Starten met de progo

• Topicstarter Topicstarter rookie
  • Startdatum Startdatum
R

rookie

Guest
Ik als echte beginner wil gaan vliegen (lessen!!) met een robbe progo.
Nu hoorde ik dat de progo niet echt als beginnerstoestel aan te raden is.
Wat is jullie comentaar??????

ik heb geen vlieg ervaring maar wat mij werd aangeraden was een charter of een calmato of een Jamara TRI 40 Trainer ofzo :) maar als je wilt gaan lessen, dan les je bij een instructeur... vraag eens aan hem/haar wat hij een goed les vliegtuig vindt!

:)

Ik heb ooit (jaaaaaaaren geleden) gevlogen met een progo.
Je kan er best mee beginnen, al is de kist moeilijker te vliegen
dan een charter en het is zeker geen "typisch" lestoestel.

Ik hoor over deze kist soms negatieve berichten, mijnsinziens en meestal onterecht. Een van onze beginnende leden lest ook met dit toestel, en het vraagt wat extra aandacht van zowel de leerling als instrukteur.

Met een goede instructeur lijkt het me dus geen probleem.

@ rookie

De progo is een goed vliegtuig maar (ik heb er 2 gehad) het is een toestel die nogal snel vliegt (voor een trainer) en zo ook wil gevlogen worden. Bij een Progo kun je de snelheid niet zo goed "uitmelken" bij het landen zoals je dat bij een andere trainer wel kunt. De landingssnelheid is dus hoog te noemen in vergelijking met een ander beginnersvliegtuig daar dit toestel wat zwaarder is dan een doorsnee houtbouw trainer. Mogelijks is dat de aanleiding waarom hij door sommigen als "ongeschikt om te leren" wordt beschouwd. Het voordeel van een Progo is wel dat eenmaal je dat toestel onder de knie hebt je reeds enkele stappen voor bent en de overstap naar een rasechte multi niet zo groot zal zijn als bij een andere trainer.

Vergeet ook niet dat bij een crash de Progo ook minder makkelijk zal te herstellen zijn dan een andere houtbouwvliegtuig. Bij dat toestel is de romp uit ABS en dat laat zich niet zo gemakkelijk herstellen als een balsaromp. Tevens zijn de vleugels van piepschuim en dat is andermaal niet zo evident ( voor een beginner) om te herstellen in geval van breuk.

Stevo

De progo is nu niet direct een lestoestel daar het nogal snel vliegt.
Maar als je met een instructeur vliegt is het volgens mij goed te doen,je zult trouwens wel sneller met ailerons vliegen,denk er wel aan dat je goed traint met je richtingsroer.
Dit heb je nodig als je met een schaalmodel wilt gaan vliegen.
Verder wens ik je veel vliegplezier met je progo.

Geachte mede forumleden.
Hartelijkdank voor jullie commentaar.
Ik heb nu een instructeur gevonden die mij wil helpen.
Kortom ik ga ervoor.

volgens mij een goede keuze, ik heb zelf jaren geleden met een progo leren vliegen. En dat ging heel goed. Het nadeel is de plura-romp, moeilijk te herstellen als er iets mis gaat. Aan de andere kant, die romp is echt wel ongelooflijk sterk. Ik heb dat toestel nog steeds in vliegwaardige toestand (al vlieg ik er al jaren niet meer mee, wel speelt het idee al lang om hem te gebruiken om te slepen)

Back