Heren, Omdat ik er waarschijnlijk niet bij zal zijn op de jaarvergadering het volgende: Data Staka Voorlopig plan ik de Staka wedstrijden op 17 juni en 12 augustus. Dat heb ik ook doorgegeven aan Rob Olijve. Ik ga de data aanvragen bij mijn club wanneer er geen overwegende bezwaren zijn na de jaarvergadering. Kan iemand mij daar over informeren? Winner Cup Vorig jaar hebben we afgesproken naast de Record Cup een tweede cup in te stellen voor 2,5cc motoren. De bedoeling is iets steviger modellen te kunnen vliegen die beter vliegen in de wind, beter zweven en te slepen zijn naar een geschikte landingsplek, beter landen en daarbij beter heel blijven. Ik wil graag zoveel mogelijk regels gelijk houden aan de Record-cup, dus dat wil onder meer zeggen: 10cc tanks en lijnen van 12,5 tot 13,5 meter van oogje tot oogje. Dat zou betekenen dat er mogelijk meer pitstops nodig zijn (wat de wedstrijd leuker maakt). De lijnlengte maakt dat de modellen wat sneller roteren, wat ook weer leuker is, en weer minder last hebben van de wind en het gevaar naar binnen te vliegen. Het modelontwerp is weer volledig vrij. Een landingsgestel is niet verplicht. We hebben afgesproken dat er dieselmotoren moeten worden gebruikt met (uitsluitend!) glijlagers. Een Webra Winner is dus niet verplicht. We noemen alleen de klasse naar deze motor, zoals de oorspronkelijke klasse is genoemd naar de Record, niet alleen de (daar verplichte) motor, maar ook de (niet verplichte) gelijknamige trainer van Suls. Er kan uit vele motoren worden gekozen. Olivers en dergelijke zijn echter uitgesloten. Met mijn suggestie om ook glowmotoren toe te staan werd door de meerderheid niet ingestemd. Ik twijfel nog even of we ook motoren moeten toestaan die kleiner zijn dan 2,5cc. Zodat je ook een 2,2 of 1,8cc motor zou kunnen gebruiken. Als alle motoren onder de 2,5cc toegestaan zijn zou je ook je Webra Record kunnen inzetten. Willen we dat? We kunnen dus 3 dingen doen: 1): alleen motoren van 2,4 - 2,5cc motoren zijn toegestaan, 2): motoren van 1,8 tot 2,5cc zijn toegestaan, of 3): alle motoren van minder dan 2,5cc zijn toegestaan. Met opties 1 verklein je misschien het deelnemersveld omdat er mensen zijn die alleen een Record hebben. Met optie 2 krijg je misschien meer bijzondere motoren. Dat kan een voor- maar ook een nadeel zijn. Bij optie 3 kunnen mensen met een Webra Record in beide klassen deelnemen, maar zijn zij misschien ook erg in het voordeel door het lagere brandstofverbruik. Al met al neig ik het meest naar optie 2 of 3. Ik beslis na jullie input. PP
Optie 3. Al denk ik dat ik toch alleen met de Record Cup meedoe. Augustus is wat mij betreft een no-go maand voor modelvliegevenementen in Nederland. Liever alles wat naar voren trekken, zodat ik (mogelijk) wel aan alles kan meedoen.
Fijn dat de Staka ook dit jaar weer doorgaat! Maar ik denk dat je nog even naar de data moet kijken, zo is 12 augustus de laatste dag van het EK in Hongarije, en op 17 juli is Cirie bij Turijn, hoewel daar wellicht niet al te veel STAKA gangers naar toe gaan... Er zijn al een heleboel wedstrijden op de CIAM kalender geplaatst, link: http://www.fai.org/ciam-events/ciam-events-calendar-and-results Maar fijn de de 2,5cc klasse ook vorm krijgt. Winner cup lijkt me een goede naam, hoewel ik net vorig jaar in Engeland een AM 25 op de kop heb getikt! Want ik vond de Webra Winner vroeger al niks, en daar ben ik nog niet op terug gekomen. Maar als naam is het geschikt, beter dan '2,5cc glijer cup' of zo. Ik ben er voor om het echt een 2,5cc wedstrijd te maken. Dus alle glijlager diesels die van de fabrikant de aanduiding 25 of 2,5 in ccm of .15 in inches hebben meegekregen. 10cc tank lijkt me wat krap, maar we moeten het eerst maar zo proberen, als het niet bevalt kunnen we naar 15 of misschien ZELFS wel 20 cc gaan. Qua lijnlengte zou ik zeggen: 15 meter. Daar vliegen 2,5cc kistjes toch het beste aan, en de rotatiesnelheid wordt lager, wat ik juist weer prettiger vind. Dan moet de vliegcirkel wat ruimer worden opgezet, maar kun je daar ook met Recordjes in vliegen.
Deze data vind ik prima - andere data ook wel. Tja, wanneer je optie 3 droog kookt dan hou je een Record Cup versie 1.1 over. Big deal. Deze wedstrijden draaien om efficient brandstofgebruik en motor/brandstofkennis. Daar horen gelijke monnikken bij. Is het niet een beetje flauw om over glijlagers te praten wanneer je de cilinderinhoud min of meer vrijgeeft? Ergo, voor mij versie 1. Dikke motoren, veel geweld, gaaaaannn! Groet, JW
Leuk, ik had 17 juni gereserveerd staan. De 24ste heb ik al iets anders in de agenda. De augustuseditie was voor mij al afgevallen, nu kan ik dit jaar dus helemaal niet meer...
PP heb ik per e-mail verzocht om hier duidelijkheid over te verstrekken. De 24e is er een oldtimer treffen in Duitsland.... Groet, JW
Jongens, is toch eigenlijk heel simpel? Kom dit evenement in Herentals vliegen op 8 & 9 juli!!!! Heel hartelijk welkom!!!!!
Dan moeten we de Staka mannen maar vragen of ze het hele circus mee willen nemen naar de Almere Flugtag
Volgens mij hebben we op de Eerste Landelijke LB-dag al een side-show (toch?) en loopt het anders uit de hand....
Er waren zowel op de oorspronkelijk voorziene dagen 17 juni en 12 augustus belangrijke andere evenementen waardoor beide dagen een week verschoven zijn. Daarom is het 24 juni en 19 augustus geworden. Dat heb ik ook doorgegeven naar lijnbesturing.nl. Sorry als mensen zich op de voorlopige dagen hebben gebaseerd. Ik open voor de zekerheid even een nieuw draadje.
Sjonno, Ik kreeg een mail van P.P. waarin staat dat hij de komende dagen een moeilijke beslissing moet nemen. Afwachten dus!