standaard voor de billing boat BANCKERT

goedenavond

wie heeft er voor mijn een tekening, foto's, informatie over een standaard voor de banckert of zijn er andere suggesties om een standaard te maken hiervoor.

alvast bedankt.

gr. harmjan

hallo harmjan

dat kan je het beste vragen aan de banckert bouwers hier op het forum
ik dacht normaal dat op het plan de stukken van de standaard mee afgedrukt waren ???

gr raf

ja het zal best op de tekening staan maar ik heb de banckert gebouwd gekregen en ik heb hem omgebouwd tot varend model dus vandaar er zat ok geen standaard bij

hallo harmjan

dat kan je het beste vragen aan de banckert bouwers hier op het forum
ik dacht normaal dat op het plan de stukken van de standaard mee afgedrukt waren ???

gr raf

Bij mij geloof ik niet:confused: of ik zal nog eens kijken:p

GR. David

Maak van karton een malletje aan de buitenzijde van het model.
Eentje aan de voorzijde, eentje aan de achterzijde.
Hoeft maar één helft.
Dan kopieren zodat je een complete ondersteuning van de buitenzijde van de romp hebt.
Overnemen op hout of multiplex (1 cm dik) en zagen maar.
Als dat af is, beide stukken op een stevig stuk multiplex lijmen/schroeven en goed in de lak zetten.
Wanneer die droog is, de binnenzijde van de standaard op een paar plaatsen voorzien van zelfklevend vilt (stootdoppen voor deuren bijvoorbeeld).
Een mooi naamplaatje er op, en klaar is de standaard.

Maak van karton een malletje aan de buitenzijde van het model.
Eentje aan de voorzijde, eentje aan de achterzijde.
Hoeft maar één helft.
Dan kopieren zodat je een complete ondersteuning van de buitenzijde van de romp hebt.
Overnemen op hout of multiplex (1 cm dik) en zagen maar.
Als dat af is, beide stukken op een stevig stuk multiplex lijmen/schroeven en goed in de lak zetten.
Wanneer die droog is, de binnenzijde van de standaard op een paar plaatsen voorzien van zelfklevend vilt (stootdoppen voor deuren bijvoorbeeld).
Een mooi naamplaatje er op, en klaar is de standaard.

Bedankt Roel voor de goede tip!

Gr.David

Heb nog iets gevonden , is uit de manual(goegelen op banckert manual pdf, is ook al door Frderic gepost,) uitvergroot en gecorrigeerd kan je de tekening als negatief voor de vorm van de steunen gebruiken. Dan standaard maken vogens "methode Roel" bijv. , zo komen de steunen precies onder de 2 hoofdspanten, wel de afstand tussen de hoofdspanten meten natuurlijk , link:
http://www.billingboats.com/instructions/BB516%20Banckert_Instruction.pdf

M.vr.grt., Max

banckspant.jpg

Laatst bewerkt:
Een andere (maar wat duurdere) oplossing is de volgende:

Je kan bij de bouwmarkt een soort "kam" kopen:
Een frame waar allemaal stalen pennen schuifbaar op zitten.
Die pennen kan je tegen de buitenzijde van de romp zetten en op die manier de contouren van de romp overnemen. Als je die hebt kan je het frame vastzetten en vanaf de kam de contouren op papier/hout/whatever overnemen.

Wel (en dat geldt voor alle standaards) even goed kijken waar je de standaard zet: liefst op exact dezelfde hoogte als de spanten.

TIP:

Ik gebruik meestal een stuk massief electradraad 2,5mm2 en ontdoe het van de issolatie.
dit kan je precies in de contoeren buigen op de plek waar je de standaard wilt plaatsen.
Als je dit met zorg doet kan je de gebogen draad als leidraad gebruiken om het af te tekenen op de materialen welke je gaat gebruiken voor een standaard.

gr Richard

profielkam zelf maken

Hoi,
Profiel-kam: die kan je zelf "voor weinig" maken.:
- koop bij de plaatselijke "toko" 4a5 pakken "saté-prikkers", bamboe groot model, die zijn behoorlijk recht
- neem 2 stevige latten 400x50x8mm, liefst beetje krom voor de voorspanning
- lijm op 1 lat op het bolle vlak 5 stukken saté-prikker tegen elkaar aan op de uiteinden (brede zwarte lijn)
- plak zelfklevend foam ( 2mm dik) tussen de hierboven gelijmde eindstukjes op de bolle zijde
- de overgbleven lat ook met zelfklevend foam opde bolle zijde bedekken, uiteinden stukje vrijlaten zodat de lijm daar goed kan hechten
- lijm (of schroef) de latten met de foamzijden naar elkaar toe (dus aan de binnenkant) op elkaar
- steek de overgebeven saté-prikkers tussen de latten zodat die mooi vol zit, is nu klaar voor gebruik, werkt prima voor grof werk, als je beter wil kan je de prikkers door koolstof stafjes van 2mm vervangen.
kamdz.jpg

M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
zelluf makuhhhh....

Hoi Roel,
Dank je. Met hout kan je snel en goedkoop allerlei handige mallen/ gereedschappen/meet- en kopieerhulpstukken enz. maken, jou en menig ander welbekend natuurlijk.
Misschien is het iets om deze "handige hulpmiddelen" , die je in een paar minuten in alkaar kan zetten (en uit eigen ervaring : daarna nog vaak verbetering nodig hebben!!! ) , in een draadje te vangen? Dan kan iedereen er zijn/haar voordeel mee doen.
M.vr.grt., Max

Back