starten met zweefvliegen

de duik proef is niet corect het laat enkel zien hoe je toestel is getrimt
Strikt genomen heb je gelijk, maar moet jij de trim eens flink verzetten zonder het ZW-punt aan te passen. Dan krijg je een kreng wat bij het minste bochtje overtrekt (als je [flink] up trimt) of een kist die veel te hard vliegt (als je [flink] down trimt).

Ik heb het als zo vaak geroepen: trim (of instelhoekverschil) en ligging van ZW-punt horen bij elkaar. Je kunt de ene niet veranderen zonder de ander te moeten aanpassen (tenzij het minimale wijzigingen zijn).

Tot slot: iedere zwever pompt tijdens constante vlucht rechtuit. ALTIJD!
Alleen bij een goed getrimde kist is dat zo weinig, gaat het zo langzaam, dat je het niet ziet. Maar met een vario hoor je het spijkerhard (ook als het volume zacht staat) ;-)

Dirk.

Hoi,

Boeiend. Veel werk heeft die vent ervan gemaakt.
Toch ga ik dat niet nadoen. :rolleyes:

Als ik naar de fugoïde van mijn Alpina kijk; frequentie 1/2 tot 1/10 Hz, met blote oog niet te zien (alleen met vario hoorbaar).
Fugoïde van mijn F3J is helemaal te verwaarlozen. Die merk ik met vario slechts incidenteel op.
Met de rest stuur ik te veel om het übehaupt ooit op te merken ....

Dirk.

de duik proef is niet corect het laat enkel zien hoe je toestel is getrimt
En toch snap ik deze opmerking niet. Stel; ik leg het zwaartepunt van mijn zwever veel te ver naar voren.
Ik start, en trim het vliegtuig uit voor normale glijvlucht. Dat zal betekenen dat ik flink wat klikjes up bij moet trimmen.Vervolgens duik ik een beetje aan. Het toestel zal als ik de knuppels los laat omhoog schieten en bovenaan weer naar beneden vallen, kortom pompen.

Vervolgens leg ik het zwaartepunt op de juiste plek, dus weer verder naar achter. Ik start, trim het toestel weer netjes af (heel wat klikjes terug) en duik aan. Nu komt het toestel heel rustig uit de duik en gaat weer rechtuit vliegen.

Wat klopt er dan niet aan de duikproef....:confused:
Ben het wel met je eens dat als je het toestel niet EERST netjes trimt voor langzame vlucht, dat de duikproef dan niks zegt.
Als je het zwaartepunt te ver naar voren legt en niet een paar klikjes up trimt zal het toestel exact zo reageren als voor het verleggen van het zwaartepunt. Maar het zal ook veel sneller vliegen. Toch?

arjan neem bij u thuis een zwever waarvan jij vind dat de cg goed licht
verplaats uw cg niet en doe maar eens die duik proef en doe het zelfde met verschilende trim standen , je zal zien wat ik bedoel duiktest doe ik al lang niet meer had die tip gekregen van een bekende Nederlander in de f3k wereld

arjan neem bij u thuis een zwever waarvan jij vind dat de cg goed licht
verplaats uw cg niet en doe maar eens die duik proef en doe het zelfde met verschilende trim standen , je zal zien wat ik bedoel duiktest doe ik al lang niet meer had die tip gekregen van een bekende Nederlander in de f3k wereld

ik geef je helemaal gelijk... slaat idd nergens op :)
maar ach, vroeger dachten de nederlanders ook dat de aarde plat was ;)
wij galliërs zaten dan weer zoveel te zuipen dat het ons niet boeide.

En heeft die bekende Nederlander dan ook de tip gegeven om ook maar je zwaartepunt met centimeters te verleggen?

De duikproef voor mij is een indicatie, geen maatstaaf. (en ik denk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt). Persoonlijk hecht ik meer waarde aan het inzetten van een bocht. Duikt ie naar beneden of behoud de zwever zijn lijn (met een tikje up)

Wat klopt er dan niet aan de duikproef....:confused:

De fugoïde (pompen is een sterke vorm van de fugoïde) treed op bij ieder vleugelvliegtuig. Het is een langzame beweging om de dwarsas, waarbij de invalshoek gelijk blijft en de snelheid en hoogte varieert. Een vario zal dit laten zien of horen, een vario met totale energie compensatie niet.

De fugoïde kan heel uitgesproken zijn, hetgeen we pompen noemen en optreed bij een in principe uitgetrimd model maar met een te voorlijk zwaartepunt.
Bij een heel achterlijk zwaartepunt gaat de slingering over in een onstabiele situatie. Sinds de appel van Newton weten we dat dit naar beneden is.

De duikproef klopt, de uitvoering en de interpretatie is niet altijd even makkelijk.
Bij de duikproef ga je inderdaad uit van een model dat met het actuele zwp goed getrimd vliegt op een normale rustige snelheid.
En wanneer je het hebt over verschillende trimstanden, dan alleen wanneer die een stabiel vlucht opleveren.

