Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De bom weegt met afwerpinrichting en servo maar 100 gram.
Dat moet dus geen probleem zijn voor een EZ*.
Lastiger is dat je wel een bescherming moet hebben tijdens de landing.
Je zult dus een soort landingsgear moeten maken naast het afwerpmechanisme.
Als je land op het afwerpmechanisme zal dit snel kapot gaan denk ik.
Groeten Willem
Vrijdag testgevlogen met de "bom".
Ik had eerst het probleem dat de Saito niet wilde blijven lopen, 10 seconden na de start stopte de motor!
Oorzaak bleek dat de motor geen brandstof kreeg omdat de druknippel op de uitlaat verstopt zat met een soort gele "hars" ik denk dat dit verharde olie is (Klotz).
Toen ik de nippel doorgeprikt had, de prop was ongeveer 2 mm rond en ook 2 mm lang, liep de motor weer prima.
Het vlieggedrag is niet merkbaar anders met of zonder bom en in de lucht is de bom ook nauwelijks te zien.
Ik was eerst bang dat ik de bom in de start verloren was!
![]()
De bom op 10 meter boven het veld afgeworpen en hij kwam netjes neer.
hij viel op de grond in 2 delen uiteen.
de bom bestaat uit 3 delen:
2 plastic helften die met 4 pennentjes aan elkaar zitten.
1 zachte rubber neus die hierop geklemd zit.
Ik vloog zonder de rubber dop, omdat ik vrij zeker ben dat je deze verliest op een brandstof kist.
Op de Lazy Ace zit de bom achter de uitlaat en is na 1 minuut vliegen al baggervet van de olie.
Dan blijft die dop dus niet mer zitten!
Je kunt de bom dus ook vullen met poeder wat vrijkomt als hij in 2 delen uiteenvalt.
Bij de 2e vlucht viel de bom weer netjes op het grasveld maar kwam door de wind waarschijnlijk op zijn zijde neer, resultaat een stuk van de neus af en 1 pennetje afgebroken.
Ik denk dus dat die rubber neus echt nodig is, maar niet werkt op een brandstofkist.
Ik heb nu de bom gelijmd, maar nog niet de verf bijgewerkt.
Nu kan de bom dus niet meer in 2 delen uiteen vallen.
Ik denk dat het verstandig is de neus met lijm te verstevigen, bijkomend voordeel is dat de neus dan ook zwaarder wordt en de bom dus stabiler valt.
Ik had vorige week al een extra bom besteld (zijn nu 9,99$ met afwerpmechanisme!) dus ik kan deze gebruiken voor experimenten.
Zaterdag kon ik niet vliegen en zondag onweer voorspeld, moet dus nog even wachte met die experimenten....
Groeten Willem
Lijkt wel een zielig klein motortje op die grote kist.