start met een hotliner<-> opknap/bouw verslag Ariane V11

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sjoerd16f, 20 feb 2011.

  1. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    goede dag allemaal.

    Ik ben sinds kort in het bezit van een hotliner,
    Ik heb er al wat mee gevlogen, maar het is nog niet wat ik er van had verwacht.

    Even wat specs.
    Ze heeft een span van 189cm en ze is 90cm lang.
    Ik heb haar gekocht met een axi 2820/12 en een 40 amp regelaar.
    Inmiddels zit er een robbe roxxy 3545/10 in. Dit levert op een 3s4000mah ongeveer 400watt. (geen idee wat voor een prop er op zit)

    Ik vind dat ze redelijk op hoogte komt, maar zeker niet zo snel duikt.

    Nu heb ik nog een 4s5000mah liggen en een 80 amp regelaar.

    mijn eerste vraag is dan ook, wat is een mooie en betaalbare setup voor een hotliner als deze. Het liefste zou ik mijn spullen bij hobbycity bestellen.
    (er is ongeveer 40mm ruimte in de neus voor een brommer.)

    mijn 2de vraag. welke overige mods. maken deze hotliner "beter".
    Ik zou hem graag zo stevig mogelijk maken.

    Ook heb ik het liefste een setup welke lekker algemeen is en ik eventueel in een volgend model kan plaatsen.

    de foto's
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    groeten sjoerd
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2011
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Sjoerd, leuk model en zeker een goed begin.

    Als ik jou was zou ik er niet te veel geld meer in stoppen want dat is waarschijnlijk zonde geld. Groote kans dat het model meer gewicht en vooral meer vermogen niet lekker gaat vinden.

    Beter is om te sparen voor een Hawk of zelfs een Enigma/Alex en een budget F5B setup. Het hoefd niet zo heel veel te kosten.

    Als je eens wilt zien wat zo een kist kan, moet je proberen een keer op een F5B dag te komen. Daar zul je veel leren over de mogelijkheden.

    Sorry, ik wil niet negatief overkomen maar je aanmoedigen een volgende stap te nemen in de juiste richting.

    Als je wat meer details kan schrijven over wat je precies hebt liggen kunnen we misschien nog wel wat beters verzinnen voor dit model zonder veel te hoeven uitgeven. Kan je de prop diameter opmeten? Uitvinden welke prop het is? Welke Lipo's heb je precies? Welke 80A regelaar?

    Gr, Jos
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Voor een groot gedeelte sluit ik mij bij Jos aan.

    Maar als je toch wil rommelen met de setup, kun je het makkelijkste er een AXI 2820/8 PG4/33 in proppen met een 16x16 wide prop van freudenthaler aan 4s lipo. Met die setup zit je dan al tegen de 800 watjes.
    Vertikaal is dan niet meer zo een probleem.

    Maar als de snelheid er al snel uit is in glijvlucht dan zul je toch moeten zoeken naar een passende F5B kist.

    Deze setup zit in mijn Siren, en die gaat er heel goed mee. Ik denk ook dat dit de max is voor de Siren. Helaas is die Siren in glijvlucht ook een beetje te langzaam. Vandaar dat ik nu bezig ben aan mijn eigen ontwerp budget F5B kist.
     
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    De truc is het gebruiken van een grote prop waar door je meer duw krijgt. Dat kan alleen efficient door een vertraging te gebruiken. Met een buiten loper zonder vertraging kom je ook een aardig eind maar vaak kan je maar een kleine buiten loper monteren en dan schiet je er maar weinig mee op. Een vertraging is de beste oplossing.

    Ik zat al te denken een vertraging op die Roxy motor te zetten maar ik weet weinig over die motor.

    Verder moet de regelaar wel meer vermogen aankunnen, deze 80 amp regelaar is niet gelijk aan deze 80 amp regelaar.

