StaKa (Webra Cup), maar dan in Huizen (NH), ZONdag 25 september

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Ik merk dat mijn mailtje de meesten niet heeft bereikt.
Dan ook nog maar even hier.
Op zondag 25 september, aanvang 13:00 uur (inrichten terrein en briefing 11:30-12:00) is er sinds lange tijd weer een Webra Cup.
Het evenement vindt plaats op het terrein van de MCH te Huizen (NH)

Bedenker van het concept (en tot nu toe altijd wedstrijdleider) Pieter Paul @FOX35 zal zijn best doen om, de dag tevoren net terug van vakantie, aanwezig te zijn. Mocht dat niet lukken dan zal ik het (part time, ik wil ook meevliegen) doen.
PP had een complete velduitrusting, waarmee de cirkel kon worden uitgezet.
Die heb ik niet, dus we zullen wat moeten improviseren.

Opzet van het evenement:
Twee modellen (Plankrompmodel aanbevolen, maar géén type voorgeschreven, keuze geheel vrij) zijn tegelijk in de lucht, in dezelfde cirkel.
Eventueel inhalen gebeurt bovenlangs, daarvoor moet je dus WEL kunnen sturen terwijl je het handvat over het hoofd van de andere piloot tilt.
Een heat duurt 5 minuten ( breng vooral je stopwatch(s) mee) en wat dan telt is het aantal seconden dat het model daarvan in de lucht is geweest.

Motoren: Webra Record met een tank van maximaal 10cc inhoud. Groter mag wel, maar per tankbeurt mag er dan toch maar 10cc in. Je kunt daarvoor (injectie)spuitjes van 10cc meebrengen, die je gevuld klaar legt.
Modellen zijn vrij, meestal plankromptrainers, maar hoeft niet.
Lijnlengte van 12,5 tot 13,5 m ( dit om niet de andere pitman voor het hoofd te vliegen).
Piloten mogen daarom ook niet buiten de pilotencirkel komen (veiligheid pitlieden en andere omstanders).
Desalniettegenstaandetemin dragen de pitlieden verplicht een helm:
Handstart LB model.jpg

Het gras zou heel kort zijn, dus zijn -in tegenstelling tot het plaatje hierboven- grondstarts mogelijk.
De pitstop(s): de meeste 1,5 cc modllen hebben een zeer korte uitloop (vaker een salto voorover in het gras), dus de pitman moet dan naar het model toe. Dat moet OM de cirkel heen en slechts in wandeltempo (dus NIET rennen).

Je kunt meedoen aan het piloot- en/of het pitmanklassement.
Heb je geen pitman, dan 'leen' je er een, wil je later -met jouw model- ook als pitman aan de slag, dan leen je een piloot. Makkelijker kunnen we het niet maken.
We gaan proberen om iedereen die dat wil, minstens twee keer te laten vliegen, c.q. pitten

Motoren mogen pas draaien vanaf 13:00 uur, ik stel voor dat we vanaf 11:30-12:00 uur het terrein in orde maken ( wie heeft er nog rood/wit afzetlint en (veel) haringen?
Ook een attentiepuntje is dat we niet al onze auto's op het vliegterrein kunnen parkeren. Even pendelen dus met slechts enkele voertuigen.
Bij de ingang is wel een parkeerplaats voor degenen die niet achter het hek komen.
De situatieschets:
MCH LB.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hehe, duidelijkheid.dacht dat het te maken had met het clubje PHSAM
Ik begrijp de verwarring.
Dat was, omdat daar ook belangstelling was voor vintage LB, waar trainers met Webra Records toch wel toe gerekend mogen worden....
 
We verzamelen tussen 11:30 en 12:00 in het clubhuis van de MCH (zie kaartje).
Daarna gaan we, al carpoolend -er is te weinig parkeerruimte direct bij het veld- naar de vliegplek.
Dan met z'n allen de cirkel(s) uitzetten, dan kunnen we om 13:00 beginnen met vliegen.
 
:banana:

Gerben heeft terreinafbakeningsspul mee (ook voor de pilotencirkel).
Zelf stopwatch en een fluitsignaalgeefgeval.
Maar het gaat zeker schelen dat jij er bij bent. Kun je iedereen nog even vertellen hoe het ooit zo gekomen is....;)
Tussen 11:00 en 11:30 in het clubhuis van de MCH (zie kaartje).
 
Laatst bewerkt:
En alweer een heerlijke vliegdag achter de rug!

Een woord van dank voor de gastclub, de MC Huizen is zeker op zijn plaats. :worship:

Het lukte ons om zonder schade aan de grasmat een goede wedstrijdcirkel uit te zetten, waarvan na afloop niets meer was te zien. :thumbsup:
Dat dit lukte danken wij aan Gerben, die alle spullen hiervoor had meegebracht. Hiervoor :worship:

Verrassing van de dag waren Pylonracers vader en zoon van Doesburg, die moeiteloos schakelden naar LB en duidelijk beter voorbereid waren dan Henk en ik (wij sleutelden eerst 1,5 uur om 4 jaar stilstand ongedaan te maken :oops:).
Maar het was een feest om met de motoren uit onze jeugd (Sinterklaas 1965) weer eens met twee man tegelijk in de cirkel te staan.
Peter en Martijn hadden de hoogste score in vliegseconden (gedurende de 5 minuten wedstrijdtijd).
Exacte getallen heb ik op dit moment nog niet, maar ik zag dat de Klokjes de uitslagen hadden genoteerd.
Of John of ik zal ze binnenkort hieronder wel publiceren.

Ook heel fijn, de bedenker van het concept, @FOX35 was -de dag na thuiskomst van vakantie- naar Huizen afgereisd en hielp waar nodig, met het goed laten verlopen van de dag. :thumbsup: :beer:

Als demo had Fred Meijer wat combatmodellen meegebracht die hij in de hem zo kenmerkende achteloos/virtuoze stijl door de lucht liet stuiteren.:confused: :thumbsup: :beer:
Henk de Jong had een F2B kunstvlucht model meegebracht en vloog daarmee het programma zoals we dat op NK, EK of WK zien.
Buitengewone precisie en, met rondetijden tussen 5 en 5,5 seconden, een enorme rust uitstralend. :yes: :thumbsup: :beer:

Tenslotte was er nog LB les in de aanbieding en werden wij verrast door MCH piloot Johann (die we al eerder akelig netjes RC hadden zien vliegen), die na zeer korte tijd geheel solo vloog en, keurig uitzwevend, afsloot met een niet-crash landing. :thumbsup:

Ik hoop dat er nog wat meer foto- en mogelijk videomateriaal opduikt om hier te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Het was inderdaad een fantastische dag.:)
Een erg leuk concept en een erg leuke groep vliegers en aanhang.:thumbsup:
En erg leuk dat er demo's waren en als klap stuk Johann die het zeer snel oppakte:beer:
Volgend jaar weer!!

Jan
 
Wat een fijne foto's! Geven de sfeer op deze speciale dag enorm goed weer. Bedankt! En, inderdaad, alle zin om volgend jaar weer mee te doen.
 
Ik vond t super om het n keer mee te mogen maken en om het ook eens te mogen proberen!! Mijn dank hiervoor!!!
Nou snel oefenen met Jan kunnen we volgend jaar ook meedoen!

Voor n ieder die erbij aanwezig was bedankt voor deze mooie dag.
Gr johann
 
Back
Top