staka afl. 2: 18 augustus 2012!!

FOX35

PH-SAM
Voor degenen die bij aflevering 1. in juni ook verkeerd zaten: STAKA-2 is NIET (zoals voorlopig aangekondigd op de vliegersvergadering) op 28 juli (komende zaterdag), máár op zaterdag 18 augustus a.s.

Verder alles zoals gewoonlijk, althans: zonder andersluidend bericht moeten we er nog van uitgaan dat we pas om 13.00 uur mogen beginnen, dus svp om 12.00 aanwezig zijn en we vliegen geen andere klassen, dus geen tupkerstunt of dieselcombat. Met dergelijke modellen mag gerust gevlogen worden, maar er vindt geen wedstrijd mee plaats.

Tot 18 augustus, PP
 
Staka 2012?

Welke wedstrijden doen we dan wel? Gaan we misschien voor een demo Winner wedstrijd erbij?

Als het een Record evenement alleen is, dan hierbij een oproep om veel cyano mee te nemen, van wege de slijtage.
 
Omdat we voor zover mij bekend is nog steeds pas om 1300 uur mogen beginnen en ik graag zowel een pilotencup vliegen als een pitmancup. Dat wil ik overigens graag blijven doen zo lang de meesten deelnemers er nog de voorkeur aan geven zelfs als piloot van hun eigen model op te treden en het pitten aan een ander over te laten. Ik zou liever zien dat deelnemers juist als pitman van hun eigen model optreden, omdat zij tenslotte hun motor het beste kennen, en het besturen aan een ander overlaten.

Natuurlijk is het verstandig er rekening mee te houden dat het model beschadigd kan raken en dus reparatiemateriaal mee te nemen (ik denk daar overigens zelf meestal ook niet aan). Denk dan ook aan de prop. Grijze Graupner 7x6'jes passen over het algemeen zonder aanpassingen (al zijn er geloof ik ook versies met een kleiner propgat).
 
2.5 cc klasse

Beste Staka vrienden,

Het idee van een 2.5 cc klasse is iets voor te zeggen. (Maar, in plaats van, of naast de rekord? Ik vindt het zo'n leuk ding die rekord)

Maar waarom teruggrijpen naar een oude motor? Ik begrijp dat het een hoog nostalgie-gehalte heeft, maar voordat iedereen weer zo'n ding heeft zijn we zo weer een paar seizoenen verder en ik vind het wel een beetje modderen met oud spul.

Ik zou als suggestie aan willen geven om eens te kijken naar b.v. een PAW .15 Gewoon de simpele uitvoering. Voor "onze doeleinden" goed genoeg. Voor de lawaaikwestie kun je zelfs overwegen om de beschikbare demper voor te schrijven.
Spreek een bijpassend model af, spreek een wedstrijd taak af, en gaan met die banaan.

Ok, ok, ik weet dat niet iedereen een even grote fan van PAW is. En je wint er misschien geen snelheids rekords(!) mee. Maar ik heb nog nergens kunnen lezen dat het onhandelbare dingen zijn! En voordeel is: ze zijn normaal verkrijgbaar, reserve delen zijn beschikbaar, een demper zelfs! Iedereen gelijkwaardig, nieuw, materiaal en voor een schappelijke prijs (voor wie tenminste niet al zo'n motor heeft)

Reageer eens.....
 
De Winner is voorgesteld omdat dit als het grotere broertje van de Record ook een Webra is, en bovendien duiken ze nog regelmatig op, al is dat in mindere mate dan de Record. Hij was ook minder populair en in zijn klasse minder effectief dan de Record in de 1,5 klasse.

Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden om een andere motor af te spreken. De vraag is alleen of er dan voldoende mensen in meegaan. Ik zou het zelf op zich geen probleem vinden om de PAW te kiezen, op de omstandigheid na dat er veel verschillende uitvoeringen zijn (die onderling nogal verschillen in startgemak en zuinigheid) en die vaak onderling voor de leek niet goed te onderscheiden zijn omdat er lang niet altijd een typeaanduiding op staat. Het is dan lastig om te bepalen als er iemand bij komt, of die niet een oneerlijk zuinigere en makkelijker startende motor heeft.

Als we dan toch een andere motor kiezen zou het misschien ook niet gek zijn om de Fora Junior te overwegen. Die hebben de nodige mensen al een, het is een gebruiksvriendelijke motor, ze zijn niet veel duurder dan de PAW en ik heb er nog een doos staan waar ik ook een keer van af moet ...

