start hobby elektro vliegtuig

dag ik ben nieuw hier op het forum.
Aangezien wij als club zijnde Nimbus ons veld al jaren kwijt zijn in Bemmel en niet zomaar met mijn huidige 7,5 cc motor overal kan vliegen, heb ik toch maar een elektro vliegtuig gekocht. Nu ben ik natuurlijk een degelijk nitro vliegtuig gewend en kan best wel aardig vliegen, maar die scout parc fun vind ik persoonlijk slecht vliegen.
Ongelofelijk wind gevoelig (vanzelfsprekend) maar het sturen en stabiel houden viel niet mee (lees niet stabiel te houden) vanmorgen windkracht 2.
Dus uit de hand de lucht in gegooid, ging best goed, maar van links naar rechts alle kanten ging hij op en uiteindelijk slecht geland. Resultaat gebroken neus/propellor

Overigens vind ik ook de gebruikshandleiding niet compleet, als je het in elkaar zet zoals er staat heb je geen lijm nodig voor de vleugel????
Nu heb ik gelukkig al meer ervaring en heb boven over de vleugel heel dun een glasvlies strook gelijmd. Die is niet kapot gegaan. haha

Weten jullie een vliegtuig die beter vliegt als deze waarvan ik de onderdelen zo kan over zetten?
misschien heeft er iemand eentje nog te koop?
Groeten Bernd

Ik denk dat al de kleine (en dus lichte) vliegtuigen windgevoelig zijn.
Ik heb een brandstof calmato omgebouwd naar elektro. Dat vliegt gewoon het zelfde als de brandstof versie. Alleen zonder het geluid en de olie kleefzooi. Misschien is dat wat voor je.

Bernd,

Niet meteen opgeven hoor. De scout zou toch redelijk goed moeten vliegen.Zeker met windkracht 2. Een model vliegt nooit in één keer zoals je het zou willen. Je kunt nog veel doen om de vlieg eigenschappen te verbeteren. Zoals gewicht toevoegen, dan is die niet meer zo wind gevoelig. Uitslagen verkleinen of vergroten. Zwaartepunt naar voren of naar achter.
Mijn vermoeden is dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt. Dan is hij erg gevoelig op roeruitslagen en is moeilijker onder controle te krijgen.
Gewoon proberen en je zult zien dat de vliegeigenschappen verbeteren.

Succes

Arthur Nierop.

Opgeven.....dat woord ken ik niet. Vanaf mijn 8ste jaar ben ik al besmet geraakt met het RC virus.
Maar ik heb nu wel een ander toestel nodig want ik denk dat het lastig wordt om die tempex kreukel in de neus recht te strijken!!
Ook was hij redelijk in evenwicht hij vloog recht van mij weg en hing niet achterover.
Ik kreeg hem gewoon niet onder controle, het leek wel een heli. Ik vlieg ook met die elektroheli van parc fun die trouwens goed onder controle is te houden. (binnen)
Ik lees "tips" om de stuurvlappen (ailrerons)op de vleugel af te plakken met duc tape? hoe kan je dan nog sturen? waarschijnlijk alleen een tip als je geen vlieg ervaring hebt? Ik ben geen vliegtuigen gewend zonder aileron dus waarschijnlijk niet voor mij van toepassing.
Ik kan me trouwens niet voorstellen wat je bij dit vliegtuig nog kan afstellen, alles reageerde zoooooooo traaaaaaaaag en wat niet traag ging was plots de neus naar beneden, maar dat kwam waarschijnlijk door de wind.

Als ik met piepschuim vlieg en er staat wind maak ik de neus wat zwaarder.
Dan vliegt het makkelijker. Beter iets te veel gewicht aan de voorkant dan aan de achterkant.

En piepschuim is (zogoed als) altijd te repareren met een flesje lijm of 5 min epoxi.
Dat zou ik doen en dan gewoon nog een keer proberen. Ik heb dit model nooit gevlogen maar als ik het model zie zou je zeggen dat het prima in de lucht te houden moet zijn.

