Startbox motortjes zijn gefrituurd

Van het weekend ben ik bezig geweest met het starten van een verse .21 motor. Of het vliegwiel van de startmotor nu aanliep, of dat de compressie te hoog was weet ik nog niet, maar allebei de motoren zijn doorgebrand. Eigen schuld dikke bult.

Er zitten in de startbox twee 540 size motoren, maar hoeveel turns? Geen idee. Weet iemand toevallig hoeveel turns de motoren moeten zijn. Ik ben lekker bezig geweest met google, maar waarschijnlijk is mijn vraagstelling niet goed. Wel heb ik gezien dat veel turns veel koppel is en weinig veel snelheid.

Alvast bedankt.

Om de klemming te verminderen kan je altijd de motor goed voorverwarmen, en eventueel de plug een kwartslag losdraaien.
( niet wetende of je dit hebt gedaan )

De voorzorgsmaatregelen waren genomen om de compressie te verminderen. Ik had de motor niet voorverwarmd. Daarbij had ik de indruk dat de batterijen niet vol waren omdat de box thuis als een speer werkte (met auto dus). De boel draaide niet zo vlot en dacht dat het door de batterijen kwam. De batterijen waren dus tjokvol en de uitlijning zal wel zijn verschoven. De uitlijning op de box ga ik vanavond nakijken.

Bart en Praxis.. Bedankt.

Een verse motor altijd goed voorverwarmen en niet alleen de eerste keer :!: :!: Zeker als je een startbox met 2 540'ers hebt , aangezien die gewoon een stuk minder power hebben als de grotere 700 series.

Als je zoekt kun je waarschijnlijk wel een handleiding/explosietekening vinden met de onderdelen/nummers.

Ik heb dit vorige week gehad met mijn qworld start box. Deed daar mijn nieuwe nova blokje op en het begon te stinken.. En die van mij is van qworld en dat zijn wel de sterksten...

Misschien zijn de draadjes ook gewoon doorgebrand. Ik moet die van mij nog uitelkaar halen en kijken of ze ieder voor zich nog werken..

Ik heb gelukkig nog een reserve. Alleen die is wat zwakker ( 540 ).

@ Savage

Ik had wel de onderdelentekening gevonden, maar daar stonden geen specificaties bij. Ook niet aan de hand van de onderdeelnummers. Daar ik zelf een motor en een merk wil uitzoeken, vroeg ik mij af hoeveel turns het zou moeten zijn. Dan kan ik mij daarop richten.

De motor heeft ongeveer twee liter op, maar je heb gelijk over het voorverwarmen. Dat wordt een ander projectje van mij. Als ik iets heb gemaakt wat de motor op 100 graden kan krijgen, post ik hier hoe ik dat heb gedaan. Ik heb een goed idee voor nog geen 20 euro aan onderdelen.

Laatst bewerkt:
Euhm,
En fohn of een verfstripper kan je motor prima op bedrijfstemperatuur maken hoor.
Bij een verfstripper alleen uitkijken dat je niet té enthousiast doet, en af en toe de motor even tempen, met een temp. gun.

Ik heb ze ook al snel moeten vervangen voor 2 Team Orion Havok 23T motoren, start een stuk sneller en krachtiger. En het voordeel is dat je de koolborstels kunt vervangen.

Euhm,
En fohn of een verfstripper kan je motor prima op bedrijfstemperatuur maken hoor.
Bij een verfstripper alleen uitkijken dat je niet té enthousiast doet, en af en toe de motor even tempen, met een temp. gun.

Klopt, maar ik wilde iets fabrieken op 12 volt. Een accu heb ik, en 220 is helaas niet overal aanwezig.

Back