Hier nogmaals het plaatje van Drela uit Dirk zijn draadje:

full

Even een vertaling van de onderste alinea:
De eerste reactie van de meeste mensen is, "Waarom betekent het dat de neus te zwaar is wanneer deze omhoog komt? Dat is de wereld op z'n kop."
Het model was oorspronkelijk getrimd voor een vlakke kruisvlucht. Bij hogere snelheid heeft het stabilo meer werking en, was oorspronkelijk wat "up" getrimd om de zware neus hoog te houden, heeft het meer lift op hogere snelheid, en natuurlijk, omgekeerd.

De duikproef is een hulpmiddel, maar niets anders dan een goede manier het gedrag van een model systematisch te analyseren.

De analyse van het bochtengedrag is inderdaad ook een goed hulpmiddel, wanneer je te veel "up" moet geven in de bocht is dit ook een teken dat het zwp te ver naar voren ligt. Je moet naar een hogere lift, de neus trekt er harder aan door de bochtversnelling. Als de neus te zwaar is moet je te hard trekken.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,
bedankt voor de vele reacties. ik heb wel nog een vraagje. dus ik heb ook handstart gedaan, en dan vloog ie mooi recht, maar eenmaal hoog in de lucht pompt hij dus. maar dat pompen is dat niet omdat hij staartlastig is? moet het zwaartepunt dan juist niet naar voor? of ben ik nu zo mis?
grtjs sam

Handstart mooi vlak, maar in de lucht (= actief vliegen!!) niet?

Misschien zijn de uitslagen op je hoogteroer wel te fel....... Kun je een dual rate instellen zodat je hoger in de lucht met minder uitslag kunt vliegen als jij dat wilt? Als startwaarde, 50% van wat je nu hebt?

Onthoudt bij een zwever: hoe meer JIJ stuurt, hoe slechter datie vliegt......

doe het zelfde met verschilende trim standen ,
ah...ik zie al waar het fout gaat. Jij hebt het over flapstanden, niet trim van het hoogteroer.
Ten eerste heeft de zwever van topicstarter geen flaps dus die vlieger gaat niet op.
Maar dan. Dat de duikproef bij een geflapte zwever in verschillende vluchtfases onvoorspelbaar of onbruikbaar is, dat klopt. Dirk heeft dat allang gezegd; CG en instelhoekverschil horen bij elkaar. Als je de flaps van een F3K of F3J omhoog of omlaag zet verander je het profiel en daarmee het instelhoekverschil. Dat het zwaartepunt nooit in alle flightmodes op de optimale positie kan zitten klopt dus als een bus, het is altijd een compromis. Dan nog kun je met de duikproef voor alle flightmodes enigzins bekijken of je goed zit. Als het CG in normal flightmode precies goed ligt, zal het voor thermiek iets te achterlijk liggen en voor speed iets te voorlijk. Dat los je op door de trim van het hoogteroer te corrigeren. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet.

Vriend Fireforx309, kom eens met een nuttige bijdrage in plaats van dat nutteloze napraten.

peter bedoelt zeker wel trimmen met het hoogteroer....

al ligt je zwaartepunt een centimeter achter het achterlijkste punt, dan nog kan je gaan duiken OF pompen of eender wat, als je hoogteroer slecht getrimd staat.

dat is wat peter bedoelt arjan.... genoeg bijdrage zo? of is t weer nutteloos?

het pompen kan aan meer dan alleen een slecht CG liggen.

peter kan zich ook versproken hebben...
mss bedoelt hij 1.5cm naar voor, ipv naar achter... of mss bedoelt hij 1mm-1.5mm ipv centimeter...

@ harris, dat je toestel recht omhoog gaat met motor aan, wil zeggen dat je motor te weinig domping heeft.
een motor moet altijd enkele graden naar beneden staan, tevens ook opzij.
bij een verkeerde hoek gaat je toestel naar beneden of naar boven trekken, of naar links of rechts.
een juiste hoek zorgt voor een klim die zachtjes omhoog gaat, en toch rechtdoor!

nog steeds nutteloos?

wat zijn we weer scherp

Motor heeft domping nodig klopt ,maar de ideale domping voor een perfecte stijghoek is teveel domping voor de start .de motor trekt de zwever naar degrond voordat de vleugels afdoende lift leveren en je stabilo afdoende tegen lift levert.

ook hier zoek je een compromis idealiter is een 8graden motordomping ,maar dit is niet handig voor de start . dus ik zet ze altijd op een 2 graden down en 2 graden rechts .De rest regel ik zelf met de stick of een mixer .

Zwaarte punt tov je neutrale drukpunt is per persoon per toestel verschillend ik varieer tussen 13 en 10 %.
Instelhoek vlieg ik naar gelang daarvan in (pendelroer) en anders werk ik met onderzet wiggen onder het stabilo(de hoeveelheid up of down trim corrigeer ik dan door in het instelhoekverschil ).

Maar dit is kaas wat nog niet voor een beginner is weggelegd .Peter Wessels heeft dit ooit eens perfect omschreven hoe je een toestel moet invliegen .Dit is literatuur wat eigenlijk elke "modelbouwer" of vlieger eens gelezen moet hebben ,dan hoef je geen forum taal na te praten ,maar zit de kennis in je hoofd ,ook al is het sumier.

Je side thrust vlieg je dus in in een stijle klim in rugvlucht .gaat je toestel naar links ,meer side thrust naar rechts .

RC - Luftakrobatik. Motorkunstflug F3A und F3A- X (Open Library)

Dit is het boekje wat ik bedoel .

Back