Een laatste mogelijkheid is natuurlijk ook om de motor onder bepaalde restricties vrij te laten. De best bruikbare motor komt dan snel bovendrijven. Die restricties zouden dan bijvoorbeeld kunnen zijn "alleen glijlagermotoren", maar zou ook kunnen zijn: "tweedehands waarde niet hoger dan 75 euro". Dat zou Oliver Tigers, Webra Machs etc. uitsluiten. De manier om dit af te dwingen zou zijn dat iedere deelnemer bereid moet zijn de door hem gebruikte motor voor dat bedrag te verkopen aan een andere actieve deelnemer als die dat wil. Dit is een regel die ook in andere klassen in het buitenland is toegepast en die erg effectief is. Het leidt er ook toe dat mensen niet hun allerbeste motor gaan gebruiken, wat het evenement eenvoudig en interessant houdt.
 
Iedereen goed thuis gekomen? Niet te erg verbrand? Het was heerlijk weer, maar op den duur wel érg warm. We hebben eerst de pitmancup over twee ronden vervlogen. Mee deden Bert en Sander van der Meij, Gerben Wassenaar, John Steffers, John Klok, Tom ten Brink en ikzelf mee. Thijs Klok, de zoon van John, deed hierbij wel mee als piloot. Zelf mocht ik als pitman 3e worden met 358 punten, 2e werd Tom met 383 punten en 1e werd Bert met 427 punten uit een maximum van 600. Van belang daarbij was dat Bert en Sander de laatste vlucht tegen elkaar moesten pitten, terwijl ze maar één model hadden, zodat Bert een model van John Klok leende en daar een geweldige 4 minuten mee vloog.

Daarna begonnen we nog aan de pilotencup. Bert deed daarbij niet mee (hij pitte wel voor Sander), maar Thijs wel , maar met algemene stemmen buiten mij geheel buiten mij (als wedstrijdleiding) om besloten dat we daarvoor maar één ronde zouden vliegen. Omdat het na afloop van die ronde volgens mij het heetste moment van de dag was heb ik daar mee ingestemd. 3e werd Gerben met194 punten, 2e werd John Steffers met 216 punten en 1e werd Thijs Klok door een geweldige vlucht van 259 seconden uit een maximum van 300. Het was goed te zien hoe hij vloog. Kleiner dan alle anderen moest hij met de handen hoog boven zijn hoofd inhalen, maar dat ging prima. Hij vloog met hetzelfde rode model waarmee Bert de pitmancup had gewonnen. Dat model vliegt strak en snel, dus ik denk dat er wel mensen geïnteresseerd zullen zijn naar een maatschets, John! En verzin maar alvast een leuke naam.

Verder zijn er velen achter dat een Record Trainer een leuk ontwerp is voor deze wedstrijd, maar dat Henk de Jong wel gelijk had toen hij stelde dat er een antwoord is op het lastige vliegen in de wind, namelijk de VT Air Racer. Ik hoorde dat de tekening al druk gekopieerd en verspreid word, dus volgend jaar zullen er wel meer Air Racers zijn, maar misschien ook wel kopieën van het model van John Klok.

Leuk was dat we een herintreder mochten verwelkomen, Klaas Tjassens, die met een model van John weer een vlucht heeft gemaakt wat prima ging. Verder dank aan hem omdat hij als tijdwaarnemer heeft gefungeerd en hetzelfde geldt voor Thijs Klok die tijd waarnam als hij niet moest vliegen, en voor Jan-Willem Roest, die in grote haast een Record Trainer had gebouwd die er geweldig uitzag in rood en geel. Begrijpelijkerwijs wilde hij nog niet mee vliegen in de wedstrijd, maar wel een proefvlucht maken. Mogelijk was de geweldig mooie prefab DMI-tank, een museumstukje op zich, misschien lek. De motor zoog belletjes aan door de slang, eigenlijk meer lucht dan brandstof, en was daarom lastig aan het lopen te houden en af te stellen. Toen dat eenmaal lukte bleek het model zeer lastig te vliegen door een zwaartepunt dat ongeveer halverwege de vleugel lag door wat zware staart (misschien door de mooie, maar daardoor misschien wat zware afwerking), en door de afwezigheid van het onderstel, eerlijk gezegd naar een advies van mij. Ik ben gewend van Record Trainers dat ze vrijwel naturel worden afgewerkt en mét onderstel (dat eigenlijk alleen buitelingen veroorzaakt en verder weinig nut lijkt te hebben) het zwaartepunt vaak nog voor de voorlijst ligt. Misschien is het voornaamste nut toch wel het zwaartepunt naar voren brengen …

Volgend jaar gaan we weer Record-cuppen.
 
Staka 2012

P.P. Ik heb nu voldoende copien van de VT-Airracer tekening in huis. Belangstellenden kunnen bij mij terecht. Laat maar weten via een PB
 
Back
Top