Stalingrad

Discussie in 'Diorama's' gestart door Droopy'ke, 1 nov 2004.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dit diorama toont jullie het Duitse leger dat in de straten nabij Stalingrad halt houdt. Munitie wordt ingeladen en de manschappen kunnen eventjes verpozen voor de slag.

    Dit diorama bestaat uit verschillende voertuigen, waaronder Tigers, Panthers, PZKW IV, Kubelwagentjes, Swimmwagens, verscheidene motorfietsen enz. plus een 70-tal figuurtjes.

    [​IMG]
    Munitie wordt ingeladen

    [​IMG]
    ...eventjes rust. Voor hoelang nog?

    [​IMG]
    De bomen tonen de sporen van de eerste Russische sneeuw

    [​IMG]
    De Panzers worden klaargemaakt voor de strijd

    [​IMG]
    De avond valt over Stalingrad

    [​IMG]
    Nog vlug bijtanken


    Groetjes,

    Droop
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    8O :eek: Hier valt mijn mond gewoon van open zeg. Wat is dat allemaal mooi en realistisch gemaakt zeg :eek:
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wow, ernstig mooie details droop :D
     
  4. Leipieo

    Leipieo Guest

    *kwijlmode [aan]*

    Wow 8O Masterlijke schmasterlijkheden :D Ziet er idd erg mooi uit! Toffe kleuren en leuke gedetailleerde "animaties"!

    *kwijlmode [off]*
     
  5. Kees1988

    Kees1988 Guest

    Nooit geweten dat dat er zo mooi uitziet. Wat een detail.
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Heel mooi gemaakt hoor, buiten gewoon mooi....
    Maar toen de Duitsers in Stalingrad aankwamen, waren ze niet in zo'n beste conditie meer. Ze hadden geen complete uniformen, en droegen vooral veel kleding die ze van van lijken hadden afgenomen over hun eigen kleding heen. De troepen die stalingrad bereikten hadden namelijk de restanten van de kleding van het -toen net teruggetrokken- afrikacorps gekregen. Ze zaten dus eigenlijk toen zeer slecht in 'het pak'.

    Maar om even op alle diorama's die je geplaatst heb terug te komen: Supermooi! Echt geweldig!
    Verkoop je ze ook?
     
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Bart,

    Dank voor je aanvulling en tip wat betreft de kledij van de Duitse troepen in Stalingrad. Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om nog wat bij te leren, niet? :wink:

    Wat de verkoop van de diorama's betreft moet ik je helaas teleurstellen: ze zijn niet te koop hoor :D

    Misschien is dit een troost: de 3 diorama's die hier gepost zijn (Bastogne, Afrikakorps en Stalingrad) zijn nog maar het topje van de ijsberg.
    In de (nabije) toekomst zal ik zeker nog foto's plaatsen van andere scenes uit de 2de wereldoorlog.

    Groetjes,

    Droop
     
  8. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Cool!
    Dan verzamel ik gewoon de foto's :D

    Een goede bron over het duitse leger aan het Oostfront zijn de boeken van Sven Hassel: (autobiografische-) verhalen van een deense soldaat in duitse dienst die zelf aan het oostfront vocht...
     
  9. Jurrie

    Jurrie Guest

    Hey man!

    Dat ziet er inderdaad niet mis uit.

    Ik vind je figuren goed geschilderd en de "bebouwing en bebossing" ook mooi:D. Jammer dat we er niet heel erg veel van kunnen zien.

    Ik heb ook nog wel een minpuntje/tip...hij is wel erg vol he :O. Ik denk dat als je er iets minder spul op zet, dat dan het model zelf + de ondergrond beter naar voren komen!

    Super(Y)

    Jurrie
     
  10. Jurrie

    Jurrie Guest

    Nog iets *miereneukerigs* dit keer

    Op de laatste foto zie je dat de rupsband aan de onderkant van de Panther niet helemaal oke zit..

    *maar dat zou mij niet extreem veel meer boeien in dit geval..zet er wat leuks voor ofzo*

    Jurrie
     
  11. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
    hoi droop.

    jij kan er ook wat van hoor echt zeer mooi gemaakt :D
    mijn complimenten voor de diorama's die je gemaakt hebt ook een geduldwerkje.
    prachtig :thumbsup:

    johan
     
  12. JOSH

    JOSH Guest

    Ik wilde je een tip geven over de figuren die je geschilderd hebt. Ik schilder de gezichten altijd met olieverf i.p.v. Enimal verf, want dan lijken ze iets echter. het is maar een tip
     
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hallo Josh,

    Eerst en vooral hartelijk welkom op het forum.

    Hartelijk dank voor de tip. Ik ga deze zeker eens uitproberen. :D
    Heb je soms foto's van jouw figuren?

    Groetjes,

    Droop
     
  14. Leipieo

    Leipieo Guest

    Hey Droop!

    Ik heb ook nog een tipje. Ik heb een lange tijd Warhammer gespaard en daar heb ik ook wat verf-ervaring aan opgedaan.

    Om de details van vooral je troepen (uniformen, gezichten etc) beter uit te laten komen, verfde ik meestal eerst alles een basiskleur (bv een donkerblauwe jas), vervolgens brushte ik met een lichtere tint blauw (met de verf droof-gewreven op een stukje keukenrol oid... er blijft dan altijd een heel klein beetje verf aan je kwastje zitten) net zo lang over het te verven deel, zodat de uitstekende deeltjes (de vouwen in jassen bjivoorbeeld) die lichtere tint zouden krijgen. hierdoor krijg je een soort high-light effect dat de diepte in je figuren beter weergeeft (je kan zelf kleuren gebruiken die neigen naar wit-creme)

    Om het geheel af te maken gebruikte ik meestal donkere wash-inkt (soort Olieverf zoals Josh al noemde). Héél dunne inkt die netjes in alle kiertjes (en bijvoorbeeld weer de plooitjes van de jas) loopt, zodat je een verbeterd schaduw effect kan creëren.

    Vooral op zichtbare lichaamsdelen zoals handen en gezicht werkte dit vaak erg goed. Natuurlijk gebruikte ik daar "vlees" kleuren voor met een niet al te donkere wash-inkt.

    Heb geen idee of je deze methode wel eens gebruikt hebt of gebruikt (kan t niet zo goed zien helaas), maar het is een aanrader om het eens te testen. Na wat oefenen krijg je zeer mooie resultaten.

    Kan je misschien foto's posten die echt close-up zijn gemaakt van de troepen? Zou wel hip zijn denk ik.

    groetjes en succes met je prachtige hobby!

    Bas
     
  15. JOSH

    JOSH Guest

    Hoi Droop

    Binnenkort zal ik enkele foto's van mijn diorama's op de site zetten. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

    josh
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Bas:

    Die verftechnieken ken ik inderdaad maar ik moet zeggen dat ik ze nog niet zo uitgebreid op mijn figuurtjes heb toegepast.
    Ik zal eens enkele close-up fotootjes nemen maar doordat mijn vrouwke nu in het hospitaal ligt zal dit nog eventjes op zich laten wachten want nu is het maar van rap-rap dat ik eens op het forum kom kijken.
    Heb je soms ook fotootjes van jouw figuurtjes? Ik hoop het, want je hebt me nu wel zéér nieuwsgierig gemaakt naar het resultaat van jouw verftechnieken.

    @ Josh:

    Joepie: ik kan nu ook eens eindelijk genieten van de bouwkunsten van een collega-dioramabouwer :D .


    Groetjes,

    Droop
     
  17. Leipieo

    Leipieo Guest

    Hey Droop,

    Heeft even geduurd, maar hier mijn antwoord: nee, heb helaas geen foto´s van mijn modellen. Zal eens kijken of ik mijn modellen kan ontstoffen voor foto´s :wink:
     

Deel Deze Pagina