werd Gerben 3e met 416 punten, ik werd zelf 2e met 449 punten, en Erik werd 1e met 484 punten. Afgesloten werd, zoals traditie, bij de staka-chinees.

Wat echt te verkiezen is, is dat men een eigen model meeneemt, althans, een model met een motor die men goed kent en met een vulsysteem dat men gewend is. Dan heb je de beste kans op een goede tijd. Het vliegen van anderman’s toestel is meestal minder lastig dan het starten van anderman’s motor. Ik begrijp dat iedereen het eng vindt om andersman’s toestel te vliegen vanwege de kans op schade, maar dat is toch ‘all-in the game’ niet? Het is daarmee overigens ook in het belang van de pitman, als die eigenaar van het toestel is, dat hij dat toestel redelijk crashbestendig maakt én makkelijk te vliegen.

Wat mij verder opvalt is dat veel Record’s vaak verkeerd om starten, soms zelfs vrijwel elke keer. Mijn eigen motoren doen dat lang zo vaak niet, terwijl ik toch met heel wat verschillende webraatjes te maken heb gehad. Het kan óf aan de motor liggen, en dan verdenk ik de mate van slijtage, óf het ligt aan de afstelling (te veel of juist te weinig compressie) of aan de manier van starten (te weinig kracht?). Het lijkt me interessant daar een apart onderwerp over te openen. Ik ben benieuwd of de experts weten waardoor dit komt. Het zou mooi zijn als we dit kunnen ondervangen.

Back