Staka: 30 juni 2012

FOX35

PH-SAM
Heren vliegers en pitmensen in de Recordcup:

Door drukte in mijn werk en prive ben ik er weer niet eerder toe gekomen te berichten over de komende afleveringen van de Recordcup. Tijdens de vliegersvergadering is onder voorbehoud de datum 8 juni aangegeven, maar later is in verband met de datum van de Karel Doormancup de datum 30 juni definitief geworden en in de agenda op lijnbesturing.nl gezet. Ik trek het me aan dat ik hier niet eerder op het forum over bericht heb. Daardoor hebben afgelopen zaterdag 2 en bijna 3 mensen voor niets de lange reis naar het noorden en terug afgelegd. Daarvoor mijn excuses! Ik hoop dat dit (als jullie tenminste kunnen op de 30e) jullie enthousiasme niet zal dempen.

Het gaat dus wel weer plaatsvinden op zaterdag 30 juni, als gewoonlijk op het modelvliegveld van de KVSO te Stadskanaal aan de Kijlsterweg. De oudgedienden weten van wanten. Als er nieuwe geïnteresseerden zijn kunnen ze via een PM contact met me opnemen (ik zal dan wel mijn PM-box in de gaten moeten gaan houden …) voor meer informatie over de plaats en de regels.

Vanwege de huidige milieuvergunning mogen we niet eerder dan 1300 uur motoren laten lopen. Ik wil jullie daarom verzoeken om uiterlijk 12.30 aanwezig te zijn, zodat we om 13.00 sharp kunnen beginnen. Daarom zal er naar ik begrijp niemand op het veld willen kamperen.

Ik weet nog niet of het clubhuis open gaat, dus ik adviseer jullie je eigen natje en droogje mee te nemen.

We vliegen natuurlijk een aflevering van de Recordcup. Als het qua opkomst kan wil ik net als vorig jaar weer een pilotencup én een pitmensencup vliegen. Afhankelijk van de opkomst en er van uitgaand dat de meesten toch uiterlijk 1700-1800 uur zullen willen vertrekken is dan de vraag of het mogelijk is daarnaast nog iets anders te vliegen, dus wil ik graag inventariseren waar behoefte aan is. Ik denk dan aan beginnersstunt (de Tupkercup), een 2,5cc versie van de Recordcup (mogelijk de Winnercup als iedere potentiële deelnemer over die motor beschikt), of dieselcombat met 2,5 dan wel 1,5cc motoren. Dus willen degenen die willen komen aangeven wat ze bij voorkeur gaan vliegen? Bij voldoende deelname is alles mogelijk.

We mogen formeel tot 2100 doorvliegen, maar dat wil ik niet van iedereen vragen, dus als daar wel belangstelling voor is hoor ik dat graag.

Omdat de traditionele maaltijd voor de kampeerders bij de Staka-chinees door het verlaten van de aanvang niet doorgaat, was het voorstel van Gerben om na de wedstrijd met geïnteresseerden samen te gaan eten. Graag verneem ik ook of daar belangstelling voor is.

Overigens is de tweede aflevering van de Staka dit jaar op 18 augustus, dit om te voorkomen dat er dan weer mensen op andere data op het veld staan ...

Groetjes, PP

Aha! Dat maakt een hoop duidelijk. De laatste keer dat ik de kalender raadpleegde en in mijn agenda overnam, stond er nog 8 juni.
Er rust geen zegen op de publicatie van de LB data, het laatste half jaar.
Henk en ik hebben gelukkig tijd zat gehad om bij te praten.
Al waren er goedkopere opties geweest. ;)

Voor mij is 30 juni heel lastig, ik heb mijn roosters 4 weken vooruit.
Om dezelfde combinatie van redenen ging mijn laatste bezoek aan de reunie ook al de mist in.

18 aug gaat zeker niet lukken, dan ben ik nog in the UK, het weekend erop ben ik terug. 1e weekend van September?

Hi,

Misschien gaat het me lukken om ook naar de Record Cup te komen op de 30ste juni. Wat gaat daar precies gebeuren c.q. wat houdt de wedstrijd in?
En kan ik daar ook mijn nieuwe JO19 uitproberen? Wat een pracht motor trouwens!

Hoi Fred,
Je hebt de Recordcup nota bene al een keer gewonnen (met Owen als pitman).

