stand van motor?

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Ik heb gelezen dat je de motor van een brandstof model een beetje naar rechts en een beetje naar onder moet richten,maar hoe weet ik hoeveel ik dat moet verdraaien? Hoe doen julie dit?

greetzz

Ik heb eigenlijk nooit nadelige situaties wat betreft motorloop ondervonden bij welke positie van de motor dan ook. Je kan dus gerust de motor draaien op een manier die voor jouw gevoel het best bij het model past. Denk dan aan olie die tussen de vleugel en romp kan komen en een fraai gezicht en olie die je niet van de uitlaat terug wilt laten lopen in de motor etc. etc.
Wel is het natuurlijk zo dat een model in de langsrichting gebalanceerd moet zijn. Als je de motor op, acht uur hebt staan en de uitlaat op vier uur (van voren gezien) dan is die langs stabilisatie al voor een groot deel geregeld. Misschien is dat bedoeld met de tip van een beetje naar links en naar onderen.

Op mijn colibri is heeft de standaard een lichte afwijking.
Dit is volgens mij omdat door het draaien van de prop hij een lichte afwijking heeft. Dit is volgens mij niet zo erg op een modelvliegtuig :?:

Groeten laurens

Motordomping en zijtrek staan bijna altijd op de bouwtekening aangegeven. Is dit niet het geval dan kun je 2 dingen doen.
1. je neemt de gok en hoopt dat alles op 0 moet staan.
2. je zet allebei op een redelijk veilige marge bijvoorbeeld 1 of 2 graden van beide.
Dit natuurlijk alles met het risico dat je dit misschien na de eerste vlucht weer moet veranderen.

Sitting Duck,
Sorry, waar was ik met mijn gedachten. Ik had op een of andere manier het idee dat je het had over de draai-ing om de langs as van de motor. Sorry mijn antwoord had daarop betrekking maar slaat verder nergens op in relatie tot jouw vraag.

hehe ,is niet erg want nu weet ik ook weeral dat je de motor om zijn as mag draaien zoals het je uitkomt .
Ik heb een model gekregen van iemand dat half af is(romp en vleugel is af),het ligt al zo lang op zijn zolder dat hij niet meer weet wat voor iets het is,ik denk een telemaster. :lol:
Nu als ik de motor er in steek dan is die helemaal omgeven door houtwek zodat ik er niet aan kan om bv een plug op te zetten,of te choken,onderaan is er wel een gat maar die is voor de uitlaat bedoelt.
Kan ik geen stroomdraadjes leggen naar de plaats waar ik de plug normaal gezien moet opzetten,zodat ik alleen op de draadjes maar ff stroom moet zetten?
En choken?
Mischien een benzine motor nemen?

tnxxx

Stand Motor

Stand van de motor speelt wel een rol bij het vlieggedrag. Te veel naar rechts bijvoorbeeld doet het toestel afwijken naar rechts. Staat je motor te veel naar beneden gericht en je gooit het gas dicht dan lijkt het toestel in de lucht een sprongetje te maken. Als er geen richtlijnen staan op het plan dan moet je je toestel af stellen aan de hand van het vlieggedrag. Kost een beetje moeite, maar het resultaat is dat je een stabiel en goedmoedig vliegend toestel krijgt.

motorzijstelling
Door het motorkoppel en in mindere mate ook door de asymmetrische luchtstroom die langs de romp en ook langs het staartvlak en het hoogteroer ontstaat, zal het toestel de neiging hebben naar links te willen. Het toestel zal nl. door de reactie op het motorkoppel een tegengestelde draaiing willen uitoefenen. Door nu de motor iets onder een hoek naar rechts te zetten zal deze fout opgeheven worden.

motordomp
Wanneer de vleugel een grotere instelhoek heeft dan 1 - 2 graden, dan zal het model ook tijdens horizontale vluchtgedeeltes de neiging krijgen constant te willen stijgen afhankelijk van de snelheid; door nu de motor onder een bepaalde neerwaartse hoek te plaatsen waardoor de as van de propeller iets naar beneden wijst en deze het toestel a.h.w. omlaag trekt, zal dit effect min of meer opgeheven worden.
Bron; Vliegen met modelvliegtuigen, JJ Melchior

Wanneer van toepassing is motorzijstelling en motordomp aangegeven op de handleiding van het vliegtuig.

uit deze boek heb ik het gelezen :lol: maar nu had ik eens graag geweten hoe dat jullie dit in de praktijk toepassen ,en welke truukjes jullie hiervoor gebruiken.

sitting duck zei:
hoe dat jullie dit in de praktijk toepassen ,en welke truukjes jullie hiervoor gebruiken.