Succes.

djjr, kapot is het niet gegaan maarrr de lengte van het toestel is een cm kleiner geworden doordat de tempex neus ingedeukt is. Kan je door verwarming een kreukel eruit krijgen? De "motordeksel" past niet meer naar behoren, en voor de rest is de motorophanging gebroken waardoor ik een nieuwe moet maken van plastic cq hout.
IK neem aan dat de gewichtverhouding met de toegepaste motor van cruciaal belang is, of kan ik een beetje hobbyen met balsa? Met hout kan ik alles maken maar met tempex vliegtuigen ben ik niet (nog) niet erg handig.
Ik probeer

@B.VR6 !

Een tip voor de Scout is het meemixen van het richtingsroer met de rollen. Toen ik er in het begin mee vloog, had ik het gevoel dat bij het bochten de neus steeds omhoog wilde gaan. Als jarenlange modelbouwer reageerde ik dan met het richtingsroer. Na het meemixen van het richtingsroer met de rollen nu, is dat probleem alleszins opgelost.

Wat de wind betreft, kijk eens in het FlyCamOne draadje... Daarin zie je heel wat filmpjes gemaakt vanop de Scout in windvlagen van wel heel wat meer dan 2 Beaufort !

Groetjes,

Davy

[mod]spammen niet toegestaan te koop in het te koop deel !!![/mod]

Laatst bewerkt door een moderator:
Wij ( ik en mijn neefje) zijn net begonnen met een Parkmaster en hier hebben we nog geen seconde spijt van gehad

[mod] spammen niet toegestaan te koop in het te koop deel !!![/mod]

Als ik met piepschuim vlieg en er staat wind maak ik de neus wat zwaarder.
Dan vliegt het makkelijker. Beter iets te veel gewicht aan de voorkant dan aan de achterkant.
Dat is dweilen met de kraan open. Wat je moe doen als je met wind met een licht vliegtuig wil vliegen is, het toestel zwaarder maken zonder dat je het zwaartepunt verandert. Dus, ballast erin bij het zwaartepunt.
Een zwaarder toestel gaat vanzelf sneller vliegen, en zodoende heb je meer verweer tegen wind. Maak je de neus zwaarder, dan gaat-ie ook sneller vliegen, maar is niet meer stabiel.
Kan je door verwarming een kreukel eruit krijgen? De "motordeksel" past niet meer naar behoren, en voor de rest is de motorophanging gebroken waardoor ik een nieuwe moet maken van plastic cq hout.
Met heet water kan je een schuim vaak weer in model krijgen, maar er ZIJN grenzen... :)
Je kan ook heel goed repareren met balsa, of als je dat hebt met hetzelfde soort schuim. Lijm het aan mekaar met epoxy of met CA (niet iedere soort schuim kan je lijmen met CA).
Natuurlijk moet je inderdaad het zwaartepunt in de gaten houden, maar ik heb ook erg de indruk dat je vliegprobleem kwam door een te achterlijk zwaartepunt, dus als je reparatie de neus wat zwaarder maakt dan kan dat niet zo veel kwaad... bovendien, een te voorlijk zwaartepunt is niet fijn maar lang niet zo erg als te achterlijk!

[mod] spammen niet toegestaan te koop in het te koop deel !!![/mod]

Hoe lang zit Nimbus nu zonder veld? Geen zicht op een nieuwe locatie?