Kort gezegd: trainer met Webra Record, 10cc tank (of tanken met spuitjes waar vooraf max. 10cc in zit) en 12,5 -13,5 meter lijnen. Doel is in de 5 minuten tijd van de heat zoveel mogelijk vliegseconden maken. We proberen twee wedstrijdjes te vliegen, een om de beste piloot en een om de beste pitman te bepalen. We proberen onderling te pitten.

Ik heb nog niet vernomen van mensen die een 2,5cc versie van de Recordcup willen vliegen of die een wedstrijd willen stunten (Tupkercup = beginnersprogramma en eenvoudige beoordeling) of combatten (alleen diesel), dus voorlopig hou ik het op de Recordcup.

Andere modellen vliegen kan altijd wel, dus neem de Oliver 19 maar mee.

Staka 2012

PP,

ik heb een 2,5 cc versie klaar. Ik wil die graag proberen.
ik wil ook graag stunt vliegen, het gevorderden programma?

Geef mij een stapel formulieren en een pen, dan komt het met die kunstvlucht helemaal goed.
Heb inmiddels het rooster in mijn voordeel weten om te buigen.

Ik zie op zich niets in een 2,5 cc Webra klasse omdat die motoren verhoudingsgewijs een stuk minder power leveren dan de 1,5 cc en er bovendien veel minder van in omloop zijn.

Iets anders dan? Vind het met die anderhalfjes eigenlijk wel lekker rustig zo.
Heb het wel zo'n beetje gehad met herrieklassen.

Eerst even voor allen: Bedenken jullie dat die zaterdag de TT in Assen is? Als jullie rond het middaguur voorbij Assen komen zal de grote drukte al wel weg zijn, maar misschien is het zowel bij heen- als bij terugrijden niet via de N33 over Assen - Gieten - Gasselte te gaan, maar via de N34 over Emmen. De handigste afslag richting het veld is dan via Musselkanaal-Noord of Nieuw-Buinen.

@ Gerben: is OK, vliegen we ook een Tupkercup. Bruno kan jureren. Ik vlieg dan wel mee om te voorkomen dat je in je eentje moet deelnemen, maar hopelijk nemen anderen ook nog wat mee. Als John (Steffers) zijn Nobler meeneemt kan hij ook meevliegen. Het beginnersschema moet ik ook met mijn Nobler (met niet functionerende tank) kunnen vliegen.

Wat 2,5cc betreft: neem maar mee, proefvluchten kan altijd. Had jij er nou een Winner op of een andere motor? Ik heb denk ik niets met een Winner er op (of ik moet morgenavond hard doorwerken), maar ik kan het misschien met een andere motor proberen.

Erik Meerdink had geloof ik vorig jaar al een 2,5cc model klaar, maar die heeft voor zaterdag afgezegd.

@ Bruno: we zijn er nog niet uit of en hoe we een 2,5cc klasse precies vorm gaan geven. Ik denk niet dat Winners veel meer lawaai maken dan een Record, en er zijn er toch nogal wat van in omloop. Ik had in enige jaren marktplaats in de gaten houden er toch al snel een aantal te pakken. Ook al leveren ze relatief niet die prestaties die een Record levert, toch biedt het 2,5cc formaat wel het voordeel dat je iets meer lijntrek hebt en dus met wat meer wind kunt vliegen. We zien wel hoe het uitpakt.

2,5 staka

Het 2,5 cc idee is voortgekomen uit het vliegen met harde wind. De standaard suls trainertjes hadden dan moeite. Zo'n Winner variant zou wat kunnen zijn.

Maar het is alleen een probeersel. dat is bedacht door Tom. De spin-off is dat we plotseing belangstelling hebben in Almere.

Hi,

Er gaan aardig wat Almeridianen naar Stadskanaal. Gaan we allemaal met eigen auto of gaan we met wie poolen?
En als iemand een Super Tigre dempertje voor me (eventueel te leen) heeft kan ik misschien ook nog stunten. Bruno hoe lang zal ik de lijnen maken?

Ik dacht het niet (meer), maar zal toch nog eens in de rommelbak kijken.
Was het nou een ST .35 of een G21/35? Met demper-oren?

