starten met 3D printen

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door frans laurijsen, 28 mei 2021.

  1. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Hallo printers, ben al een tijdje lid van dit forum, maar in de heli hoek. Meer afwezig dan...
    Zoals het topic laat weten wil ik een 3D printer kopen. Deze wordt voor privé maar ook zeker
    voor de industrie gebruikt. Ben zzp'er dus als ik hiermee wat geld erbij kan verdienen is dit welkom.
    Als het echt gaat lopen zal ik volledig overgaan op 3D printen, maar dat is toekomst....

    Ik heb mij reeds al verdiept in het een en ander, en dit is wat ik denk te gaan kopen.
    De printer wordt een Raise 3D Pro2.
    De reden is: Voor industrie filaments heb je een hoge temp nodig en deze gaat tot 300˚c.
    Heeft een groot oppervlakte qua bed 305x305x300.
    Heeft een Hepa filter, voor de fijn stof.
    Heeft een volledig gesloten systeem/ box. geeft een stabiele temperatuur.
    Heeft dubbele injectors, handig bij gebruik van support filaments of twee kleuren.
    De filaments zitten binnen de box, zodat deze automatisch worden voorverwarmd.
    Heeft een camera.
    Geschikt voor metalen te printen.
    Bij storingen, gaat hij verder vanwaar hij is gebleven. Dus geen product verlies.

    Verder werk ik al met autodesk inventor en wil dit verder ook blijven gebruiken.
    Ik zal eerst veel testen met het goedkoper en veel gebruikte PLA filament.

    Blijft nog wat vragen over: Zit er veel kwaliteit verschil tussen heel goedkope PLA en de duurdere
    Ik zal veel de stalen nozzles gebruiken, maar kan je die ook voor ander filaments gebruiken of
    is het dan beter om de messing versie te gebruiken.
    Ik lees soms dat de nozzles verstopt raken, wat is hier meestal de oorzaak van.
    Zit er veel verschil tussen de lijmen die je op het bed smeer.
    Wat zijn de meest gebruikte nozzles, 0,2 0,4 of 0,4 0,6 en hoger.

    En alle tips, of do and cons van jullie zijde is zeer welkom.

    Groet Frans.
     
  2. Sjoerd O

    Sjoerd O

    Lid geworden:
    8 jun 2021
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Dat klinkt als een heel erg serieuze printer, zeker metaal printen zijn geen grappen. Ik print al wat jaartjes op m'n Prusa MK3S (alleen plastic) en zou dat overwegen als je een goede printer wil die niet compleet overdreven is. Het meest gebruikte is een 0.4 nozzle, zeker voor vliegtuigen.

    Qua materialen:

    Ik ben nu aan het printen in "PCTG" dat is sterker dan PLA en ook sterker den PETG en niet veel lastiger te printen. Er zijn slechts twee fabrikanten op het moment waar ik vanaf weet: Fiborlogy en Essentium

    De andere optie is Laag gewicht PLA (LW-PLA) van colorfab. Daar zit een bruis middel in waardoor de boel opschuimt tijdens het printen en lichter is. Kan wel 40 - 50% schelen in gewicht.

    Een andere optie is "PolyAir" van 3DlabPrint, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op papier lijkt het het testen waard. Dat is een aangepaste PLA die sterker is dan normale.

    Printen uit "normaal" PLA zou ik niet doen voor vliegtuigen tenzij het echt "el cheapo" moet, maar met zo'n printer zal dat wel meevallen. Er zit wel degelijk verschil in merken maar als je geen complete troep koopt voor 15 euro/kilo dan zal het wel mee vallen met verstoppen van je nozzle.
     

Deel Deze Pagina