Starten OS Max 46

Ik wil na een paar jaar weer gaan vliegen..... maar

Ik krijg mijn OS max 46 (7.5cc) niet, meer aan de praat.

Nieuwe gloeiplug (Rossi R3 medium) , hij gloeit.
Ik probeer hem te starten met de elektrische starter. Ook met de stick geprobeerd. Niks noppes nada.

Wellicht de brandstof te oud? (3 jaar oud).
Naald niet ver genoeg open? Ik dacht 2,5 slag om mee te beginnen.
Ik zie wel brandstof stromen, ik ruik het ook, het brand nog (getest).

Dus .. HELP! :confused:

Rob,

Gewoon eerst beginnen met verse brandstof, methanol is hygroscopisch. Op zich niets mis mee maar water verbrand niet lekker uiteraard.

Het feit dat het nog brand zegt op zich niets, andere factoren spelen eveneens een rol (kan me inbeelden dat water de detoneringswaarde van methanol gigantisch onderuit haalt)

Ook netjes bewaarde peut waarvan de container ogenschijnlijk hermetisch afgesloten is wordt daardoor na verloop van tijd waardeloos voor onze toepassing.

Het kan nooit geen kwaad om ook eens de carburator na te kijken na een tijdje stil te hebben gestaan.

Beide sproeiers (hoofdnaald en stationair )nadien 2.5 toeren open en van daaraf beginnen fijn regelen.

Stevo

Welke OS Max 46?
SF, FX, FXi of AX?

Check plug op goed gloeien. Onder een determineerloepje kan je zien of het (platina)oppervlak van de spiraal nog mooi glad is, en niet te pokdalig. Dan is de werking niet meer goed.

Dan... er kunnen toch vergumde brandstofresten in de carburateur zitten.
Hoofdsproeier schoonmaken. Checken op pitting door corrosie. Is deze gepit, stelt deze ook niet goed meer af.
Goed doorblazen. Echt brandschoon.

Zo ook de carburateur volledig uiteen nemen en goed reinigen. Dat kan in de methanolbrandstof of spiritus.
Als je aceton neemt, alle rubbers uitbouwen. Ruber gaat stuk.
Met WD40 kan je ook mooi reinigen.

Plug... zou ik toch voor een OS A3 kiezen? Daar draait de moderne AX in ieder geval goed op.

Motor zou te starten moeten zijn zonder startmotor. Met en zonder nitromethaan toevoegingen.

Laatst bewerkt:
Het is een FX, voor zover ik mij kan herinneren. Ik ga nieuwe brandstof kopen en de boel demonteren / monteren. Daarmee moet het lukken denk ik. Brandstof is nooit weg.

Zal hem wel starten op een bank uit het vliegtuig.

Bedankt voor jullie reacties.

Back