Leuk filmpje , in je vorige tip zeg je schroef naar achter dus niet onder de boot . Maar hoe ver mag / moet de schroef as uitsteken en dan hebben we ook nog de hoek . Ik zat er aan te denken om een brushless zetje erin te sleutelen met een 3s lipo maar als dit niet heel veel gaat uithalen kan ik beter voor rond de €200 een leuk bootje kopen .
Ik heb een NQD speedboat omgebouwd naar Brushless Koste mij ongeveer 100€ om hem klaar te maken. Schroefas had ik zelf gemaakt,maar die kun ook gewoon kopen. Schroefas mag/moet 12% van de romp lengte uitsteken. Althans dat had ik aangehouden. Werkte perfect. Als je een 3650 of 3660 motor aanhoud op 3 of 4S kom je denk ik een heel eind. Hoek van de as moet je zo aanhouden dat deze (als de romp met de bodem op een vlakke ondergrond ligt) ongeveer 2/3 mm vrij blijft. Ook moet de as niet precies in het midden van de spiegel zitten. Iets rechts uit het lood (2 tot 4 mm) is beter ivm de schroefwerking. Schroefas wil/kan ik wel voor je maken. Gr eddy
Hoi Eddy . Ik plaats nog een paar foto ‘s van een brushless motor en regelaar die ik kan overnemen wil je er even naar kijken of dit wat is ?. Verder is de romp 60x21.5 cm , de aandrijfas ligt nu in de kiel van de boot in een bocht . Als er een langere aandrijfas in moet zal de motor bevestiging ook veranderd moeten worden en een langer roer . Ik zelf ben eigenlijk best benieuwd wat de snelheid zal zijn met de boven genoemde motor . Groet Rik Groen
Kan niet goed lezen hoeveel kV de motor is. 2400?? Staat er op?? Op 3S moet de romp de 50/60 km/H wel kunnen halen. Is goed spul wat je kunt overnemen. Er is altijd beter hoor, maar om te beginnen is dit ruim voldoende. Lijkt mij een 3650 motor. Gr eddy
Hallo Rik. Heb het even nagezocht. Het is een 2842-2800kv motor met vaste koelkop. Het is een outrunner motor en deze zijn qua koppel gunstiger dan een binnenloper. Denk dat het wel voldoende is voor je romp. Motor heeft Max 40A dus hij moet wel werken. Even de zaken duidelijk. 2800kv x 11V(3S)=30,800rpm onbelast. Onder last iets van 25,000rpm met een 24mm prop. Je koeling moet zeer goed in orde zijn, wil het zaakje koel blijven, als je kiest om de aandrijving zo te laten als het is. Een oppervlakte aandrijving heeft veel minder weerstand en daardoor blijft alles een beetje koeler, en heeft de motor het een stuk makkelijker. Gr eddy
In 1 van je eerste foto’s kun je een stukje in de as koker kijken. Klopt het dat er daar geen “liner” in zit. Deze teflon liner is heeeel belangrijk. Deze voorkomt namelijk dat de flex as gaat zwabberen in de koker. Ook is de afstand naar de motor veel te groot. Denk dat het motorspant wel op de goede plek zit. Hier kun je Brushless zo weer tegen aan zetten. Wat is de diameter van de flexas. De Brushless heeft de kracht om de as te doen breken. Gr eddy
Hoi Eddy . Bedankt dat je er zoveel tijd / uitzoekwerk aan besteed . Er zit geen liner in die ga ik regelen en dan eerst eens proberen met de nieuwe motor / regelaar . Verder op het net nog wat gezocht naar hoever de schroefas onder de boot uitsteekt . De schroefassen zijn wel allemaal recht in een lijn , mijn huidige situatie is dus lang niet ideaal .
