Standaard speedboot upgrade

Discussie in 'Speedboten' gestart door Rik, 17 feb 2019.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is natuurlijk de mooiste manier van tunen: 'celletje erbij' (voor mooi == makkelijk). Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als alles zo makkelijk was. 'Celletje erbij'' kàn. Wordt de setup heet, dan kleiner proppen (en/of lagere pitch).
     
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Rik.

    Wat voor 3S lipo je kunt gebruiken in je auto ligt aan het Max formaat wat in de auto past. BrxHxL. 3500mah is kleiner dan een 5000mah.

    Dit zul je moeten opmeten.
    Uiteindelijk zal het allemaal wel gaan werken, maar het is uitzoeken en uitmeten. Let ook even op de C waarde van de lipo’s. 15C of 20C is te laag. Ergens boven de 30C zit je in de safe range. Hoe hoger de C waarde des te meer vermogen kan de lipo leveren. Is belangrijk voor de levensduur van je lipo’s.
    Te lage C waarde resulteert in te hoge themp in je accu’s.

    Gr eddy
     
  3. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Hoi Eddy .

    Binnenkort pak ik de draad weer op , voor mijn bootje de onderdelen bij elkaar zoeken .
    Dat gaat een heel gezoek worden .
    Hou je op de hoogte .
    Gr Rik
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
  5. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Even een update .
    Vandaag het bootje aan me zoontje gegeven super blij mee ( papa ook ) alleen wordt de 8.4 volt accu erg warm met de 12t traxxas motor
    Voor mijn bootje het ik de brushless motor en een 3slipo accu nu nog een andere schroef as en roer .
    Ik zoek een schroef as van 30 cm en een lang roer .
    Waar kan dit het beste kopen ?

    Groet Rik
     
  6. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Vanavond voor het eerst gevaren met mijn bootje, de brushless set en langere schroefas ingebouwd .
    Maar de snelheid viel mij echt tegen de boot maakt veel toeren maar weinig snelheid de boot van mijn zoontje gaat harder ( deze schroef zit helemaal onderwater ) zal het aan de prop liggen of de hoek van de as ?

    Groet Rik
     
  7. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    1736AED0-B242-409C-8AC1-52092A70BAF9.jpeg 9DC612AE-ADA9-4CF8-98BA-7036BF151C63.jpeg D3CDA596-19EE-40A4-AB71-968EC4490CBC.jpeg Hierbij een foto’s van de huidige situatie .
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rik,

    Vertel even wat er precies ingebouwd zit en welke lipo je gebruikt.
    Met een 2800Kv motor op 3S (bijvoorbeeld) zit je rond de 27500 toeren onder last, dat zou voor een boot van 60 cm gemakkelijk goed moeten zijn voor 50 km/h, e.e.a. afhankelijk van de gebruikte prop en de afstelling van de aandrijving, met name de hoogte van de schroefas en de hoek ervan.

    Als ik op je tweede foto een lineaal op het scherm houd, parallel aan de kiellijn (als dat de kiellijn is tenminste), dan zit de schroef bijna voor de helft boven die lineaal.
    Zonder te weten welke prop er achter hangt, zegt dat niet zoveel, maar als 'ie kleiner is dan Ø 40 mm, dan kan het best zo zijn dat er te weinig prop in het water is zodra de boot opglijdt, dat zou de hoeveelheid toeren gecombineerd met weinig snelheid kunnen verklaren.

    Mogelijke oplossingen; schroefas lager (strut laten zakken) óf een grotere prop monteren.

    De laatste oplossing is niet de handigste, want als je niet in plané vaart is er veel meer prop in het water wat het leven moeilijk maakt voor de motor, regelaar en lipo.

    Groeten, Jan.
     
  9. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Hoi Jan .

    Het is inderdaad een 2800kv motor ik gebruik een 3500 60C 3S lipo .
    Als je een liniaal op de kiel van de boot hou dan ligt de as 2 mm hoger als de kiel in de verlengde .
    Het hard van de prop zit op 6 cm van de spiegel ,Deze tips kreeg ik hier op het forum .
    Zelf heb ik het idee dat de prop lager moet , maar goed zeker weet ik het niet .
    De prop die er nu op zit is een 34 mm.