Je monteert de motor op een motorsteun of schot. In het geval van een motorschot kun je dit schot iets scheef plaatsen (door er rekening mee te houden tijdens de bouw van de doosconstructie van de romp). Sommige motorsteunen hebben vanzichzelf al een bepaalde afwijking, dan kun je de steun gewoon op een neutraal schot plaatsen.

Zoals al een aantal keer gezegd; de mate van afwijking hangt af van het type vliegtuig. Dus hierover is niet veel te zeggen.

nu zie ik net dat jij ook melchior heet ben jij de zoon dan van de schrijver van het boek? :roll:
is een intressant boek ik heb er veel van opgestoken maar ben dan ook nog maar een beginner he.

sitting duck zei:
ben jij de zoon dan van de schrijver van het boek
klopt,
en deze vraag bewijst maar weer dat niet alles uit een boek te leren is, het clubverband is nog steeds heel belangrijk, ook voor en tijdens de bouw van een vliegtuig...je krijgt dan persoonlijk advies ook over dit soort praktische vraagstukken

Bij het bepalen van de domping spelen twee factoren mee:

1) Toename van de lift bij een toename van de vliegsnelheid
2) trekkracht-as ten opzichte van het aangrijpingspunt van de weerstand; een model met een laag geplaatste motor (parasoldekkers of hoogdekkers met een hoge romp) hebben hierdoor aanzienlijk meer domping nodig dan bijvoorbeeld een laagdekker; zelfs al zijn de overige maten gelijk.

verder geldt: hoe krachtiger de motor in relatie tot het model hoe meer vermogen er vernietigd moet worden = hoe meer domping er moet worden toegepast.

Zijwaardsstelling is compensatie voor het feit dat de lucht niet rechtlijnig achter een propeller naar achter beweegt maar in een soortement van spiraal. meer naar achter 'botst' deze lucht weer tegen onderdelen van het model aan en leveren zo een reactie op. Bij de doorgaans door ons toegepaste draairichting betekent dit van bovanaf gezien dat de luchtstroom aan de bovenkant van het model van links naar rechts over de romp heen gaat; aan de onderkant teggen gesteld. Doordat we aan de bovenkant altijd wat meer oppervlak hebben (in de vorm van een kielvlak) betekent dit dat bij volgas in een stijle klim de staart van het model wat naar rechts wortdt geduwd en het model dus naar links giert. Als compensatie wordt de motor dan vaak wat naar rechts geplaatst: meer gas geven = meer last van de spiraal-afstroming maar ook meer compensatie. Het moge duidelijk zijn dat een andere maat propeller (meer/minder spiraalsgewijs afstromen) hier eveneens invloed op heeft.

Waarden die worden meegegeven door bouwdoos fabriekanten of ontwerpers moeten dan ook meer als aanwijzing worden gezien dan als absolute richtlijn: de werkelijke waarden kunnen alleen in de lucht/praktijk worden bepaald.

Vraagje, en als ik 3 motoren en propellers heb, (Fokker F.XX) moet ik dan ook rekening houden met dit fenomeen? let wel, alle 3 de motoren draaien dezelfde kant op (met de klok mee)

Mocht dit wel nodig zijn, en er is als voorbeeld 3 graden nodig, koet ik dan alle 3 de motoren 3 graden omzetten of elke motor 1 graad (x3 is natuurlijk 3 graden in totaal)

Ik heb een 2 motorige kist gebouwd met een enkele staart.
de staart zat niet in de propwind dus!
Ik had bij deze kist wel down thrust maar geen side thrust nodig.

Dit klopt met bovenstaande verhaal:

Downthrust is nodig om extra lift van de vleugel bij hoge snelheid te compenseren.
Dus hoe meer lift het profiel geeft en hoe meer vermogen, dan ook meer down thrust
bij een 3 motorige kist moeten alle 3 motoren dus down thrust hebben, zeker bij een Fokker FXX, hoogdekker met dikke vleugel (=veel lift)
Side thrust is in feite alleen nodig om de middelste motor te compenseren.
alleen de middelste motor heeft het kielvlak in zijn stroming en wil de kist dus linksom drukken.
Je hebt dus de keuze:
1) alleen de middelste motor side thrust geven
2) alle 3 side thrust maar dan 1/3 van de normale side thrust

Succes Willem

Back