Start bouw Bismarck. Geheel vanuit niets. Schaal 1 op 150

Hallo,
Na een lange pauze ga ik weer modelbouwen.
Ik heb de bismarck in plasticmodel in de kast staan, doch door ziekte reageer ik verkeerd op de lijm die daar voor nodig is. Na lang denken, heb ik besloten om het schip in hout te gaan bouwen. Omdat ik niet de middelen heb om een kant en klare aan te schaffen, ga ik vanuit niets een start maken met de bouw.
De start is dus info zoeken op het internet, met name de tekeningen. Met dank aan de poster van de originele blauwdrukken. ( http://freeshipplans.com/free-model-ship-plans/battle-ship-plans/bismarck/#comment-7960 )
De tekeningen heb ik ondertussen gevonden. Die ga ik nu eerst uitwerken en ga dan beginnen met de spanten te tekenen en bewerken. Uiteindelijk is het de bedoeling om een varend exemplaar op schaal 1 op 150 te bouwen. Daarbij zal ik zo weinig mogelijk euro's gaan spenderen, omdat dat er gewoon niet is.
Foto's volgen tijdens het verloop van de bouw. Voorlopig denk ik er toch wel een jaar of twee mee bezig te zijn.

Je bent een bouwer naar mijn hart, zo weinig mogelijk geprepareerd spul kopen en zoveel mogelijk zelf maken.
Een wel gemeend succes,
vgr Marc

De eerste stap gezet. Het bovendek op bouwgrootte uitgeprint. Deze nu gaan plakken op een vlakke plaat. ( De schaal van de print is 1 op 148 geworden, dichterbij kreeg ik de afmetingen niet.
Totale lengte is nu 173 cm geworden in plaats van de 166.33 die de schaal aangeeft. )
Daarna de tekening van de spanten op dezelfde grootte krijgen en dan weer printen. Materiaal keuze ondertussen gemaakt. De spanten halen we uit plaatwerk, 9 mm dik hardhout multiplex.
Voor de romp heb ik een hele mooie keuze gemaakt. Die ga ik opbouwen van latjes van 4 x 4 mm gezaagd uit latten van pallets, die kan ik voldoende krijgen van een bevriende ondernemer. Kortom mega veel zaag werk.

Bijlagen

• bismarck 1 002.JPG
    bismarck 1 002.JPG
    462,7 KB · Weergaven: 331
Laatst bewerkt:
Al tekenend en denkend kom je steeds verder. Ik wil dus de grote kanonnen eigenlijk zo hebben dat ik daar ook echt balletjes mee kan afschieten. Er zijn in de handel genoeg tanks verkrijgbaar die deze functie ook hebben. Na veel zoekwerk kan je de afvuur mechanismes gewoon kopen, en eigenlijk niet eens zo duur. Acht stuks zou mooi zijn. Het nadeel is dat er geen afmetingen bijstaan en ik dus niet weet of dat passend te maken is in de Bismarck. Iemand ervaring met deze afvuurmechanismes? http://www.banggood.com/Henglong-Sh...ker_nl&utm_campaign=670049&utm_content=200186

hoi, ik denk dat het te groot is , het is bedoeld voor een tank van schaal 1:16.

ik zelf bouw de USS MISSOURI die heeft 3 kanonnen met 3x3 lopen , voor 16 inch granaten.hy is van 1944.

myn boot is schaal 1:128 en heb een binnenruimte van 24 mm, of je moet hem een end de romp in bouwen.

grt timberwolf

Voor de prijs hoefde ik het niet te laten. Ik heb er eentje besteld en aan de hand daarvan kijken wat mijn mogelijkheden zijn.
Heb ondertussen ook andere opties gevonden, die dan weer veel kleiner zijn. Wordt vervolgd.

Hallo Hobbiistje, Ga je deze spanten nog op een soort bouwplank bevestigen of komen ze "koud" onder het hoofddek? Je moet toch ergens een referentiepunt hebben van waaruit je het geraamte opzet. Gewoonlijk worden de spanten aan de bovenkant langer gemaakt en zo op een bouwplank bevestigd. In principe loopt de bodem van het schip parallel met de bouwplank. Op de bouwplank een hartlijn om de spanten (waarop ook een hartlijn) te richten. Op de bouwplank ook de afstand tussen de spanten markeren en de spanten vastzetten aan een balkje of hoeklijn.
Maar misschien zie ik in jouw methode iets over het hoofd. Zou het jammer voor je vinden dat je halverwege de bouw van de romp ontdekt dat die krom of scheluw is. Daar leer je natuurlijk wel van, maar het is zonde van de tijd en energie die je erin steekt. Succes verder! Gr. Klaas.

Ik heb de spanten op de tekening verlengd. daar waar het kruisje in staat gaat er later weer af. Nu kan ik alle spanten op een vlak model plaatsen en uitlijnen en de curve van de spant er in maken.
full

Hier mijn vlak model met opbouw plattegrond.

