Standaard servo aansluiten

Voor een Hovercraft project wil men mij het volgende verkopen:

Motor: Graupner Speed 600 7.2V
Accu: 7 pack Sanyo Cadnica 1.2V 1700mAh
Regelaar: Robbe Rokraft 100 uP 15/20A 5...10 NC

Volgens info hoef ik niet nog eens voor voeding voor de ontvanger zorg te dragen. Regelaar is met BEC.

Kan ik voor het sturen een willekeurige servo aansluiten op de ontvanger bijvoorbeeld de Hitec HS 311. :?:
Dit i.v.m. voltage accupack en voltage van de servo.

Een beginnende bouwer

De regelaar heeft een bec-systeem (battery eliminator circuitry). De ontvangeraccu is dus inderdaad overbodig.

Dit bec-systeem geeft via het servosnoer een gestabiliseerde 5 Volt spanning aan de ontvanger en daarmee dus ook aan de servo. Elke servo kan dus aangesloten worden.

De enige beperking is het aantal servo's en de stroomopname van alle servo's gezamenlijk. In dit geval is dus niet aan de orde.

Zeg,

een speed 600 7,2V op 7 cellen, het hangt er natuurlijk vanaf wat propeller hier ip staat maar die motor zou wel eens serieus wat stroom kunnen trekken (20 A or meer ?)

let erop dat de cellen en de regelaar het aan kunnen, weet je niet hoeveel stroom je hebt... je kan altijd proberen zonder regelaar (let op de vingers he !) en dan weet je het direct.

waarom die rocraft eigenlijk ? Ga je de motor voor en achteruit laten draaien. Als het gewoon voor het luchkussen is, zou je wellicht beter een VEEL goedkopere vliegtuig regelaar kopen.

Patrick

Bedankt voor de reacties maar het roept toch weer een vraag op:

Stel de motor trekt 10A.
Hoe weet ik nu dat de accu dit aankan
Het is een : 7 pack Sanyo Cadnica 1.2V 1700mAh

Oftwel moet er verder iets op de accu staan wat hij aankan of hoe is het rekensommetje.
Heb reeds het stukje gelezen van Ernst Grundman maar kan ik niet alles uithalen.

Wie kan een beginnend bouwer helpen met deze materie.

Yo

Hopelijk kan ik je hierbij een beetje helpen en als mijn stroomtheorie van school mij niet in die tussentijd verlaten heeft :oops:
(Het is al eventjes geleden dat ik deze theorie nodig heb gehad :teacher: )

1700 mAh => 1,7 Ah (Zeg me maar als ik het mis heb hoor)
Dus in theorie (schrijf het erbij) zou ge in totaal zo'n 1,7 A voor 1 uur uit de batterij halen.
Ge kunt ook meer stroom uit je batterij halen, maar dan is de tijd dat die stroom kan geleverd worden, korter.

Als ik het niet mis zou hebben zou je voor ongeveer bij een stroomverbruik van 10A zo'n dikke 15 min kunnen varen.

PS:Jongens, mij niet afschieten :sniper: als ik het mis heb hé :pim:

Rambo,
Je theorie klopt helemaal. Alleen is de praktijk net even anders. De getallen die de fabrikanten opgeven zijn meestal gebaseerd op het ontladen van de accu in 20 uur! Met andere woorden als jij die 1,7Ah accu gaat ontladen met 0,085A dan duurt het 20 uur voordat hij leeg is.
Sommige fabrikanten geven deze getallen ook wel eens op bij een ontlading in 5 uur. Dus als jij de accu met 0,34A ontlaad dan duurt dat 5 uur!
Maar nu als je de accu met (veel) hogere stromen gaat ontladen, 10A zoals jij voorstelt. Helaas klopt het dan helemaal niet meer en mag je blij zijn als je net aan 10 minuten zal halen. Het probleem is namelijk dat hoe sneller je de accu ontlaadt hoe minder capaciteid tot je beschikking staat. Dit is nu eenmaal zo en daar kunnen we niets aan veranderen.
Lees DIT (lange) stukje eens door daar staat een heleboel in met betrekking tot NiCad accu's.

zeg, zijn dat deze : http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdf/KR-1700AU.pdf batterijen ?

nog nooit met gewerkt, maar die grafiek van snelle ontlading spreekt van 8It, ik denk 8 x capaciteit ?

da's dus 8 x 1,7 a = 13.7 A max

als dat echt de max is dat je uit die batterijen kan halen... welleuh ... da's niet een batterij die ik op een speed 600 met vliegtuigpropeller zou hangen. veel te weinig naar mijn zin, meer iets voor een speed400.

speed600's direct aangedreven met props worden meestal met SubC cellen gebruikt. (of Lipo).

weeral, waarop die speed600 ? aandrijving of luchtkussen ?

Patrick

Back