starten met modelbouw

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Hansi, 15 jan 2014.

  1. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    enkele vraagjes:

    waar vind je de beste bouwdozen liefst met Nederlandstalige handleiding?
    De bouwdozen van Caldercraft en Corel zien er wel mooi uit.
    Wat is zowat het beste model om mee te beginnen, heb vroeger jaren geleden wel al eens iets gemaakt.
    Waar moet je op letten?
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welkom op het forum Hans!!
    De allereerste vraag is: wat voor soort schip wil je gaan bouwen? Varend of statisch (show model) en type schip.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    een historisch statisch schip lijkt me wel wat
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dan zal ik even vragen deze discussie te verplaatsen naar het forum "Historische Zeilschepen", ik denk dat het daar meer op z'n plaats is en je daar ook zeker meer respons zult krijgen. Wel even geduld, een moderator moet dat oppikken.

    Wat handleidingen betreft, de enige merken bouwkits met Nederlandse handleiding die ik ken zijn Billing Boats en Mantua. Billing Boats heeft maar een beperkt aanbod op dit gebied, en de handleidingen zijn erg summier. Mantua heeft voor zover ik weet alle (uitgebreide) handleidingen 5-talig (Italiaans, Frans, Duits, Engels en Nederlands. Het Nederlands is soms wat krom omdat het door een Waal is gedaan die ook het Frans voor zijn rekening neemt. En zoals je misschien wel weet is het Nederlands van veel Walen niet al te best. Hij vormt hierop geen uitzondering, maar met goede wil is er wel uit te komen (en soms is het nog wel komisch ook).

    Caldercraft heeft uitsluitend Engelse handleidingen, van Corel weet ik het niet, maar in het Historische Zeilschepen forum zijn diverse leden actief die een Corel kit bouwen of gebouwd hebben. Dus dat krijg je nog wel te horen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    types zoals:
    H.M.S. Unicorn
    Neptune
    Couronne
    Prins Willem
    enz......

    groetjes,
    Hans
     
  6. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Verplaatst
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Hans,
    Ik zie dat deze topic verplaatst is, inderdaad je bent hier op z'n plaats.
    De modellen die je hier boven noemt zijn redelijk hoog gegrepen hoor!
    Even een vraag van mijn kant; heb je enige modelbouw ervaring, hoe oud ben je ongeveer.
    Laatse lijkt een vreemde vraag, maar kan van belang zijn ivm geduld, tijd e.d.
    Gewoon even voorstellen lijkt me handig
    Persoonlijk zou ik, zoals de meeste hier ooit begonnen zijn, met een "eenvoudiger" model beginnen gewoon om het gevoel te krijgen.
    Nu al een Caldercraft model kopen zou ik niet doen, deze zijn best aan de prijs.
    Beter is om eerst te kijken en te ervaren of houtbouw iets voor jou is.
    Lees vooral veel verslagen hier, en ontdek waar je zoal tegenaan kunt lopen.
    Als straks de keuze gemaakt is en er een doos voor de deur ligt, start een bouwverslag en stel gerust je vragen.
    Kennis genoeg hier, en er zijn genoeg mensen die je willen en kunnen helpen.
     
  8. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    Ik ben 51 jaar, eind vorig jaar heb ik nog zelf een kerststal gebouwd en die is wel heel mooi geworden. Dit was geen bouwdoos, alles gemaakt zondera plan. Heb toch wel redelijk veel geduld en werk graag met hout. Heb vroeger wel nog eens wat gebouwd. Heb ooit nog een volledige treinbaan gehad, maar weggedaan wegens tijdgebrek.
    Wat me wat afschrikt zijn die touw constructies hier heb ik totaal geen ervaring mee.
    Welk merk heeft dan goede bouwdozen?