    Meer Lipo zorgt voor de mogelijkheid tot meer vermogen maar geeft ook meer gewicht. Meer gewicht geeft het model meer behoud van snelheid maar kan de vlieg eigenschappen slecht maken in de zin dat het model ineens heel makkelijk overtrekt en lastig te landen wordt. Daar naast moet het model dit gewicht wel structureel aan kunnen. Met meer gewicht hard door de bocht betekend meer krachten en kans op vleugel breuk. Ook bij het landen is er meer kans op schade.

    Persoonlijk zou ik de grens leggen bij een 1500W setup en 3S 5000mah of 4S 4000mah bij dit model afgaande op de fotos.
     
  5. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    oke duidelijk.

    wat ik heb liggen is het volgende.

    een robbe roxxy 3545/10 en een axi 2820/12.
    aan lipo's heb ik 3s4000 mah 30c turnigy en een 4s5000 mah 30c.

    de regelaar is een 80 plush. ook heb ik nog wel een losse bec.

    Ik heb er geen problemen mee op wat te moeten aanschaffen. ik zat zelf te denken aan de inrunner van hc. en een nieuwe spinner/prop. (omdat de spinner zelfbouw is.)


    groeten sjoerd
     
  6. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
  7. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    [​IMG]


    ik heb echt geen idee hoe ik de spoed moet meten.

    groeten sjoerd
     
  8. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Sjoerd,

    Hoeveel vermogen zou je willen ?

    Gr Frank
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.228
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In Mijn Wilco/Hawkje zit de AXI 2217 D9 + P3 gearbox.
    Deze heeft een Kv van 1880. Het wattage is bescheiden. Gevlogen wordt op 3S. Klein motortje, slim gearboxje en 14 x 12" prop doen wonderen.
    Dankzij en uitsluitend dankzij de goede vliegeigenschappen van de kist heeft het nog een best aardige performance ook in de duik, maar het is in geen velden of wegen geen pocket rocket. De klim is aardig horizontaal en vlotjes. Meekomen met wedstrijden is er niet bij. De duik is sneller van TC's zwaardere Siren, hoewel mijn Wilcootje lichter is. 1180 gram. De Siren gaat wel vlot omhoog. Die goede vliegeigenschappen komen natuurlijk ook door het gunstige vleugelprofiel.

    De 2826/8 + PG4 gearbox is al een hele verbetering ten opzichte van mijn lichte AXI set upje. Heeft een Kv van 1130, gezet op 5S. De motor mag gedurende 60seconden op 55Amp belast worden.
    Gewicht 255 gram. Grof 1000 watt... maar het zal wat minder liggen bij 4S.
    Alle data zijn te vinden op de site van AXI. Kan je een vergelijk maken met het Robbe Roxy-motortje.

    Hoewel ik denk dat je er in een optimum niet meer dan -550 Watt kan persen?

    Ik heb in 2009 proef gevlogen met deze 2826 set-up. De kist was van GJVO, samen met Geben uitgedacht.
    Beviel uitstekend. Kist was zwaarder... Ik weet niet zeker of met 4S of 5S gevlogen werd. Maar de snelheid zat er goed in. Klim en duik waren prachtig.
    Gewicht zat ergens tussen de 1500 en 1600 gram. Bij een lekker briesje prachtig te vliegen... eh... zeilen leek het meer op :p Super!

    Maar zwaarder in power moet je wellicht ook niet gaan in deze, zoals Jos je adviseert. Vlieg je de zaak aan flarden... is dat weer zonde van alle input.
    Heb je wel een smaakmaker voor een seizoen om uit te gaan kijken naar moderner en krachtiger materiaal.

    Dit is de gevaarlijkste vraag die je jezelf kan stellen...
    Watt's up doc? There is no substitute for cubic... :evilbat:
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2011
  10. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    ik zou graag zien dat hij een stuk sneller is.

    dus na een ''snelle'' duikvlucht de motor heel effe aan en op hoogte komen, keren en weer gaan.

    een beetje zoiets.
    BFY2so27xO0[/media] - FVK Hotliner
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    v6GWfqhklvo[/media] - HAWK F5b Hotliner MFV Ostbevern

    Als dit voor jouw snel genoeg is, ben je voor 20 euro klaar.
    ( is geen F5B aandrijving )
    Filmpje wat je liet zien is van een ouder kontronik Fai motor met gear.
    Is wel een andere prijsklasse ( motor en gear/ regelaar )

    Alles hangt ook af van wat je t waard vind.