De G21/35 wil alleen maar hard lopen, niks niet 2/4 takt.
Ja, 1 keer van 4 naar 2 takt en dat was het dan.....:bye:
In dat geval een 11 x 4 prop i.p.v. de gebruikelijke 10 x 6

18 m (zuivere lijnlengte en niet hart handvat/hart model)

De oplossing van het Suls trainer probleem heet VT-Air Racer....:mrgreen:

Voor mij heeft het lekker prutsen met Webra Records gewoon een hoog 'terug-in-de-tijd gehalte'. Dat mis ik een beetje met de 2,5, meer niet......

Ik heb het vervoersscenario nog niet uitgewerkt, maar ik ga samen vliegen met Henk.

Hi Bruno,

Het is voor een Super Tigre G21/35 met vlakke demperaansluiting. Dus geen naar achterliggende schroef oogjes.
Ben had overigens stunthandvatten aangeschaft maar die zijn nog steeds niet binnen dus als je een demper vind neem dan ook nog even een handvatje voor me mee als je wilt.
Ok 18 meter oogje /oogje

Dat betekent dus een demper met een bevestiging achter de cilinder om?
Ik denk dat ik die niet heb...
Handvat zal wel lukken.

Een warme en voor een wedstrijd vrij korte, maar heerlijke dag. We konden al niet eerder dan 13.00 uur beginnen vanwege de vergunning, maar een ongeluk bij Staphorst betekende dat de meesten bijna 2 uur hadden stilgestaan, waardoor we pas om 14.30 konden beginnen. Een voor ons doen geweldige opkomst betekende dat we geen aparte piloten- en pitman cup konden vliegen voor de Record cup. We hebben de pitman bekers uitgereikt aan de pitlieden van de winnende piloten.

Er werd goed gevlogen, want er zijn veel vliegseconden gemaakt. Sander was 8e (231 punten van de maximaal mogelijke 600), Tom 7e (295), John Klok 6e (340), ikzelf 5e (373), Gerben 4e (380). De derde prijs ging naar Bruno met pitman Fred (418 ), de 2e prijs naar Fred met pitman Bruno en de 1e prijs naar John Steffers met mijzelf als pitman (449 uit de maximale 600 seconden over 2 vluchten).

In de Tupkercup (stunt) won Gerben Wassenaar (70pt.), mede door de bonus voor het vliegen met een Tupkerontwerp, vóór mijzelf (64,8 ), Fred (die stuntte met een Oliver combat, 42,7 pt.), John Steffers (38,5 pt) en Sander, die al voor de wedstrijdvluchten moest staken wegens materiaalpech.

De middag werd lekker afgesloten met een bezoek aan de Staka-chinees, waar Gerben ons trakteerde. Dank je Gerben! Ook dank aan de tijdwaarnemers Ton Vluggen (als ik het goed schrijf), Jan-Willem Roest en Martin Landsman, en natuurlijk aan de MVSO Stadskanaal voor de gastvrijheid.

2.5cc klasse...

Beste Staka vrienden,

Het idee van een 2.5 cc klasse is iets voor te zeggen. (Maar, in plaats van, of naast de rekord? Ik vindt het zo'n leuk ding die rekord)

Maar waarom teruggrijpen naar een oude motor? Ik begrijp dat het een hoog nostalgie-gehalte heeft, maar voordat iedereen weer zo'n ding heeft zijn we zo weer een paar seizoenen verder en ik vind het wel een beetje modderen met oud spul.

Ik zou als suggestie aan willen geven om eens te kijken naar b.v. een PAW .15 Gewoon de simpele uitvoering. Voor "onze doeleinden" goed genoeg. Voor de lawaaikwestie kun je zelfs overwegen om de beschikbare demper voor te schrijven.
Spreek een bijpassend model af, spreek een wedstrijd taak af, en gaan met die banaan.

Ok, ok, ik weet dat niet iedereen een even grote fan van PAW is. En je wint er misschien geen snelheids rekords(!) mee. Maar ik heb nog nergens kunnen lezen dat het onhandelbare dingen zijn! En voordeel is: ze zijn normaal verkrijgbaar, reserve delen zijn beschikbaar, een demper zelfs! Iedereen gelijkwaardig, nieuw, materiaal en voor een schappelijke prijs (voor wie tenminste niet al zo'n motor heeft)

Reageer eens.....

Back