Starten met heli vliegen, Sky King XXL

Hoi allemaal,

Ik rij zelf veel met modelauto's en kreeg nu de vraag van iemand of ik een advies kon geven voor een leuke beginnersheli. Ik heb geen idee wat nou een heli zou zijn om een leuke start met deze hobby te kunnen maken. Ik heb hier al veel gelezen over coaxiaal heli's en dat is ook wat hij zelf nu in gedachte heeft. Hij wilt zelf de Sky King XXL, een coaxiaal heli met een lengte van 92cm. Ziet er goed uit en ook een filmpje op youtube lijkt prima. Heeft iemand ervaring met deze heli?

Ik hoor het graag want ik heb zelf te weinig ervaring met deze vorm van modelbouw...

Groeten,
Ralf

Traxxas Rustler VXL.
Check onboard video gemaakt met iPhone4: [media=youtube]ImyeqcWnADI[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
ralf,

ikzelf heb ook een soortgelijke heli. ding is groot die sky king. probleem daarmee is dat binnen vliegen niet echt mogelijk is. probleem met coaxiaal heli's is dat ze geen power hebben om met wat wind (windkracht > 2) buiten te vliegen, tenminste ze vliegen dan met de wind mee en je kan ze niet terugvliegen.

lees mijn beginners verhaal maar eens:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/voorstellen-mijn-verhaal-nov-10-tot-nu-filmpjes.131703

mijn advies: een t-34 heli , is kleiner , kan eventueel binnen en onbreekbaar , met deze kan je tegen de muur aanvliegen waarna hij niet kapot is. (sky king wel)
heb er nog wel 1 te koop nieuw in de verpakking. (heb er 2 , eigen hou ik)

ik was verkocht toen ik begon na dit filmpje:
47sdLSM5KWk[/media] - T Series T-34 Helicopter Testflug www.gobelus.de

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfs die t-43 is eigenlijk te groot voor binnen tenzij je een sporthal hebt. Mooie starter is een Nine Eagles Solo.. Da's een kleine en betaalbare coax. Eventueel een Solo Pro maar dat is wel iets lastiger voor een beginner maar is wel te doen..

Hallo Ralf,
Ik zie dat je uit Doesburg komt, dan is Doetinchem niet zo ver. Ik zou willen adviseren: Ga naar de helicopterwinkel in Doetinchem www.4rc.nl. Ik heb goede ervaringen met het advies van deze mensen. En ze hebben in de winkel een simulator staan waar je kunt testen hoe het met je vaardigheden zit. ook is er een ruimte waarin je modellen kunt voorvliegen. Ik ben op het gebied van helicopters ook een beginneling en het is echt nodig om eerst eens flink te oefenen op een simulator. Je kunt je eerste geld beter steken in een simulator als Phoenix. Daar kan je een helicopter 100 x kapotvliegen. Een echte helicopter maar een keer. succes.
groet, Ben10

Daar is hij inderdaad geweest en hebben hem geadviseerd om eerst met de sim aan de slag te gaan. Toch eigenwijs wil hij toch voor het eggie gaan. Ik heb zelf wel wat ervaring met heli vliegen dus kan hem er wel mee helpen.

Zijn oog is nu gevallen op de Blue Arrow XL van Robbe. Heb hem een aantal keer zien vliegen en dat ziet er erg goed uit. Helemaal omdat het ook 1 van de weinige coxiaal heli's is die buiten met een beetje wind kan vliegen....

Sky king XXL is een ***heli, mijn nicht heeft deze, is 1x van de grond gekomen en daarna nooit meer. Persoonlijk vind ik dit echt een stuk prul...

de heli's van Robbe zijn bijna allemaal re-branded van andere merken, dus deze wordt letterlijk besteld bij een ander merk en dan wordt er "Robbe" op geplakt (en een duurder prijsje), de Blue Arrow XL is in zijn originele vorm de Walkera 400D.

mijn persoonlijk advies (en het pad dat ik bewandeld heb) bestel een syma s107 voor in de huiskamer (ong 20 euro op e-bay), hetzelfde 'soort' heli als de skyking XXL, alleen veel beter... en als deze saai is geworden (na 2weken al) koop dan een FP heli.

let erop je hebt FP heli's met een 45° en 90° flybar setup, de 45° flybar is zelfstabiliserend en redelijk makkelijk onder de knie te krijgen, zelfs als je alleen nog maar met een speelgoed heli hebt gevlogen (syma s107). doordat ie single rotor is zal ie beter buiten vliegen dan welke coax ook, (walkera CB100 is populair, maar misschien iets te klein/licht voor buiten, alhoewel ik met mijn solo pro ook buiten speel, maar dat gebeurd niet veel en ik kan altijd ff binnen hiermee, walkera heeft een heel groot aanbod aan FP helis, imo zijn deze goed voor een beginner)

de 90° flybarsetup is al wat moelijker te vliegen, lijkt al meer op een CP, dan kan je ook een CP nemen imo en via de instellingen van je zender het vlieggedrag wat tammer maken, zonder negatieve pitch etc etc...

een heel ander pad geld voor als je vriend genoeg geld heeft en les kan volgen ergens, dan koop je best een 500 of 550 size CP heli en ga je les volgen.

Er zijn zoveel 'paden' om te bewandelen maar uiteindelijk moet je zien wat het best voor je past, de manier waarop ik het doe is in mijn situatie, voor mij, het beste. En ik ben zelf nog aant twijfelen over de volgende stap, maar ik denk dat het zo gaat zijn.

3kanaals speelgoed ong 30 cm > klein of mid-size FP heli > 500 size CP

Back