    Groeten,
    Hans
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Oké, dat maakt het wat duidelijker:D
    Je hebt al wat ervaring met hout, welliswaar geen schip, maar wel de ervaring met hout
    Corel is goed te noemen.
    De Couronne is zeker 'n mooi model te noemen, en niet ál te moeilijk.
    De moeilijkheid zit hem vaak in de romp.
    Het touwwerk daar ontkom je niet aan bij deze schepen, maar dat kan ook heel leuk zijn hoor, en daar komen we tzt wel uit;)
     
  10. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ook namens mij welkom Hans,

    Ik ben zelf met de Leida van Corel begonnen (geen nederlandse handleiding). Niet zozeer omdat ik het zo'n mooi model vond, maar omdat het vrij eenvoudig van opzet leek en geen honderden euro's kost. Tuigage en aantal zeilen was te overzien en alle disciplines komen aan bod. Ik wilde eerst kijken of ik het een leuke hobby zou vinden. In middels heb ik de smaak te pakken en nu gekozen voor modellen die me wel aanspreken. Momenteel de walvisvaarder van sergal. Deze heeft een nederlandse handleiding. Ik durf niet te zeggen of dit bij al hun modellen zo is. Zo te zien hebben ze wel een paar aardige starters modellen. Handleidingen kunnen wat vaag zijn. Maar hier kunnen zoveel vragen gesteld worden als je maar wilt.
     
  11. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk dat er een nieuwe bouwer bij komt. Er zijn hier een massa mensen die je kunnen helpen Zelf werk ik alleen in de winterdag aan het schip, nog te veel andere leuke dingen te doen. Kwa tijd is de WvH te groot mag wel 85
    worden om hem af te maken sukses Gr Ton:music:
     
  12. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Hoi Hans,

    Welkom op het forum. Ik heb zelf een model van billing gebouwd, en dat was een hele slechte handleiding. Ik zou zelf iets kiezen wat niet te duur is, maar wel iets dat je leuk vindt. Als het model je niet aanspreekt, dan maak je het waarschijnlijk nooit af.

    Succes met de keuze
     
  13. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Hai Hans,
    Welkom hier op het forum, zelf heb ik verschillende modellen van Artesania gebouwd en dat is goed bevallen.
    Het hout en dergelijke is van goede kwaliteit, het beslag is iets minder maar de tekeningen en de BB zijn vrij duidelijk.
    Ook is dit merk niet te duur in aanschaf en is de prijs-kwaliteit zeer goed vind ik persoonlijk.
     
  14. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    onder de "goedkopere" merken zitten best hele goede modellen.
    in ieder geval een tip, zeker voor een eerste kit, ga naar een winkel waar je de inhoud van de doos kunt bekijken samen met de tekeningen en handleidingen

    ik heb niet gezien waar je woont, anders kunnen we je naar een mogelijke winkel in de buurt verwijzen.
     
  15. Hansi

    Hansi

    Lid geworden:
    15 jan 2014
    Berichten:
    20
    Ik woon in de buurt van Sint Niklaas in België.
    Welke modellen zouden geschikt zijn?
     
  16. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
  17. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Gewoon: "Baleniera Olandese" (17e eeuwse walvisvaarder)… ik krik me op aan jou, en jij aan mij?
    Een geschiedenisfan uit Gent (B)… ?
     
  18. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Nu wordt het even te bond met dat gekrik;)

    Groetjes,
    Houtworm der 1e klasse
     
  19. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Komaan… motivatie hé!!!
    Vind het een superinitiatief… en trouwens een heel "schone boot" zoals je Zuiderburen het zouden noemen!!!! hihi…
     
  20. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek
    ik heb ' the flying fish' van Corel als eerste gebouwd.
    Daar zit een nederlandse handleiding bij, stapje per stapje beschreven.
    Je hebt bijna de plannen niet nodig, maar ideaal om er leren mee om te gaan...

    Kostprijs : niet te hoog. Voor mij was dat de ideale starter...

    gr
     

Deel Deze Pagina