Startelastiek HLG hoe wat waar ?

• Topicstarter Topicstarter Handsome
  • Startdatum Startdatum
H

Handsome

Guest
Met mijn vakantie neem ik mijn HLG (Handy) mee.
Normaal lanceer ik deze met mijn zelfbouwlier wat perfect gaat, echter deze lier is te groot om mee te nemen op vakantie.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9663&highlight=handsome

Nu ben ik op zoek naar een startelastiek met lijn.
Ooit heb ik er één gekocht in een modelbouwzaak met de mededeling dat er een HLG mee gelanceerd moest worden, maar dit elastiek bleek achteraf voor 3 mtr kisten te zijn. Aangezien ik het zonde vond om mijn rompje af te vuren heb ik dit maar niet gedaan.

Wat is verstandiger, een setje kopen, of los elastiek en lijn?
Welk setje, welk elastiek en welke lijn?
Hoe lang en dik dient het elastiek te zijn en de lijn, dient de lijn statisch te zijn of met rek?

Hans

Het lijkt een forse investering, maar alsjeblieft een HLG-startrubber van EMC-VEGA(.de).
Echt je krijgt er geen spijt van.
Afgelopen weekend met een Libelle Competition regelmatig op 100 meter van de lijn gegaan. Dit weet ik omdat ik mijn vario had ingebouwd :lol:

Als rubber gebruik ik 2x 7meter met 100 meter lijn. Verbonden met elkaar door middel van een koppelstuk of eindverbinders met een kleine musketonhaak. Voor de lijn kan je een goede vislijn gebruiken, maar dat had je al ontdekt met je lier.

Voordeel is dat je 1x 7meter HLG-rubber ook kunt gebruiken voor Bungee!
Alleen moet je zwever er tegen kunnen. Mijn Huron deed het prima op het oude rubbertje (chirurgisch rubber/slang) alleen het rubber brak telkens op een klein stukje van de bevestiging aan de grondpen.

Met het EMC-VEGA HLG-rubber brute kracht, ik kreeg zelfs flutter op gehele (balsa-)vleugel tijdens de start, totdat 'ie 20 meter hoog was.
Dus voor glas/polyester kistje tot 800-900 gram prima te gebruiken.
Ik schat dat je dan toch nog wel de 60 meter zou moeten kunnen halen.
Als je kistje wat groter is kun de 2 rubbers parralel aan elkaar koppelen.

Het (zwarte)rubber van EMC gaat veel langer mee dan de gebruikelijke chirurgische (bruine) slangen. Het is een investering waar je geen spijt van krijgt.
Vergeet niet om ook per rubber 2 eindverbinders te bestellen en een potje speciale rubber-sekonden-lijm.

Als grondpen gebruik ik een honde-pen, zo eentje als een grote kurkentrekker. Met een kleine muskutonhaak koppel ik het rubber aan de grondpen.
Gebruik ook een kleine(re) parachute, desnoods verknip je een oude grote parachute.

Succes, het is zo leuk met een klein lijntje en een klein zwevertje te prikken naar thermiek. Zondag boven de 300 meter geweest, ik wilde na de 300 naar beneden maar de lift was te sterk. Dus maar zijwaarts gevlogen, uiteindelijk tot 331 meter gestegen voordat het zwevertje begon te dalen.

Hans.

Een HLG (Hand Launch Glider) behoor je natuurlijk helemaal niet aan aan de lier op te laten.

Maar als je je toch niet kunt bedwingen (ook ik heb die fout ooit eens gemaakt :) ), voor meeste HLG's wil een stuk vliegertouw, een meter of 5 elastiek (stoffen/naai winkel), een kleinzakdoekje en een sleutelring.

Dat werkt prima (was op vakantie, had niet zoveel keuze uit goede winkels)

Fijne vakantie.

Het startelastiek gebruik ik voor als het wat minder weer is zonder thermiek.
Het is natuurlijk het mooiste om hem zo de thermiek in te gooien wat ook regelmatig lukt.
Je kunt ook los elastiek kopen per 100 mtr van 4 mm tot 10mm rond, maar ik weet niet welke de juiste is.

Ik heb het zelfs wel eens gedaan met een stuk of 30 ptt-elastieken en 40 mtr lijn dat werkte ook alleen kom je niet zo hoog dan.

Mijn vleugel is een balsa-ribbenbouw dus kan niet al te veel hebben.
Vol aanduiken en dan een loop kan hij weer wel hebben.

Nu jullie het er toch over hebben:

Hoe zorg je ervoor dat het elastiek niet in de war gaat. Mijn elastiek draait altijd in elkaar als het los is van het vliegtuig.

Zou zo'n draai-ontlasting-ding wat vissers hebben helpen?

Leon

idd. een draadje over een startelastiek is een beetje :offtopic: maar mijn Fling is ook een HLG...

Leon, inderdaad kan een wartel (of meerdere) uitkomst brengen.

Maar ik vraag mij af of jij je lijn wel goed oprolt en afrolt.
Je moet de lijn zo uit leggen dat de spoel draait.
Bij het oprollen moet je de spoel ook draaien.
In het verleden spoelde ik de lijn op door de spoel stil te houden en de lijn met mijn hand om de spoel heen op te rollen.
Zo krijg je dus verdraaingen in je lijn.

Wartels kun je in de hengelsport zaken kopen, let wel op de sterkte.

Hans

Leon,

De ouderwetse vliegerhaspels werken ook goed, de lijn wordt dan niet rondgedraaid, maar recht op de spoel gezet.
Met afrollen natuurlijk ook recht afrollen en niet via de zijkant.

Hans

Ik begrijp het.

Er moet dus een ouderwetse vliegerhaspel komen.
En een wartel (zo heet dat dus) :wink:

Bedankt iedereen, mijn probleem lijkt opgelost.

Leon

Heb inmiddels een echt startsetje gekocht voor zwevers tot 2mtr.
Setje is van Dynaflite http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXE638&P=7 gaat minimaal tot 61 mtr hoog volgens info.
Ik heb eerst bij mijn vrouw gestruind naar elastiek maar dat rekt maximaal 2x uit.

Volgens de gebruiksaanwijzing van dit setje DYFP8306 moet je om de connectie te maken tussen elastiek en nylon lijn de 3 meegeleverde ringen gebruiken, maar die zaten niet in de afgesloten doos ???
Wel een houten klosje waar die voor nodig is weet ik ook niet.

Wat is een goede manier om elastiek en nylon lijn aan elkaar te verbinden?

In de toekomst is een DLG ook wel mooi maar nu moet ik het hier nog even mee doen. Maar deze HLG heb ik ook al diverse keren de thermiek in geworpen.

Hans.

Back