Starten met 3d Heli

Beste mensen,

Ik heb ongeveer 1 a 2 maanden geleden een chinook gekocht om mee te beginnen, namelijk de Graupner Fun Chinook. Mijn neefje had een Nine Eagles Solo V2 waar hij mee is gestopt en heb die dus toen gekregen.

Ik heb ze allebei onder controle, de Chinook erg makkelijk en die ander iets meer moeite, maar foutloos vliegen lukt. Nu heeft een vriend van ons vroeger gereden met RC auto's en wilde ook met heli's, en heeft vorig jaar de simulator gekocht. Gister begon ik daarin te oefenen met een 3d indoor heli, weet niet precies meer welke, en dat vond ik wel leuk.

Is het dan een idee om misschien over 1 a 2 maanden, misschien eerder of misschien later, een kleine indoor 3d heli te kopen als de simulator goed lukt? Want nu gaat het opstijgen en vliegen wel, maar is het landen het moeilijkst. En je kan toch altijd ook naar een heli club? (Woon in Rhenen, geen idee waar er een is).

Ohja, mijn leeftijd is 13, ik weet niet of dat wat uitmaakt?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Rutger

Ohja, mijn leeftijd is 13, ik weet niet of dat wat uitmaakt?

Loop eens het forum af met de zoekfunctie, er zijn tig draadjes over een goeie beginners 3D heli.

Leeftijd maakt alleen uit als de hoofdsponsor (ma pa) meewillen:D Voor de rest jong geleerd is oud gedaan.

Stevo

Ik ben direct overgestapt van een 3ch co-ax naar een 6ch 3D. Ging vrij vlot zonder al te veel hulp. Gamen op xbox of playstation is zeer goed voor oog-hand coördinatie en gevoel met sticks te krijgen heb ik ondervonden. Ik game vrij veel en na 4 vluchten had ik al goede controle over mijn heli. Natuurlijk zijn er zooo veel meer factoren die bepalen hoe snel je het onder de knie krijgt.

Wat wel misschien nog handig is om te weten: hoe kleiner de heli hoe minder stabiel, maar kleintjes zoals de Blade mcpx hebben dan wel weer het voordeel dat de kans op schade vrij klein is omdat het gewicht zo laag is. Hierin moet je wat afwegen wat je precies wilt en wat je budget is.

Ik wens je alleszins veel succes!

Greetz,
Sander

Aaaah dankjewel ! ;)
Hahaha ja ik game wel, niet heel veel hoor, maar genoeg om een goed gevoel te hebben (Mw2, Mw3, GT5 etc.)

Heb ook RC auto en had vroeger een Cessna 182, maar vond ik minder leuk.
Wat betreft de sponsering;
Ik betaal hem, als het tot $200 euro is, anders is mijn vader er nog he :D En hij betaalt ook altijd onderdelen, maar bedankt voor de tips!

EDIT nvm....

Laatst bewerkt door een moderator:
is, anders is mijn vader er nog he :D En hij betaalt ook altijd onderdelen, maar bedankt voor de tips!

Dat bedoelde ik:D

Kijk eens in het te koop gedeelte,

Komen af en toe mooie RTF CP helis (450 klasse) langs voor een schijntje of even aan je vader tonen anders:D

Stevo

Laatst bewerkt:
450 klasse? Is dat dan 3D?

Ik denk dat jij de beperkende factor zal zijn wat 3D betreft

Kijk maar eens op youtube onder 450 Extreme 3D ;)

Maar ik denk dat je toch eerst de gewone stappen zal moeten doorlopen (hooveren, rondfladderen, en daarna acrobatie (nog geen 3D)).

Ik "riek" een onbezonnen jeugdig enthousiasme (op zich niets mis mee) maar je zal toch je huiswerk moeten maken door draadjes uit te spitten en te leren.

De toestelletjes die je in je beginpost aanhaalde en een volwaardige CP heli is een beetje als appels en peren, de koe en het paard :-) en ik kan het weten, heb zelf nog maar de helitak ontdekt na veel gefoefel met coaxen en FP's de overstap gemaakt. Het is een hééééééél ander soort toestel die CP's.

Stevo

Laatst bewerkt:
Ik denk dat jij de beperkende factor zal zijn wat 3D betreft

Kijk maar eens op youtube onder 450 Extreme 3D ;)

Maar ik denk dat je toch eerst de gewone stappen zal moeten doorlopen (hooveren, rondfladderen, en daarna acrobatie (nog geen 3D)).

Ik "riek" een onbezonnen jeugdig enthousiasme (op zich niets mis mee) maar je zal toch je huiswerk moeten maken door draadjes uit te spitten en te leren.

De toestelletjes die je in je beginpost aanhaalde en een volwaardige CP heli is een beetje als appels en peren, de koe en het paard :-)

Stevo

I know wat you mean, maar met de Solo pro V2 lukt het al makkelijk zonder te crashen, en in de simulator gaat het ook al met 3D, op de kop, hooveren dus enz gaat, alleen landen lukt minder. van de 10 pogingen om te landen lukken er maar 4, dus dat is oefenen, maar dat lukt toch binnen 1 week wel ofniet? Want heb het steeds beter door...

