Start en landing op wielen.Spannend....

Hallo medepiloten!!
Ik had graag wat advies willen hebben van de die hards.
Ik heb namelijk 2 kisten klaar staan die hun Maiden vlucht mogen maken.
Het gaat om een Parkzone Corsair en een Parkzone Extra 300.
Niets vreemds aan zullen jullie denken, ware het dat beide kisten op landings-gestel staan.

Op beide toestellen heb ik iets grotere wielen gezet om zo niet al te snel op de neus te staan tijdens starten en vooral met het landen van de kisten.
Maar omdat ik een hele nieuwe dimensie betreed van het starten en landen met een vliegtuig dat op wielen staat graag advies hierom.
Nog nimmer zoiets gedaan en lande altijd mijn toestellen zijdezacht op hun buikjes in het gras.

Zijn er factoren waarmee ik straks rekening dien te houden en dan met name tijdens het landen van de kisten?
Tips en truuks zijn van harte welkom.
Het zal een kwestie zijn van veel starten en landingen maken, maar ik weet nu helaas nog niet wat me straks te wachten staat en hoop dat iemand met zijn/haar landings ervaring op wielen mij van tips kan voorzien zodat de allereerste landing straks niet resulteert in een vette Crash.
Mijn dank is groot.
Vr Gr Erwin

1. Opstijgen
- Recht blijven en corrigeren met richting indien nodig
- Lichtjes up geven

2. Landen
- Probeer om hem rustig te landen en om niet te 'springen'
- Als je geland bent hou je een beetje up zodat het vliegtuig niet op z'n neus
gaat staan

Groetjes
Jeff

Opstijgen gaat heel makkelijk, daar zul je weinig problemen mee hebben. gas erop en recht houden. Rustig up geven en weg!

Bij landen niet proberen de snelheid er eerst helemaal uit te melken, je zal zien dat je dan direct op je neus gaat. Gewoon een klein beetje snelheid erin houden zodat hij nog een stukje kan rollen op het gras. Als de wieltjes de grond raken voorzichtig up gaan geven zodat de staart op de grond gedrukt wordt. Niet te veel want dan kom je weer los.

Succes!

Beide kistjes hebben geen geschikt landingsgestel om op gras te landen. Het landingsgestel van de Corsair breekt er sowieso onder weg, en die van de extra moet je ook niet te hard mee landen op gras, anders breekt deze ook af.

Dus als het kan gewoon lekker gooien en buiklanden, anders als je een asfaltbaan hebt, doen als boven beschreven. En starten en landen in de wind natuurlijk hea;)

Groetjes.

Heren.................
Mijn dank voor jullie reacties.
Daar kan ik wat mee!!
Het buikland verhaal begrijp ik, maar dat is even niet doende nu want ik heb ook een Corsair en andere toestellen die ik zonder wielen op de buik in het gras land.
Ik wil juist landen met wielen dit keer.
En daarom ook de stock wielen die erg klein zijn voor gras vervangen voor groter formaat.
Ik hou jullie op de hoogte hoe het ging en of het bevalt.
Hoop dat morgenmiddag of anders zaterdagmiddag te proberen.
Hoop doet leven.
Vr Gr E

Na een tijdje gear-up in het gras te zijn geland omdat ik bang was de retracts te verprutsen, kon ik het de afgelopen week niet laten om het toch ook maar eens te proberen om de FW op zijn wieltjes te landen op het asfalt.
Hier een paar videofragmenten van de eerste 4 pogingen:
[URL="
few geardown landing attempts with ST/Jamara FW-190 - YouTube[/URL]

Mijn ervaring tot nu toe met landingen op wielen t.o.v. gras(buik)landingen:
- Houd iets meer snelheid
- vang pas op het alle laatste moment af (paar cm boven de grond)
- Blijf van de rolroeren af (bijsturen met richtingroer)
- Houd genoeg sap in je lipo om een paar keer rond te kunnen gaan
- eerste paar keer met windstil weer landen.
- een net circuit maken

Ik heb het nu (denk ik) aardig in de smiezen.
Veel succes met jouw pogingen.

Gr.

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,

Mooie landingen maar ook met de Hype/ST/Jamara FW190 zelfde probleem als Jasper aanhaalde op gras, ik heb mijn landingsgestel verstevigd voor graslandingen (originele struts (van 4 mm holle carbon) braken af als een rietje op gras). Het gras op onze piste is ook niet gemillimeterd en er liggen hier en daar wat putjes. Op asfalt geen probleem.

Stevo

Weet niet hoe het komt.
Maar heb nog nooit problemen gehad met opstijgen of landen op gras.
Koos altijd voor een iets grotere maat van wielen als de bijgeleverde in de kit.
Deze zijn meestel gebazeerd om opstijgen op asfalt of beton.
Voor gras mag het ietsjes meer zijn.

Johan.

Hoi hoi Heren!!
Gisteren was het zo ver en heb ik met de Corsair op het veld gestart en geland op wielen.
Moet zeggen: het viel me niet echt tegen en het smaakt echt naar meer.
Wel momenten dat ik vaak te hard aankwam en wel 6 doorstarts maakte.
Het landen is echt een dimensie extra vind ik tegenover het landen met een kist op buikje.
Dat iets gas erop houden tijdens het landen doet het em ook.
Super tip en bedankt nog daarvoor.
Zo jammer dat het veld vandaag zeikes nat is.
En de voorspellingen van de paashaas zijn niet bijster mooi.
Regen komt eraan helaas.
Strak met droog weer maar weer veel oefenen met starten en landen.
Echt zeer leuk om te doen.
Vr Gr E

Koos altijd voor een iets grotere maat van wielen als de bijgeleverde in de kit.
.

Johan,

Met retracts niet altijd mogelijk zonder de ganse foamvleugel te strippen of de uitsparingen bij te snijden, zo ook bij de FW.

Stevo

Hoi Ron.
Bedankt voor je input.
Wat mijn Corsair betreft met landings-gestel.........
Die heb ik vandaag maar in de hangar laten staan.
Vond het hier echt te hard waaien en heb er dan minder schik van om met zulke harde wind te moeten knuppelen.
Gisteren tijdens een te harde landing brak overigens ook nog 1 deel van het gestel uit de vleugel.
Toen op het veld tijdelijk vast gezet met isolatie-tape.
Dat werkte goed en er zat daardoor ook iets meer flex/rek in het landings-gestel.
Heb nu beide kanten op die manier vastzitten en dat bevalt me goed.

Morgenmiddag weer met de vliegmaatjes heerlijk fladderen.
Heb er nu alweer zin in.
Weersvoorspellingen zien er toch veelbelovend uit.
Matige wind met droge periodes en graadje of 9.
Kan ik morgen hopenlijk lekker veel starten en landingen oefenen.
Dan moet straks echt gemeengoed worden.Ha ha ha ha ha.
Fijne pasen allen.
Vr Gr E

Back