    Gr Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het probleem bij Sjoerd zit in de duiksnelheid.
    Kortom, het model heeft of te weinig gewicht of te veel weerstand (of beide).
    Als ik het model zo zie lijkt het me een model van Jet en Speedmodels.
    Zijn op zich niet langzaam maar er kan een zweefprofiel op zitten.
    Ga eerst eens kijken hoe je zit met het zwaartepunt, kan dat niet een stuk naar achteren, dat brengt ook al veel snelheid.
    Makkelijkste methode is in rugvlucht brengen en dan kijken of je veel down moet geven.
    Minimale hoeveelheid down is goed, moet je veel geven dan is hij te voorlijk dus moet je gewicht naar achteren brengen.
    Instelhoeken? Wat doet het model als hij met de neus recht naar beneden valt, vangt ie af of gaat ie rechtop naar beneden?

    Ga eerst dat eens proberen voordat je geld uit gaat geven.
    Als het model in de basis al niet lekker is kan je er geld indouwen wat je wilt maar hij zal niet harder gaan vliegen.

    Misschien dat Mark of Johan eens kunnen kijken (divisie Gelderland?)



    GJ
     
  13. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    begrijp ik nou goed dat het zwaartepunt zo ver mogelijk naar achteren moet voor een goede snelheid?
    als ik duik met het model dat vangt hij hem idd. iets op.
    ik heb hem nu vliegklaar op de 1300 gram zitten. (ongeveer)


    groeten sjoerd
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat heb je goed begrepen maar het moet nog wel ergens onder de vleugel liggen ;-)
    Door te testen en het gewicht steeds een klein beetje te verplaatsen zie je dat hij sneller wordt en gevoeliger op de roeren.
    Kijk wel uit, hij wordt ook steeds makkelijker te overtrekken.

    GJ
     
  15. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Ja dit is een Jet en Speedmodels aura ofzoiets.

    aws1 heeft er ook een gehad mischien kan hij je verder helpen met een betere setup.
    Als het goed is heb je mega ruimte om en een lipo te plaatsten in je romp?

    Gr Mark
     
  16. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    ik ga zo eens wat metingen doen.
    kijken wat de precieze waarden zijn.

    groeten sjoerd
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ken dit model van Jet en Speed, was als thermiek zwever bedoeld.
    Als ik me niet vergis was het een Sirius en heeft het een Selig 7037 profiel.
    Helaas is dat geen snel profiel, is bedoeld voor zweven.

    Wil je een sneller model met gelijkwaardige bouwwijze en prijsklasse, kom je bij een Coyote van Jet en Speed uit. Volgende stap is een vol-gfk model, wat aanzienlijk sneller is (Hawk, Enigma etc).

    Voor een leuke vlotte aandrijving kun je bij Aircraft-world terecht, met de speciale zwever-buitenlopers van Hyperion. Wel een stukje duurder dan bij HC.

    Groet,
    Gerben
     
  18. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Oke helder.
    Ik heb net wat gemeten, en ik kom op 3s uit op 550 watt bij een gewicht van 1528 gram.

    Als dit idd een zwever is dan heeft het geen zin om er een dikke setup in de gooien.

    enkel lijk mij 1,5 kg ook wel weer zwaar voor een zwever.
    Groeten sjoerd
     
  19. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Dit is het minimum gewicht van een F5B model dus zo zwaar is het niet.

    Ik vlieg zelf de hawk op 1529 gram met een 4s 3000 35c pakket.

    Knal er iets van 600 watt in en niet meer, wil je meer kan je beter sparen voor een model wat wel geschikt is voor wat power.

    Gr Mark
     
  20. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem

    gaat ook gebeuren denk ik.
    ik weet nog niet hoe of wat, maar daar gaan we eens goed naar kijken.

    groeten sjoerd
     

Deel Deze Pagina