Technische informatie voor de elektro beginner:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

For a rainy day ...
Oplopend in ervaring/kennis

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D

ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC[/size]

Laatst bewerkt:
@Bdoets: bedankt voor de bruikbare tips, De kreukel in het tempex is 100 % verdwenen !!! Hartelijk bedankt.
Over hoeveel ballast heb je? het vliegtuigje weegt 580 gr. hoeveel procent zou je hem kunnen belasten?
Voor diegene die het nog niet weten, dit is de eerste keer met elektromotor voorheen alleen met nitro 7,5 cc gevlogen. Altijd vermogen genoeg over gehad. Hoe gaat dat met dit vliegtuig. Wegvliegen met Full power? En in de lucht half vermogen, of ook full power?
@Ron, volgens mij zitten we nu zo`n 4a5 jaar zonder vliegveld. Na een ongelofelijke bureaucratische strijd met de gemeente overheid en de eigenaren van de velden naast de betuwelijn, ziet het er toch uit dat we binnenkort weer gezellig samen kunnen vliegen. De plek ligt, vanuit Nijmegen gezien, rechts naast de A325 net achter de betuwelijn. Oje als dat maar goed gaat!!!

Laatst bewerkt:
..of anders een Sky Artec Cessna 182 uit HK, onwaarschijnlijk goedkoop, en itt tot het Italiaanse kistje uit het filmpje *wel* power. (doet bijna een prophang). Met een beetje ervaring is het kleine ding moeiteloos bij ~4 Bft te vliegen, en power genoeg om er een cameraatje onder te hangen...:-)

[URL="
- Good, bad and ugly landings - Cessna 182 with modified UC[/URL]

Het ding in het filmpje heeft al heel wat grove crashes meegemaakt, maar overleeft tegen beter weten mijn vliegstijl :mrgreen:

B.VR6;1390615Over hoeveel ballast heb je? het vliegtuigje weegt 580 gr. hoeveel procent zou je hem kunnen belasten?[/QUOTE zei:
Ik zou het niet durven zeggen... ik heb zelf nooit met ballast gevlogen, maar ken de theorie. Op 580 gram heb je natuurlijk niet heel veel speling, het motortje moet het ook nog eens kunnen trekken.
Prepareer wat kleine stukjes lood, van een gram of 10 of 20, dan kan je ter plekke experimenteren.
Ik zag laatst een clublid die stukjes lood in zijn zenderkoffer had liggen waar hij thuis met viltstift het aantal gram op had geschreven, leek me handig.

scout park fun

Ik zou het niet durven zeggen... ik heb zelf nooit met ballast gevlogen, maar ken de theorie. Op 580 gram heb je natuurlijk niet heel veel speling, het motortje moet het ook nog eens kunnen trekken.
Prepareer wat kleine stukjes lood, van een gram of 10 of 20, dan kan je ter plekke experimenteren.
Ik zag laatst een clublid die stukjes lood in zijn zenderkoffer had liggen waar hij thuis met viltstift het aantal gram op had geschreven, leek me handig.

Toch nog even terug komen op mijn aangegeven bericht.
Inmiddels vliegt mijn scout perfect.:banana:
Wel heb ik het vliegtuig (gewicht verdeling) aangepast.
De standaard plek van de accu ligt te ver naar achteren waardoor het een onvliegbaar projectiel was.
Nu ligt de accu enkele cm achter de motor en net onder de voorkant van de vleugel.

Al heel wat gevlogen zonder problemen, echt leuk voor achter in het weiland. Je kan 10 min vliegen achterelkaar met 1 accu.
Inmiddels hebben we nu weer als club een nieuw vliegveld in Bemmel (nimbus):D
Nu vlieg ik weer met mijn Colibri (elektro) en in het voorjaar weer starten met nitro.

Dus het moraal van het verhaal : Scout Is na aanpassing erg goed mee te vliegen (verwacht geen topsnelheden) leuk voor in het park (parkfun:wink:)

Hoi,

ik las net over je slechte balans. Waar legde jij dan je batterij voordien ?
Standaard staat er toch in de handleiding dat je batterij in het compartiment komt net achter je motor en dus net voor je vleugel ? Daarom kan je ook dat dekseltje afnemen bovenop de neus.

Als je je batterij daar legt, is het zwaartepunt bijna 100% goed. Ik zelf vlieg zonder het landingsgestel er onder en heb dus een klein beetje lood in de neus bij moeten steken. Maar als CG goed is , vliegt dit fantastisch... :-)

Groetjes,

Davy

Back