Vier eenvoudige manieren voor het bepalen van Kv www.bavaria-direct.co.za → Motor constants → Kv (velocity konstant) Opgenomen stroom en vermogen zijn evenredigemet derde macht van Kv, daardoor hebben kleine verschillen in Kv veel grotere effecten dan je zou verwachten. Een 10% (1,1) hogere Kv resulteert een 33% (1,1³) hogere stroom. Verdubbeling van Kv verachtvoudigt (2³) de opgenomen stroom. Kv zegt niets over het max. vermogen en max.stroom van een motor. Het geeft aan hoe snel een motor wil draaien bij bepaalde spanning. Of de motor dat ook kan, is afhankelijk van max.stroom en max.vermogen. Kv is een eigenschap, gemeten in rpm/volt, zoals de eigenschap massa uitgedrukt wordt in kg.
Een onderwaterschroef heeft minder spoed, dus de motorbelasting blijft hetzelfde als een hydro aandrijving.
Goedendag . Welk type 3s lipo’s raden jullie mij aan , ik heb nu ook een brushless motor voor mijn traxxas bandit het zal mooi zijn als ik de accu voor boot en auto kan gebruiken . Gr Rik .
Denk dat je auto 1x een 2S lipo kan bergen. Mijn zoon heeft ook een bandit gehad maar weet niet meer hoe het zit. Een 2S zal niet genoeg zijn voor je romp. Wat wel kan is 2X een 2S lipo in serie in de romp zodat je 4S krijgt. Los kun je ze dan gebruiken voor de bandit. Gr eddy
Ik heb het nagekeken en de traxxas kan een 3s lipo aan , vandaar het mooi zal zijn als ik de lipo kan combineren met de boot .
Door gescheiden gebruik krijgen de 2s pakketten verschillende ladingstoestanden. Het is daarom zaak beide pakketten telkens los van elkaar laden. Pakketten niet in serie schakelen, 4s, tijdens laden.
Als er 3S in past gaat die wel heeul hard die traxxas. Komt wel weer mooi uit met de boot. Denk alleen niet dat er een grote lipo in de auto past. Voor je boot moet je wel iets van uithoudings vermogen hebben. 3500 tot 4000Mah Is denk ik wel wenselijk. Gr eddy
Hoi Eddy . Het bootje voor me zoontje is zo goed als klaar , daar zit in de traxxas 12t motor met een 8.4 volt accu en Xl-5 regelaar. Om de motor zit nu een koelspiraal het werkt goed de snelheid is voldoende voor een 10 jarige . Alleen ligt de boot wat diep achter over , ik denk dat de zware accu wat naar voren moet testen dus !! Mijn boot is een ander verhaal zeker als de aandrijfas veranderd moet worden enz . Welke 3S lipo accu ik moet hebben weet ik echt niet maar de maat van de traxxas auto gaat bepalend worden . Ik heb het nog even nagekeken de 3s lipo is geschikt voor de traxxas auto en gaat dan over de 100 km ( dat hoeft ook weer niet maar wel gaaf ) Maar als ik er voor de boot een moet kopen kan ik mooi combineren met de auto . prettig weekend Eddy Groet Rik
Motorstroom loopt op met kwadraat van spanning. Door van 2s naar 3s te gaan, wil stroom met factor (3/2)² = 2,3 stijgen, meer dan een verdubbeling. Kunnen accu, regelaar, motor en bedrading dat aan? Handig stroomtabelletje voor 'celletje erbij' motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning En ook belangrijk, minder gas geven wanneer stroom te hoog is, maakt leven van regelaar nog moeilijker. If current at wide open throttle (WOT) is too high for the controller then reducing throttle to get current below ESC max.current is not a good idea. It is even harder on ESC than to keep overamping at full throttle. Better to prop down a bit to reduce current. See: Explanation by Bruce Abbott: looking for a 6S small motor. Ideas? - Page 2 - RCG Martyn McKinney, Steve Neu and Bruce Abbott wrote some clever answers in this thread, also addressing input capacitor temperature and why life is easier on a controller at WOT (wide-open-throttle): ESC efficiency questions - RCG