Ik dacht gewoon aan een ding van 150 a 200 euro, zoals op internet staat en goede kwaliteit, en dan oefenen enzo. In onze voortuin kan het makkelijk, als de paarden er niet staan, en achtertuin is eerst gras en dan pas bomen na 30 meter ofzo...

En anders heb ik altijd nog een sportzaal waar je mag vliegen als het leeg is, vaak op zaterdag of door de week 's middags of 's avonds..

En jeugdig enthousiasme, ik rijd ook met RC auto hé, is ook onderhouden, solderen etc, schoonmaken, onderdelen controleren..
Dus denk niet dat dit heel veel moeilijker kan zijn als een gewone Solo Pro V2, op de stunts na en het landen.... Dat is gewoon nog even in de simulator oefenen toch?
Als ik hem koop is het minimaal pas over 1 a 2 maanden...

blerg ............
sorry nog een NVM...

aangezien de eerste post ook al overgeslagen werd...
su6 met het leren....

Laatst bewerkt door een moderator:
En jeugdig enthousiasme, ik rijd ook met RC auto hé, is ook onderhouden, solderen etc, schoonmaken, onderdelen controleren..
Dus denk niet dat dit heel veel moeilijker kan zijn als een gewone Solo Pro V2, op de stunts na en het landen.... Dat is gewoon nog even in de simulator oefenen toch?
Als ik hem koop is het minimaal pas over 1 a 2 maanden...

:rolling:

CP vliegen gaat je nog vies tegenvallen als ik dit zo lees!!

Ga eerst eens kijken bij een vliegclub waar ze met heli's vliegen en ga daar eens wat vragen afvuren!

Zoals je nu praat denk je er veel te makkelijk over!

Ik raad het je niet af CP te willen vliegen, is een hele leuke hobby! Maar ga eerst eens veel meer info zoeken!
En noem het geen 3d vliegen als je nog geen 3d figuren beheerst! ;)

Groeten

Laatst bewerkt:
Ga eerst eens kijken bij een vliegclub waar ze met heli's vliegen en ga daar eens wat vragen afvuren!

Zoals je nu praat denk je er veel te makkelijk over!

Ik raad het je niet af CP te willen vliegen, is een hele leuke hobby! Maar ga eerst eens veel meer info zoeken!
En noem het geen 3d vliegen als je nog geen 3d figuren beheerst! ;)

Groeten

Thnx :D

Niet om lullig te doen, maar als je kunt hooveren is landen de simpelste handeling die je kunt doen met een heli
Gewoon stilhangen en gas minderen.
Een een beetje recht houden..

Dus als jij nog constant crasht in de sim bij de landing, zou ik je sterk aan willen raden eerst het basis ( bv hooveren binnen de vierkante meter) helivliegen aan te leren

In de sim is niets moeilijk
1 knop en je hebt een verse
In het echt is dat echt anders

Daarnaast, die autoervaring gaat je 0,0 helpen
Daar is een heli te verschillend voor
Sleutelervaring is altijd mooi, maar heli's is echt anders..

Voor 200 eur kun je het beste voor de mcpx gaan
Klein, kan tot een windkracht 3 aardig buiten, en als je eens wat raakt is de schade klein tot nihil
Die grotere dingen zijn leuk, maar met jouw budget ga je er hoogstwaarschijnlijk redelijk wat technische problemen mee krijgen
Een goede heli van een 450 formaat zijn redelijk snel 4 tot 500 eur, waarbij de electronica het duurste is
De zender en batterijen zijn dan niet meegerekent....

thnx, zo'n antwoord zocht ik dus!
Ok, dus als er er een neem is het sowieso de Blade Mpcx :)

En bedankt voor het landen, probeer ik meteen uit! Want hooveren heb ik geprobeerd, en dat lukt nu ook, bijna helemaal stilhangen.

En wilde ook een kleine, groot misschien later.

Als beginner een heli netjes en zachtjes neerzetten is niet per definitie makkelijk.. Nu heb ik verder geen ervaring met dat kleine indoor spul en alleen met 450, 550, 600 en 700 size en al die machines kunnen gaan dweilen door het grondeffect en als je dan net de hoover een beetje meester bent kan je daar je handen aan vol hebben in combinatie met wat wind..

Als ie gaat dweilen gewoon weer een stukje klimmen ( een meter ofzo) zodat ie uit het grondeffect komt. Vervolgens heli stabiliseren (de rust in het model brengen) en weer een landingspoging wagen ;)

ik zou lekker beginnen met uren en nog eens uren te maken achter de sim.ik heb al een flinke tijd een kleine heli staan die door nog in de afbouw fase te zijnde nog niet hebben kunnen vliegen,maar onder tussen sim ik wel heel wat.ik denk dat ook voor jou dit de eerste stap is maar flink wat uren tot in je het echt zat bent en zelfs dan moet je nog gaan.op de sim kost het geen pijn :)

Bedankt voor de tips, landen is inmiddels al paar x gelukt, en ik blijf inderdaad oefenen ;)
Nu oefen ik ongeveer elke dag 1 uurtje, soms iets langer, soms iets korter, maar er komt wel vooruitgang in zo lijkt het. :D

Back