Wat jij een vlak model noemt lijkt mij het dek. Als ik het goed heb loopt bij het echte schip het dek naar de voorsteven op. Als je het dek vlak neerlegt zal bij jouw model de kiel bij het voorschip naar beneden gaan. En dat kan nooit de bedoeling zijn. Wat ik ook niet zie is de uitsparing in de spanten voor de kielbalk. Kijk maar eens bij mijn bouwverslag van het multiknikspant coastertje en lees eens goed welke fouten ik daar heb gemaakt. Het is maar een simpel modelletje, maar laat wel het plaatsen van de spanten op een bouwplank zien. De plank moet dermate stevig zijn dat alles mooi recht blijft staan. De balkjes op de bouwplank houden je spanten rechtop en op de juiste afstand. De kielbalk zorgt ervoor dat ook daar de spanten worden gefixeerd en er zo een stevig geraamte ontstaat om te beplanken. Doe je dit niet dan willen je spanten alle kanten uit en dat komt de vorm niet ten goede. Neem de tijd, denk er goed over na hoe je iets kunt of wilt doen en vergeet niet om de dikte van de huid(plankjes) van de maat van de spanten af te trekken. Dat is in ieder geval een van de fouten, die ik heb gemaakt. Succes verder! Gr. Klaas.

Het dek loopt vanaf de zijkant gezien inderdaad iets hol, en vanaf achteren gezien iets bol ( zijkanten lager dan het gedeelte boven de kiel).

Ik heb de Bismarck gebouwd in schaal 1:200, als je wil kan ik wel wat foto's maken als voorbeeld, want die bouwtekening alleen gaat je denk ik nog steeds flink wat hoofdbrekers opleveren.

Dat afschietmechanisme is te groot, en electrische speelgoedpistolen zijn om meerdere redenen niet geschikt. Ten eerste moet je NABV-lid zijn om ze te mogen hebben, en ten tweede is het afschietmechanisme zo ontworpen dat alle asjes vallen in gaten die al zijn meegegoten in het buitenste omhulsel van het pistool, je zou dan het hele pistool in moeten bouwen en dat neemt nog meer ruimte in beslag dan zo'n systeem uit een tank. Sowieso is het kaliber ook te groot om op schaal te kunnen bouwen, want die dingen schieten enkel 6mm kogeltjes af.

Laatst bewerkt:
Het dek loopt vanaf de zijkant gezien inderdaad iets hol, en vanaf achteren gezien iets bol ( zijkanten lager dan het gedeelte boven de kiel).

Ik heb de Bismarck gebouwd in schaal 1:200, als je wil kan ik wel wat foto's maken als voorbeeld, want die bouwtekening alleen gaat je denk ik nog steeds flink wat hoofdbrekers opleveren.

Dat afschietmechanisme is te groot, en electrische speelgoedpistolen zijn om meerdere redenen niet geschikt. Ten eerste moet je NABV-lid zijn om ze te mogen hebben, en ten tweede is het afschietmechanisme zo ontworpen dat alle asjes vallen in gaten die al zijn meegegoten in het buitenste omhulsel van het pistool, je zou dan het hele pistool in moeten bouwen en dat neemt nog meer ruimte in beslag dan zo'n systeem uit een tank. Sowieso is het kaliber ook te groot om op schaal te kunnen bouwen, want die dingen schieten enkel 6mm kogeltjes af.

Het dek loopt inderdaad bol, vanaf het midden naar voren is het verschil in hoogte 3,5 meter. Dit heb ik verwerkt in de spanten, naar achteren is het hoogteverschil ook mee genomen. Ik bouw alleen net andersom dan de meesten geloof ik. Ik heb de spanten naar boven toe op gelijke hoogte gemaakt, en vandaar af op een vlakke plaat monteren.
Mijn kielbalk heeft de positie's voor de spanten die op de bodem staan. Uiteindelijk zal dat geen verschil maken als de rompbekleding er voor de extra stevigheid op zit. Je mag me wel wat foto's sturen van de kop van het schip, ergens zit er in de verschillende modellen ten opzichte van de tekeningen een verschilletje. en voordat ik de kop er aan zet wil ik dat boven water hebben. Tekening geeft aan dat vanaf de voorste spant die nog aan het vlak zit naar de kop, er een afstand inzit van ongeveer 14 meter waarover het geheel gebogen naar boven loopt. Een schaalmodel geeft na meting aan dat dit 7 meter is. Nu weet ik dat er in blauwdrukken bewuste fouten zitten. En wat de afschietmechanismes betrefd, deze is idd veel te groot, Maar nu schijnt er in Leer (Dld) een zaak te zitten die dat spul heeft. Daar zal ik in de loop van de tijd een sheen gaan met een vriend die daar al zijn materiaal haalt Ik heb geen adres en kan het op het internet ook niet vinden, maar Leer is hier maar een uurtje vandaan, dus gezellig een dagje shoppen van maken.
Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Back