    Groet Rik
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rik,

    Een 34 mm prop is aan de kleine kant voor een 60 cm romp, ik zou eerst eens groter proppen vóór je met de hoek en hoogte van de strut gaat spelen. 36, 38, 40mm, enz., props tot de motor te warm word tijdens een vol gas run van een paar minuten.
    Dan één maatje kleiner nemen.

    En ja, bij een borstelloze motor mag je de prop groter nemen dan de diameter van de motor.
    Je zit niet zomaar op een opgenomen vermogen van 600W...

    Groeten, Jan.
     
  11. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Hoi Jan .

    Ik DIV maten prop’ s bestellen en gewoon testen .
    Bedankt voor je info en je hoort van mij .

    Groet Rik
     
  12. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Ik heb contact met Toemen modelbouw gehad , kreeg ook geen duidelijk antwoord .
    Ook geen duidelijkheid over de hoek van de schroefas .
    Als de prop’s binnen zijn gewoon testen dus .

    Groet Rik
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rik,
    Jammer genoeg zijn de modelbouwwinkels die (ook) verstand hebben van speedboten (erg) dun gezaaid, persoonlijk ken ik er maar één in Nederland.

    Ik zou de as recht zetten (niet het eind omhoog laten wijzen, zoals het op de foto's lijkt) zodat een grotere prop de boot niet gelijk op de laatste centimeters van de romp laat varen, dat is niet goed voor je bloeddruk...
    Vervolgens met grotere props gaan testen, waarbij je de temperatuur van motor, regelaar en lipo in de gaten houdt, zeker met dit warme weer is een waterkoeling een stuk minder effectief.

    Groeten, Jan.
     
  14. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Hoi Jan .

    De as loopt nu 2 mm hoger dan kiel van de boot en gewoon recht niet omhoog of naar beneden .
    Ik heb DIV prop ‘s via allie express besteld even afwachten dus .

    Groet Rik
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rik,

    Heb je daar ook een linkje naar?
    Als ik zoek naar plastic props op Aliexpress, vind ik zelden wat...

    Groeten, Jan.
     
  16. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Hoi Jan .

    Ik heb er een screenshot van gemaakt .
    Maar het is inderdaad moeilijk te vinden .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rik,
    Heb je geen link? Aan een screenshot kan ik weinig zien, afgezien van het feit dat je hiervan waarschijnlijk (ook) niet gelukkig zult worden, veel te dik met afgeschuinde leading edge, dat is geen prop, het lijkt er alleen maar op...

    Even afgezien van de as maat, dit lijkt een stuk beter:
    https://nl.aliexpress.com/item/3263...9.0&pvid=cbc807e5-8324-4b2b-ac3d-6a7608fca663

    Voor een Ø40 mm dogdrive prop kun je gewoon in Bussum terecht:
    http://www.2brothersrc.com/?option=...category_id=282&virtuemart_manufacturer_id=22

    Laat me even weten welke maat je schroefas heeft, dan kan ik even mee zoeken naar iets passends.

    Groeten, Jan.
     
  18. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
  19. Rik

    Rik

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Schagen
    Hoi Jan .
    Eindelijk me prop’s binnen , ik heb DIV prop’s geprobeerd 36,38,40 .
    Nou valt de snelheid erg tegen de boot is erg onstabiel en kantelt heel snel in denk dat de trimkleppen te klein zijn .
    ( foto 2 )
    Ik heb motor in gebouwd in me andere bootje ( foto 1) hier is echter niet mee te varen de boot stijgt bijna op en gaat super hard en kantelt heel snel net zoals het andere bootje .
    Ook hier denk ik dat de trimkleppen veel te klein zijn kortom hoe ga ik de vaar eigenschappen verbeteren ?

    Groet Rik
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rik,

    Dat is wel héél weinig concrete informatie/foto's/video...
    Welke prop heb je geprobeerd en met welke prop krijg je het cryptisch omschreven vaargedrag? "boot is erg onstabiel en kantelt heel snel in"

    Welke motor zit er nu in de boot met de onderwaterprop, welke prop heb je gebruikt en op welk Voltage vaar je er mee?

    Als het kan, maak eens een filmpje waar je grote ovalen vaart met ruime bochten, zodat je op het gas kunt blijven, natuurlijk een filmpje per boot, met vermelding van de relevante parameters.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina